مدیر کل هواشناسی گلستان از کاهش 70 درصدی میانگین بارش استان در آذر ماه خبر داد.

کاهش 70 درصدی میانگین بارش آذرماه در گلستان/ بندرترکمن و گرگان بیشترین کاهش بارش در گلستان

به گزارش گلستان24؛ به نقل از روابط عمومی هواشناسی گلستان، نوربخش داداشی در تحلیل شرایط آب و هوایی پاییز ۱۳۹۸ اظهار کرد: با این میزان کاهش بارش‌ها ایستگاه‌های شرق و شمال استان در فصل پاییز نسبت به متوسط دوره آماری خشکسالی هواشناسی متوسط تا  شدید را تجربه کردند و در بقیه مناطق استان بارش‌ها نرمال بوده است.

وی تصریح کرد: در آذر ۱۳۹۸ متوسط مجموع بارش ایستگاه‌های سینوپتیک استان ۱۶.۳ میلیمتر بوده است به‌طوری‌که ۷۰ درصد نسبت به متوسط این ماه کاهش بارش رخ داده و این کاهش در تمام نقاط استان بوده است بطوریکه بیشترین کاهش بارش در بندرترکمن  و گرگان به میزان ۸۹ درصد و ۸۶ درصد به ثبت رسیده است.

داداشی با بیان اینکه در اکثر نقاط استان خشکسالی هواشناسی بسیار شدید و شدید رخ داده است، اضافه کرد: در پاییز ۱۳۹۸ متوسط مجموع بارش ایستگاه‌های سینوپتیک استان ۱۱۷.۷ میلیمتر بوده است به‌طوری‌که 20درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و پنج درصد نسبت به متوسط دوره آماری کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به اینکه بیشترین درصد کاهش بارش مربوط به گالیکش و کلاله به ترتیب به میزان ۳۶ درصد نسبت به متوسط دوره مشابه آماری است،‌ گفت: بیشترین مقدار بارش در بین ایستگاه‌های سینوپتیک مربوط به بندرگز به میزان ۲۵۰.۶ میلیمتر و بیشترین تعداد روزهای بارندگی مربوط به ایستگاه «هاشم‌آباد» گرگان به میزان ۳۰ روز بوده بیشترین بارش اتفاق افتاده طی ۲۴ ساعت در گرگان و به میزان ۸۸ میلیمتر بوده است .

دادشی با بیان اینکه در آذر ۱۳۹۸ متوسط دمای ایستگاه‌های سینوپتیک استان ۱۱ درجه سانتیگراد بوده که ۰.۶ درجه نسبت به متوسط آذرماه افزایش داشت، خاطرنشان کرد: بیشترین افزایش دما در مینودشت رخ داد که میانگین دمای آن ۱.۴ درجه و نسبت به متوسط بلندمدت آذرماه افزایش داشت، حداکثر دمای ثبت شده ۲۷.۷ درجه در کلاله و حداقل دمای ثبت‌شده ۱.۵ - درجه در اینچه‌برون به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه متوسط دمای ایستگاه سینوپتیک استان در پاییز ۱۳۹۸ برابر ۱۵.۱ درجه سانتیگراد بوده که سه درجه نسبت به متوسط دوره آماری این دوره افزایش داشته است، یادآور شد:‌ بیشترین دمای ثبت‌شده در این مدت مربوط به گنبدکاووس برابر با ۳۶ درجه و کمترین دما مربوط به اینچه‌برون ۱.۵- درجه سانتیگراد است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان در خصوص تحلیل وضعیت رطوبت هوا، ساعات آفتابی و تبخیر نیز گفت: میانگین رطوبت نسبی ایستگاه‌های استان در آذر ۱۳۹۸ برابر ۷۲ درصد بوده که دو درصد نسبت به متوسط این ماه کاهش داشته است، حداکثر رطوبت ثبت‌شده در اینچه‌برون و برابر ۱۰۰ درصد و حداقل رطوبت ثبت‌شده مینودشت و برابر ۱۵ درصد است.

دادشی تاکید کرد: متوسط مجموع ساعت آفتابی ایستگاه‌های سینوپتیک استان در آذر ۱۳۹۸ برابر ۱۵۴.۲ ساعت بوده که ۱۱ درصد نسبت به متوسط آذر ماه افزایش داشته است بیشترین افزایش مربوط گرگان و گنبدکاووس و ۱۸ درصد است.

وی بیشترین مجموع ساعت آفتابی مربوط به اینچه‌برون و برابر با ۱۶۷.۹ ساعت و کمترین میزان مربوط به علی‌آبادکتول ۱۴۰ ساعت بوده که بیشترین ساعت آفتابی روزانه ثبت شده این ماه مربوط به اینچه‌برون و کلاله و برابر ۹.۲ ساعت است.

* متوسط مجموع تبخیر ایستگاه‌های سینوپتیک گلستان

مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به اینکه متوسط مجموع تبخیر ایستگاه‌های سینوپتیک استان در آذر ۱۳۹۸ برابر ۳۷.۱ میلیمتر بوده که ۱۶ درصد نسبت به متوسط آذر ۱۶ درصد کاهش داشت،‌گفت: بیشترین کاهش مربوط به علی‌آبادکتول و ۳۵ درصد است بیشترین مجموع تبخیر این ماه مربوط به مراوه‌تپه و برابر با ۵۷.۶ میلیمتر و کمترین میزان مربوط به بندرگز ۲۱ میلیمتر است.

داداشی گفت: حداکثر سرعت وزش باد در آذر ۱۳۹۸ برابر با ۲۱ متربرثانیه معادل ۷۶ کیلومتر بر ساعت و مربوط به مراوه‌تپه بوده که هشت روز در این ایستگاه نسیم شدید، دو روز تندباد ملایم و یک روز تندباد شدید رخ داد، میانگین حداکثر سرعت باد مراوه‌تپه در آذر ۱۳۹۸ برابر با ۲۵ کیلومتر بر ساعت بوده است.

انتهای پیام/2307/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار