تعطیلی مدارس ناشی از شیوع کرونا، نبود زیرساخت‌های مناسب برای آموزش مجازی، یک طرفه بودن آموزش صدا و سیما، چگونگی انجام تکالیف و رساندن آن به معلم و در نهایت کیفیت آموزش‌، دغدغه بزرگ این روزهای دانش آموزان، والدین و معلمان گلستانی است.

کیفیت آموزش مجازی دغدغه دانش‌آموزان و والدین گلستانی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، با شیوع کرونا و احتمال طولانی شدن تعطیلی مدارس، معلمان گلستانی از ابتدا راه های خلاقانه زیادی را برای تعطیل نشدن آموزش امتحان کردند اما به دلیل نداشتن تجربه کافی برای تدریس مجازی، مهیا نبودن بستر استفاده مستمر از فضای مجازی برای آموزش و نداشتن زمان کافی برای آزمون و خطای نحوه به کار بردن شبکه های اجتماعی برای تدریس، کیفیت آموزش ارایه شده در هفته های اخیر مورد سوال و ابهام جدی قرار گرفت.

اولین راهکار آموزش و پرورش برای دور نشدن دانش آموزان از فضای آموزشی، ارایه دروس از طریق تلویزیون بود اما وجود برخی مشکلات مانند یک طرفه بودن آموزش، کیفیت این روند آموزشی را دچار تردید کرد که در نتیجه آن، آموزش و پرورش، مدیران و معلمان را به استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و فضای مجازی ترغیب کرد و وعده داد یک شبکه اجتماعی دانش آموزی مستقل برای تحصیل و آموزش طراحی و ارایه کند.

"شاد" شبکه دانش آموزی مورد نظر وزارت آموزش و پرورش بود اما دانش آموزان و والدین گلستانی از نحوه فعالیت و اجرای این شبکه ناراضی هستند. 

والدین یکی از دانش آموزان گرگانی گفت: ‌پسرم در پایه هفتم و دخترم در پایه نهم در حال تحصیل هستند و حدود دو هفته است که معلمان آن ها به آموزش از طریق شبکه های اجتماعی روی آورده اند.

 محمد حسین اسدی بیان کرد: در این مدت مشکلات زیادی با رویکرد آموزش مجازی داشتیم مثلا هر معلمی از یک پیام رسان استفاده می کند، معلمی تکالیف را صوتی و دیگری بصورت کتبی و تصویری می خواهد که این تفاوت ها، دانش آموزان را سرگردان و بلاتکلیف می کند.

وی ادامه داد : بر اساس سیستم آموزش مجازی برخی معلمان، بعضی سوالات و تکالیف را باید پرینت بگیریم که در روزهای قرنطینه خانگی، خروج از منزل و یافتن جایی که بتوان این سوالات را بر روی کاغذ چاپ کرد، مشکلات زیادی را برای ما به همراه داشت.

وی گفت: روند واحدی در خصوص زمان ارایه تکالیف و آموزش احساس نمی شود و برخی درخواست ها برای گرفتن حضوری تکالیف و امتحان فرزاندن ما را به سختی زیادی انداخته است.

محمد نیازی معلم یکی از روستاهای مرزی گلستان نیز گفت: در روزهای نخست به سبب آگاهی اندک در رابطه با چگونگی استفاده از آموزش های گنجانده شده در شبکه های اجتماعی ، استقبال دانش آموزان مطلوب نبود اما در روز های اخیر آموزش و تکالیف دانش آموزان در مسیر مناسبی قرار دارد و بیش از ۸۰ درصد خانواده ها در این بخش مشارکت فعالی دارند.

وی همچنین به مشکلات مربوط  به آنتن دهی شبکه های موبایل و اینترنت در روستای محل خدمتش اشاره کرد و گفت: آموزش مجازی با وجود همه سختی های ارتباطی با روند قابل قبولی در جریان است اما یکی از مشکلات اصلی معلمان و به خصوص دانش آموزان، چگونگی انجام تکالیف و برگزاری امتحان است که به دلیل دسترسی اندک به خدماتی مانند چاپ و تکثیر، این فرایند را با دشواری همراه می کند.

ناناز قاسمی یکی از دانش آموزان گلستانی نیز گفت: ارایه آموزش معلمان در فضای مجازی بهتر از تعطیلی و بلاتکلیفی است اما کوچک بودن صفحه گوشی، خواندن متن و عددهای تدریس شده معلمان را برای ما دشوار کرده و زمان یادداشت برای از نکات مهم را طولانی می کند.

این دانش آموز پایه پنجم ادامه داد: آموزش درس ها از تلویزیون برایم جذاب نیست زیرا معلم ها جدی و خشک درس می دهند و علاوه بر آن نمی توانم سوال هایی که در هنگام آموزش برایم ایجاد می شود را بپرسم و پاسخ آن را دریافت کنم.

وی در خصوص آموزش فضای مجازی معلمان گفت : باید همیشه حواس ما به گوشی باشد که کدام معلم در چه ساعتی تکلیف و درسی دارد در حالی‌که بزرگترها در بخش از ساعت روز به تلفن همراه خود نیاز دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان با قبول برخی مشکلات آموزش مجازی گفت: برای حل مشکل نحوه دریافت جزوه های درسی، تفاهم نامه ای با پست استان بسته شده تا از طریق ظرفیت های پست، دانش آموزان جزوه آموزشی مورد نیاز را بدون ضرورت خروج از خانه دریافت کنند.

احسان گوهری راد اظهار داشت: معلمان و همکاران فرهنگی گلستان آموزش در بستر فضای مجازی را با جدیت دنبال می کنند و با وجود برخی موانع نمی گذارند خللی در یادگیری دانش آموزان ایجاد شود که این جهاد آموزشی آنان شایسته تحسین است.

وی در خصوص نحوه آموزش در مناطق مرزی و دیگر نقاط استان که دسترسی آن ها به اینترنت سخت و یا امکان پذیر نیست اظهارداشت: بسته های آموزشی پیش بینی شده از طریق پست برای مدیران این مدارس ارسال و در اختیار خانواده ها و دانش آموزان گذاشته می شود تا هم پوشانی این طرح کامل شود .

وی در خصوص ضرورت کپی و چاپ برخی تکالیف درسی با وجود آموزش از طریق در فضای مجازی گفت : این کار اختیاری و بر حسب علاقه والدین انجام می شود و اجبار و الزامی برای چاپ تکالیف نیست و دانش آموزان می توانند سوالات را نوشته و به آنها پاسخ دهند.

گوهری راد با بیان اینکه تاکنون بیش از ۸۵ درصد مدارس گلستان به سامانه شاد "شبکه دانش آموزی" متصل شده اند، گفت: به تمام مسائل و مشکلات آموزش مجازی واقف هستیم اما اعتقاد داریم در این شرایط، آموزش مجازی گام رو به جلو و بهترین کار است.

وی افزود: میزان استفاده دانش آموزان از شبکه اجتماعی (شاد) به ظرفیت فناوری ارتباطات، شبکه اینترنت و دستگاه های هوشمند خانواده ها و معلمان بستگی دارد با این حال زیرساخت های لازم توسط آموزش و پرورش برای همه دانش آموزان مهیا شده است.

ویروس کرونا موسوم به "کو,ید ۱۹"  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان چین گزارش شد.

طبق آخرین آمار، یک میلیون و ۸۵۳ هزار و ۱۵۵ نفر در کل جهان به کرونا مبتلا شده اند.

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته اعلام کرد: تاکنون ۷۰ هزار و ۲۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴ هزار و ۳۵۷ نفر رسیده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار