مدیرکل دامپزشکی استان گلستان با اشاره به مرگ‌ومیر پرندگان مهاجر آبزی در غرب تالاب میانکاله و در ادامه در شرق این تالاب، گفت: آنچه به‌طور قطع مشهود است مهم‌ترین عامل مستعدکننده این رخداد، تغییر شرایط اکوسیستم آبی و خاکی در تالاب میانکاله است.

نقش تغییر اکوسیستم آبی و خاکی تالاب میانکاله در مرگ‌ومیر پرندگان مهاجر

به گزارش گلستان ۲۴؛ دکتر غلامرضا محرابی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعد از مشاهده تلفات پرندگان مهاجر در سواحل بندرترکمن، کارشناسان دامپزشکی استان علاوه بر نظارت بر جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه پرندگان، برای بررسی علت بروز این رخداد اقدام به جمع‌آوری اطلاعات میدانی، تعیین تابلوی بالینی پرندگان مریض، تعیین تابلوی کالبدگشایی و تحلیل اپیدمیولوژیکی توصیفی رخداد بیماری و تلفات در سه محور مکان، زمان و نوع پرندگان درگیر کردند.

وی بیان کرد: نخستین فرضیه‌ای که دنبال شد، بیماری‌های نیوکاسل و آنفلوانزا پرندگان و همچنین مسمومیت ناشی از آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین از قبیل کادمیوم، آرسنیک، سرب و جیوه بود و فرضیه‌های دیگر، بیماری‌های باکتریایی به‌ویژه وبای پرندگان و بعد از آن بیوتوکسین‌ها مانند بیوتوکسین جلبک، بیوتوکسین بوتولینوم به‌عنوان عامل بیماری بوتولیسم بود.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان بابیان اینکه اقدامات ما بر اساس این برنامه و فرضیه‌ها دنبال شد، خاطرنشان کرد: از بیش از یک ماه قبل در غرب تالاب میانکاله نیز تلفات بالای پرندگان مهاجر را داریم که علت این مرگ‌ومیر، مسمومیت با سم بوتولینوم و بیماری بوتولیسم اعلام شد. تمامی اسناد و مدارک آزمایشگاهی آن نیز از طریق سازمان حفاظت محیط زیست به مراجع ذیصلاح ابلاغ شد.

محرابی گفت: در سواحل بندرترکمن در شرق تالاب میانکاله نیز صدها نمونه برای مشخص شدن عامل این رخداد اخذ و به آزمایشگاه ملی مطالعات کاربردی و مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور ارسال شد که نتیجه آن در اواسط هفته آینده به مراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: آنچه به‌طور قطع مشهود است مهم‌ترین عامل مستعدکننده این رخداد، تغییر شرایط اکوسیستم آبی و خاکی در تالاب میانکاله است. طی سالیان گذشته مواد آلی خاکی وارد اکوسیستم آبی میانکاله شده که بستر لازم برای رشد و فعال شدن میکروارگانیسم‌های بی‌هوازی را فراهم کرده است.

تداوم تلفات تا پایان حضور پرندگان مهاجر

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان با تأکید بر اینکه در بررسی همه‌جانبه این رخداد، دقت را فدای سرعت نخواهیم کرد، گفت: بر اساس تحلیل‌های سازمان دامپزشکی، تلفات در این مناطق تا پایان حضور پرندگان مهاجر ادامه خواهد داشت. البته جمع‌آوری به‌موقع لاشه‌های پرندگان می‌تواند تا حدی در کاهش تلفات مؤثر باشد.

به گزارش ایسنا، از حدود دو هفته گذشته روزانه لاشه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی در سواحل بندرترکمن جمع‌آوری می‌شود. بعد از گذشت یک هفته، تلفات پرندگان به بندرگز نیز رسید و در مجموع تاکنون حدود ۱۰ هزار پرنده در آب‌های این دو شهرستان در شرق خلیج گرگان و تالاب میانکاله تلف شدند.

/ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار