معاون بهبود تولیدات دامی گلستان از اجرای طرح اصلاح نژاد روی ۱۵ هزار راس دام سبک استان خبر داد.

اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در گلستان / افزایش دوقلوزایی در گله‌های گوسفند استان

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالغفار تخله معاون بهبود تولیدات دامی گلستان گفت: با هدف افزایش دوقلوزایی در گله‌های گوسفند استان طرح اصلاح نژاد در ۱۵ هزار راس گوسفند استان اجرا شد.


عبدالغفار تخله با بیان اینکه جزء سه استان برتر کشور در زمینه اصلاح نژاد دام‌ها هستیم گفت: با ادامه این طرح دانش بنیان و دستیابی به چند قلوزایی هم ذخایر ژنتیکی دام‌های بومی استان حفظ می‌شود و هم سهم تولید گوشت قرمز گلستان به ۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

تخله گفت: اکنون دام‌های اصلاح نژاد شده را به استان‌های دیگر ارسال می‌کنیم و با دامداران استان‌های دیگر نیز برای انجام این طرح مراوده داریم.

 

او ادامه داد: اگر دامداری درخواست اجرای این طرح را برای گله خود داشته باشد می‌تواند  درخواست خود را به جهاد کشاورزی تحویل دهد تا پس از بررسی کارشناسان در صورت مناسب بودن ظرفیت دامداری، جهاد کشاورزی اقدامات لازم را انجام دهد.

 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان هزینه انجام این کار برای هر راس گوسفند را ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر چه ما از اعتبارات داخلی جهاد کشاورزی هم می‌توانیم برای این کار هزینه کنیم، اما مشاهده نتایج مثبت طرح سبب شده دامداران خودشان برای اجرا تمایل داشته باشند.

 

تخله با بیان این که طرح اصلاخ نژاد گوسفندان از سال ۹۱ در استان آغاز شده است گفت: زل و دالاق که مهمترین نژاد گوسفندان بومی گلستان هستند در طرح دو قلوزایی با نژاد رومانف ترکیب می‌شوند.


او ادامه داد: افزایش زایش به میزان ۳ مرتبه در طی ۲ سال، افزایش بره زایی به میزان ۱۲۰ درصد و افزایش درآمد کشاورزان از مزایای این طرح است.با اجرای این طرح ارزش افزوده و بهره وری گله‌ها حدود ۲۵ درصد افزایش می‌یابد، زیرا در ترکیب دالاق و رومانف گوسفند متولد شده بدون دنبه خواهد بود و گوشت بیشتری خواهد داشت.


گلستان با داشتن حدود ۲ میلیون دام سبک و تولید سالانه ۲۸ هزار و ۸۰۰ تن گوشت قرمز، دهمین استان تولید کننده این ماده مهم پروتئینی در کشور است.

/باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار