خارکوهی گفت: حدود ۱۰۰ تن گندم برای سبز شدن سفره هفت سین در استان گلستان به هدر می رود.

​اتلاف ۱۰۰ تن گندم با سبزه نوروزی در گلستان/ جایگزینی گیاهان دیگر به جای گندم برای سبزه نوروز

به گزارش گلستان ۲۴؛ «غلامرضا خارکوهی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان، با اشاره به اتلاف گندم با سبزه نوروزی گفت: مردم استان گلستان هر ساله حدود 100 تن گندم مرغوب را به عنوان سبزه در سال نو در ظروف مختلف می ریزند تا در سفره های هفت سین قرار دهند و روز سیزده بدر نابود کنند.

 

تاریخ نگار برجسته گلستانی با اشاره به اینکه از نظر تاریخی و سنتی سفره هفت سین جلوه ویژه عید نوروز است، گفت: درست است که سبزه یکی از عناصر تشکیل دهنده سفره هفت سین است اما سبزه لزوماً به معنای گندم نیست.

 

وی با بیان اینکه در منابع تاریخی هم تنها بر سبزه تأکیده شده است نه گندم، تصریح کرد: می توان به جای گندم از دانه های گیاهان علفی و کم ارزش به عنوان سبزه در سفره هفت سین استفاده کرد.

 

خارکوهی به اهمیت زیاد ارزش غذایی و اقتصادی گندم اشاره کرد و یادآور شد: با 100 تن گندم می توان ۲۵۰ هزار قطعه نان پخت که قوت لایموت ده ها هزار خانواده گلستانی است.

 

این کارشناس ارشد کشاورزی افزود: گندم در کشورمان یک محصول استراتژیک محسوب می شود و برای تولید و نگهداری آن هزینه زیادی از جیب ملت و دولت صرف می شود لذا نباید به سادگی از بین برود.

 

وی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده نه فقط در استان گلستان که در سراسر ایران شاهد حذف سبزه گندم از سفره های هفت سین و استفاده از سبزه های دیگر به جای آن باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار