رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان گلستان گفت: گرگان در بازآفرینی شهری پیشرو است و ساکنان بافت تاریخی این شهر همکاری خوبی در این رابطه دارند.

گرگان در بازآفرینی شهری پیشرو است

به گزارش گلستان ۲۴؛ رقیه منوچهر در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بافت تاریخی گرگان جزو نخستین بافت‌های تاریخی دارای مصوبه در کشور بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: شرکت عمران و بهسازی شهری از سال ۹۴ به طور جدی مرمت و بهسازی بافت تاریخی گرگان را آغاز و مطالعات زیادی روی این پروژه داشت.

وی افزود: رویکرد شرکت عمران و بهسازی شهری به سمتی رفت که بافت‌های تاریخی را احیا کند و به همین منظور استان گلستان به دلیل دارا بودن بافت تاریخی گرگان در اولویت طرح پایلوت بازآفرینی شهری قرار گرفت.

منوچهر تصریح کرد: در شمال کشور با توجه به سبک خاص معماری هیچ شهری مانند گرگان دارای بافت تاریخی حفظ شده نیست.

وی ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استانداری گلستان و شهرداری گرگان، نهادهای اصلی این پروژه بودند و در کنار آن هم هر جایی نیاز بود نهادها یا گروه‌های دیگر کمک کردند.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان به روند اجرای بهسازی تکایای دوشنبه‌ای اشاره کرد و گفت: مرکز محله دوشنبه‌ای نخستین پروژه ما بود که مرمت و بهسازی آن از سال ۹۴ آغاز شد و کار ضلع شمال غربی آن در سال ۹۵ به پایان رسید.

منوچهر افزود: سپس از سال ۹۶ کار در ضلع جنوبی تکایای کبیر و ضلع شرقی این مرکز محله آغاز شد.

 

وی در خصوص اینکه پروژه مرمت و بهسازی مرکز محله دوشنبه‌ای چه زمانی به اتمام می‌رسد، تصریح کرد: اتمام این پروژه منوط به تامین اعتبار است و در صورت تامین اعتبار مشکلی در روند و اتمام کار وجود ندارد.

منوچهر ادامه داد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی از محل اعتبارات شرکت عمران و بهسازی شهری برای پروژه بافت تاریخی گرگان در نظر گرفته شده که باید در تمام مرکز محله‌های بافت تاریخی گرگان تقسیم شود.

وی اضافه کرد: مرکز محله دوشنبه‌ای به دلیل پر تردد نبودن و اینکه شرایط بحرانی ندارد جزو اولویت‌های ما برای مرمت و بهسازی نیست و در حال حاضر باید با توجه به بودجه محدود برای آن برنامه ریزی کنیم.

منوچهر خاطرنشان کرد: اتمام پروژه مرکز محله دوشنبه‌ای نیاز به زمان بندی یک تا دو ساله دارد تا هر سال یکی از ضلع‌ها را ترمیم کنیم.

وی یادآور شد: اهالی و ساکنین مرکز محله دوشنبه‌ای همکاری بسیار خوبی با ما دارند و به معنای واقعی دارای حس تعلق به این محله هستند.

به گفته وی، دوشنبه‌ای کم حاشیه‌ترین مرکز محله بوده و در بسیاری از موارد اهالی آن دلسوزانه همکاری کردند و پای کار بودند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار