مشکلات موجود در سامانه «سپند» این نگرانی را برای رانندگان سرویس مدارس ایجاد کرده که نمی‎توانند از سهمیه سوخت برخوردار شوند از سویی به گفته رانندگان سرویس مدارس این 120 لیتر بنزین برای تردد در شهر کافی نبوده و کفاف هزینه‎های زندگی این قشر که اغلب زنان سرپرست خانوار هستند را نمی‎دهد.

نگرانی رانندگان سرویس‌مدارس در گلستان از بابت عدم برخورداری از سهمیه سوخت

به گزارش گلستان ۲۴؛ اصلاح قیمت بنزین طی روزهای گذشته موجب دغدغه‎مندی اقشار مختلفی در سطح جامعه شد، اگر چه مسوولان امر این اطمینان خاطر را به مردم داده‎اند که با هرگونه افزایش قیمت ناشی از سهمیه‎بندی سوخت برخورد خواهند کرد با این وجود هنوز برخی افراد به خصوص افرادی که در حوزه ناوگان حمل و نقل مشغول به فعالیت هستند به لحاظ اصلاح قیمت بنزین دغدغه‎هایی دارند.

یک گروه از حمل و نقل درون شهری را سرویس مدارس تشکیل می‎دهند که در ساعات نخست بعد از مصوب شدن قیمت بنزین از سهمیه سوخت یارانه‎ای برخوردار نبودند اما با پیگیری مسوولان متولی قرار بر آن شد که 120 لیتر بنزین آن هم به صورت ریالی به حساب رانندگان مدارس واریز شود البته شرط برخورداری از این سهمیه ثبت‎نام در سامانه «سپند» است.

مشکلات موجود در سامانه «سپند» این نگرانی را برای رانندگان سرویس مدارس ایجاد کرده که نمی‎توانند از سهمیه سوخت برخوردار شوند از سویی به گفته رانندگان سرویس مدارس این 120 لیتر بنزین برای تردد در شهر کافی نبوده و کفاف هزینه‎های زندگی این قشر که اغلب زنان سرپرست خانوار می‎باشند را نمی‎دهد از این رو زمزمه‎هایی مبنی بر افزایش قیمت نرخ کرایه سرویس مدارس طی چند روز گذشته به گوش می‎رسد.

*افزایش سهمیه سوخت سرویس مدارس به شرط ثبت‎نام در سامانه «سپند»/ دهم آذر آخرین مهلت ثبت‎نام در سامانه «سپند»

در همین رابطه رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان با اشاره به تعداد رانندگان سرویس مدارس گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس  اظهار کرد: در گرگان یک هزار و ۱۱۸ نفر راننده مدارس با 11 شرکت سرویس مدارس مشغول به فعالیت هستند از این تعداد تا به امروز ۶۷۰ نفر در سامانه «سپند» ثبت‌نام کرده‎اند، ۳۷۹ نفر ثبت‌نام نهایی و ۲۹۱ نفر در دست اقدام است.

مهدی کمال‌غریبی تصریح کرد: طبق دستورالعملی که رئیس پلیس راهور کشور ابلاغ کرده است رانندگانی که گواهی نامه پایه سه یا دو دارند با یک سال سابقه می‎توانند راننده سرویس مدارس شوند این دستورالعمل ۳۱ شهریور ماه ابلاغ و باعث شد تعداد ثبت‌نام‎ها در سامانه «سپند» زیاد شود.

وی با بیان اینکه سامانه «سپند» برای نخستین بار در کشور در گرگان انجام می‎شود افزود: سامانه «سپند» یک نرم‌افزار مثمر ثمر برای خانواده‎ها، شرکت‎ها و رانندگان محسوب می‎شود چرا که توسط این نرم‌افزار مشخصات راننده و مسیر در نرم‌افزار قرار می‎گیرد و والدین می‎توانند از اطلاعات مسیر و راننده آگاه باشند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان خاطرنشان کرد: طبق اصلاحیه سهمیه‌بندی سوخت که از ۲۴ آبان اعلام شد در ابتدا هیچ سهمیه سوختی برای ناوگان حمل و نقل سرویس مدارس تعبیه نشده بود اما ظرف ۴۸ ساعت با پیگیری دوستان و مدیران شهری و کشوری موفق شدیم سهمیه را به ۱۲۰ لیتر برای خودروهای تک‌سوز و ۸۰ لیتر برای خودروهای دوگانه‌سوز سرویس مدارس اختصاص دهیم، رانندگان سرویس مدارس اگر بخواهند از این سهمیه استفاده کنند حتما باید در سامانه «سپند» ثبت‎نام شده باشند و تا دهم آذر مهلت ثبت‌نام در سامانه «سپند» وجود دارد.

به گفته کمال غریبی سهمیه سوختی که برای حمل و نقل ناوگان عمومی به خصوص سرویس مدارس در نظر گرفته شده سهمیه کمی است و نیار مصرفی آنها حداقل بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر است.

وی اضافه کرد: ۷۸۰ نفر از رانندگان سرویس مدارس را بانوانی تشکیل می‎دهند که اغلب سرپرست خانواده هستند و واریز این مقدار سهمیه اندک اگر بدون برنامه‌ریزی باشد برایشان بسیار سخت خواهد بود.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان در خصوص احتمال افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس گفت: بابت مصوب شدن نرخ سرویس مدارس کارگروهی به نام کارگروه ماده ۱۸ در شهرستان گرگان داریم که یک نماینده از شهرداری، شورای شهر،فرمانداری و آموزش و پرورش حضور دارند در سال تحصیلی جدید نرخ سرویس مدارس ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و افزایش دیگری در این نرخ نخواهیم داشت.

کمال‌غریبی بیان کرد: دریافت سهمیه بنزین سرویس مدارس با ثبت نام در سامانه «سپند» میسر خواهد شد با این وجود بالغ بر ۱۰ بازرس روزانه به مدارس سرکشی می‎کنند و متأسفانه مدیران مدارس در خصوص سامانه «سپند» همکاری خوبی ندارند.

*آموزش و پرورش در افزایش قیمت سرویس مدارس دخیل نیست

رئیس آموزش و پرورش گرگان نیز در خصوص افزایش نرخ سرویس مدارس گفت: آموزش و پرورش در افزایش قیمت‎ها دخیل نیست موضوع افزایش قیمت سرویس مدارس یا سهمیه سوخت توسط شرکت تاکسیرانی و سازمان حمل و نقل شهرداری پیگیری می‎شود .

بهجت تربتی‌نژاد تصریح کرد: موضوع سامانه سپند از مرداد به مدیران مدارس اعلام شد مدیران مدارس موظف هستند وارد سامانه «سپند»  شده و اطلاعات مربوط به مدارس خود را وارد کنند اما  علاوه بر مدیران نیز والدین، رانندگان و شرکت‎ها باید در این سامانه وارد و اطلاعات لازم را وارد کنند همان  مدارسی که موفق به ثبت اطلاعات خود در سامانه شدند هنوز رانندگان سرویس مدارس برای ثبت اطلاعات خود اقدام نکرده‎اند.

* افزایش قیمت از طرف رانندگان سرویس‌مدارس غیر قابل قبول است

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در خصوص شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس گفت: در حوزه شرح وظایفی که به سازمان صمت محول شده وظیفه ما نظارت بر رعایت مقررات و نرخ‎های مصوب است که مردم مصرف می‎کنند و باید خدمات را به درستی و آنچه که تعریف شده دریافت کنند.

اسدی با بیان اینکه در حوزه سرویس مدارس دچار چند مشکل هستیم، افزود: مشکلاتی که در سامانه «سپند» به وجود آمده این نگرانی را بین رانندگان سرویس مدارس ایجاد کرد که قرار نیست سهمیه سوختی به آنها تعلق بگیرد بنابراین برخی سرویس مدارس مجبور شدند به خانواده ها اعلام کنند که نرخ افزایش یابد با توجه به تصمیم‌گیری‎های انجام شده افزایش قیمت از طرف رانندگان غیرقابل قبول است و والدین می‎توانند با شماره۱۲۴ تماس گرفته و مشخصات راننده و شرکتی که تقاضای افزایش نرخ را داشته به ما اعلام کنند و کمتر از ۲۴ ساعت موضوع بررسی خواهد شد.

وی بیان کرد: البته اگر والدین با رضایت خاطر افزایش قیمت را اعمال کنند، مانعی ندارد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار