کاهش اهدای خون در ماه مبارک رمضان به دلیل روزه‌داری مردم و کم‌شدن ذخیره‌های خونی، از چالش‌های هر ساله مدیران این بخش است که شیوع کرونا و ترس احتمالی از ابتلا به این بیماری، بر شدت آن افزوده و مصرف‌کنندگان فرآورده‌های خونی گلستان را بیش از همیشه چشم انتظار یاری روزه‌داران این استان کرده است.

بیماران گلستانی چشم انتظار اهدای خون روزه‌داران

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، با وجود برنامه های فرهنگی سازمان انتقال خون و بیان فواید عمل خیرخواهانه اهدای خون در بهبود سلامتی، پایگاه های این سازمان در گلستان از ابتدای شیوع کرونا با کاهش مراجعه کنندگان مواجه شد اما همراهی سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های خیریه برای ترغیب شهروندان در کنار افزودن بر شدت اطلاع رسانی ها، بار دیگر پای مردم را به این مراکز باز کرد.

در زمان همه‌گیری‌ بیماری های واگیر مانند آنفلوآنزا، کاهش مشارکت در فعالیت های خیرخواهانه عمومی مانند اهدای خون طبیعی است اما وحشت غیرعادی ناشی از احتمال انتقال آسان کرونا، حضور مردم در مراکز انتقال خون گلستان را به حداقل رساند.

تشدید قرنطینه خانگی سبب شد تا فرصت حضور مردم در مرکز خونگیری کمتر شود که ترس ناشی از سرایت این بیماری به سبب اهدا خون نیز در کاهش رغبت عمومی بی تاثیر نبود.

نیاز جدی بیماران و ضرورت دریافت خون از شهروندان، نوعدوستان گلستانی را وارد میدان کرد تا آن ها با پیش قراولی در ایثار مهربانی و اهدای قطرات خون خود، در سلامتی و بهبودی بیماران شریک شوند.

در روزهای اخیر جمعی از فعالان رسانه‌ای ، ورزشکاران و اعضای سمن های مردمی گلستان، علاوه بر دعوت از مردم برای مشارکت در این امر خیرخواهانه، در پویش اهدای خون شرکت کردند.

عبدالعزیز جرجانی از مربیان فوتبال بندرترکمن گفت: اهدای خون در روزهای شیوع کرونا، یکی از روش های کمک به همنوع برای گذر از این بحران است تا همه به سلامت این سختی را پشت سر بگذاریم.

وی بیان کرد: به جز دعا کردن و رعایت تاکیدات بهداشتی برای مهار کرونا به عنوان فعالیت های همیشگی روزهای اخیر، با همراهی چند فوتبالیست ترکمن به مرکز اهدای خون آمدیم تا گوشه ای از نیاز خونی بیماران چشم انتظار را برآورده کنیم.

علی اصغر سلیمانی از خبرنگاران گلستان نیز گفت: بر خلاف دفعات قبل، مراکز انتقال خون استان با کاهش مراجعه کنندگان مواجه شده که به نظر می رسد ترس مردم از احتمال ابتلا به کرونا دلیل این کاهش مراجعه است.

وی که از اهدا کنندگان مستمر خون است بیان کرد: شدت رعایت نکات بهداشتی در مرکز انتقال خون گرگان بسیار بیشتر از قبل شده و کوچکترین روزنه ای برای انتقال کرونا در این مرکز وجود ندارد که باعث اضطراب شهروندان شود.

این خبرنگار گلستانی از مردم دعوت کرد بدون واهمه از شیوع کرونا و با هدف تامین نیاز بیماران استان، خون خود را اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان گلستان نیز در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: در ابتدای شیوع کرونا و کاهش برخی خدمات درمانی غیرکرونایی، نیاز به خون در استان کاهش یافت اما با فروکش کردن این بیماری و عادی شدن ارایه خدمات پزشکی، نیاز به خون و فرآورده های خونی در گلستان بیشتر شد.

سیدصادق بنی‌عقیل اظهار داشت: به طور میانگین روزانه ۲۵۰ واحد خونی در گلستان مصرف می شود که لازم است بیش از این تعداد واحد خونی ذخیره گردد تا در صورت بروز اتفاق و نیاز، تامین آن دشوار نباشد.

وی افزود: در شرایط فعلی در ذخایر خونی هیچ شهرستانی با بحران رو به رو نیستیم اما امیدواریم با افزایش مراجعه شهروندان برای اهدای خون، ذخیره خونی و فرآورده های آن انباشته تر از همیشه شود.

مدیرکل انتقال خون استان گلستان بر ضرورت استفاده از ظرفیت فضای مجازی و تشکیل پویش های مردمی برای دعوت از اقشار جامعه به اهدای خون تاکید کرد و گفت: مصرف خون و فرآورده های آن توسط بیماران در هیچ دوره زمانی کاهش پیدا نمی کند و برخی بیماران به طور مستمر و همیشگی به آن احتیاج دارند که افزایش مشارکت مردم موجب کاهش نگرانی آن ها در تامین خون می شود.

مدیرکل انتقال خون گلستان به مردم اطمینان داد: مراکز انتقال خون ثابت استان به طور مستمر ضدعفونی شده و امکان انتقال کرونا از این طریق به صفر رسیده است.

به گفته بنی عقیل گلستانی ها در فروردین امسال ۳ هزار و ۵۰۰ واحد خون  اهدا کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد کمتر شد.

وی ادامه داد :‌ مراکز انتقال خون گنبد، علی آباد، کردکوی،  گرگان و بندرگز در ماه مبارک رمضان یک ساعت پس از افطار تا حوالی یک و نیم بامداد خون اهدایی شهروندان را دریافت می کند.

مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: علاوه بر این مراکز ثابت با همکاری بسیج و سپاه گرگان، مراکز سیار انتقال خون در هر شب از ماه مبارک رمضان در یک محله و روستای گرگان در خدمت اهدا کنندگان خون است.

گلستان بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص و نیازمند به خون دارد که از این تعداد، هزار بیمار دیالیزی و ۴۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی هستند.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت که از زمان شیوع کرونا در کشور تاکنون ۵ هزار و ۸۷۷ نفر در کشور جان خود را از دست دادند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار