معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به سیاست‌های دولت در زمینه تولید ماهی در قفس گفت: در برنامه ششم توسعه باید ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس تولید کنیم اما به رغم همه تلاش‌ها اکنون فقط ۱۴ هزار تن محصول به این روش تولید می‌شود.

تولید ماهی در قفس تا پایان برنامه ششم باید به ۲۰۰ هزار تن در کشور برسد‌

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمود حافظیه صبح امروز در نخستین جشنواره ملی کارآفرینی در شیلات که به میزبانی استان گلستان در حال برگزاری است، اظهارداشت: ظرفیت‌های خوبی برای ایده‌پردازی و کارآفرینی در حوزه شیلات وجود دارد و می‌توانید با ایده‌های خلاقانه کسب و کاری جدید راه بیندازید.

وی با بیان اینکه پرورش ماهی در سواحل شمال و جنوب کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است گفت: یکی از روش‌ها برای تولید بیشتر آبزیان استفاده از پرورش ماهی در قفس است که روند تولید را بهبود بخشیده است.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات شیلات ایران پرورش ماهی در قفس را یکی از سیاست‌های کلان دولت در بخش آبزی‌پروری برشمرد و افزود: در برنامه ششم توسعه باید 200 هزار تن ماهی در قفس تولید کنیم اما به رغم همه تلاش‌هایی که در این سال‌ها انجام شده است فقط 14 هزار تن تولید داریم.

وی با تأکید بر شناسایی گونه‌های بومی گفت: در 4 استان از جمله یزد پرورش ماهی تیلاپیلا آغاز شده و در گلستان هم به دنبال پرورش و تکثیر کفال خاکستری هستیم.

حافظیه پرورش میگو را یکی دیگر از ظرفیت‌های آبزی‌پروری برای دستیابی به منفعت اقتصادی برشمرد و افزود: سال گذشته 47 هزار تن میگوی پاسفید غربی در کشور تولید شد که در افق برنامه باید به 60 هزار تن افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: متأسفانه سیستم پرورشی ما برگرفته از کشورهای آسیای شرقی است و به خاطر تغییرات آب و هوایی و با سرد شدن هوا، گاهی شاهد ظهور و بروز برخی بیماری‌ها از جمله لکه سفید هستیم.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به وجود بیماری لکه سفید در تنها سایت پرورش میگوی شمال کشور در شهرستان گمیشان گفت: قرار بود امسال در استان گلستان 4 هزار تن میگو تولید شود اما فقط 400 تن محصول تولید شد.

وی بیان داشت: باید به سمتی برویم که بتوانیم دوبار در سال میگو پرورش دهیم و شرایط تولید را از سیستم باز به سیستم بسته و گلخانه‌ای هدایت کنیم.

حافظیه گفت: کشت و پرورش صدف و آرتمیا به ویژه در آب‌های شور، پرورش و تکثیر ماهیان زینتی، مرجان‌ها، جلبک‌ها، خیار دریایی و غیره نیز از ظرفیت‌های بخش شیلات برای ایده‌پردازی و کارآفرینی است.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار