آزادسازی سهام عدالت طی چند روز گذشته موجب شده تا اکثر هموطنان ما از جمله گلستانی‎ها متقاضی سرمایه‌گذاری در تالار شیشه‎ای باشند در حالی که به گفته کارشناسان بازار سهام، ورود به این بازار بدون تخصص و آگاهی می‎تواند خسارت‎های مالی فراوانی به افراد وارد کند.

آزادسازی سهام عدالت و ورود شتاب‌زده برخی افراد به بازار بورس

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، بعد از منتشر شدن خبر آزادسازی سهام عدالت از سوی سازمان خصوصی‌سازی و روند افزایشی قیمت این سهام بسیاری از افراد متقاضی سرمایه‌گذاری در بازار سهام شدند. این روزها در حالی افراد زیادی در تب و تاب سرمایه گذاری در بازار سهام هستند که کارشناسان بازار بورس به عدم ورود افراد بدون آگاهی و تخصص کافی به این بازار تأکید می‌کنند چرا که در غیر این صورت متحمل خسارات جبران‌ناپذیری خواهند شد.

* دارندگان سهام عدالت تا هشتم خرداد وضعیت سهام خود را مشخص کنند

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی گلستان با بیان اینکه تمام خرید و فروش‎ها در تالار بورس از طریق سرمایه‌گذاری‎ها صورت می‎گیرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: فرد با در اختیار داشتن کد بورسی می‎تواند نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کند.

داوود طبرسا در خصوص تعیین وضعیت سهام عدالت از سوی دارندگان آن گفت: دارندگان سهام عدالت می‎توانند تا هشتم خرداد ماه وضعیت سهام خود را مشخص و با مراجعه به آدرس الکترونیکی samanese.ir روش مستقیم را در آزادسازی سهام خود انتخاب کنند.

وی بیان کرد: افرادی که روش مستقیم را انتخاب می‎کنند دو ماه پس از ثبت درخواست با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» می‎توانند از تعداد سهام تخصیص‌یافته نزد شرکت‎های سهام عدالت مطلع شوند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی گلستان، امکان معامله‌پذیری سهام‎های تخصیص یافته در آینده را منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت‌نام و احراز هویت در مراکز تعیین‌شده عنوان کرد و افزود: افرادی که سود سهام خود را در گذشته دریافت نکردند سود این سهام و با نام افراد نزد سازمان خصوصی‌سازی محفوظ است و در مراحلی که اعلام می‎شود سود سال ۱۳۹۸ و سنوات گذشته که دریافت نکردند یک جا پرداخت خواهد شد.

طبرسا در خصوص ارزش سهام عدالت نیز گفت: یک برگه سهام یک میلیون تومانی ابتدا از 8 میلیون تومان شروع و در حال حاضر صحبت از ۱۹ میلیون تومان است.

* مردم شتاب‌زده وارد بازار سهام نشوند

توصیه کارشناسان بورس در این روزها که مردم تب و تاب سرمایه‌گذاری در تالار شیشه‎ای را دارند این است که بعد از آموزش و کسب اطلاعات کافی وارد بازار سهام شوند و از سویی مبتدیان برای ورد به این بازار نباید تمام سرمایه خود را وارد بازار سهام کنند.

در همین رابطه یک شهروند گلستانی و فعال در بازار سهام اولین و مهمترین قدم برای ورود به بازار سرمایه را مطالعه، شناخت کافی و استفاده از مشاوره دانست و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: یکی از مناسب‎ترین گزینه‎ها برای مشورت در سرمایه‎گذاری کارگزاران رسمی بورس هستند.

رضا لطیفی بیان کرد: بورس اوراق بهادار بازاری است که در آن انواع دارایی‎های مالی خرید و فروش می‎شود دارایی‎هایی مثل سهام شرکت‎های بزرگ و سودآور از صنایع بزرگ و مادر مثل خودروسازی، پتروشیمی، فولاد، سیمان، مخابرات، بانک و ...

وی اضافه کرد: برای سرمایه‌گذاری در بورس باید با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی به یکی از کارگزاران رسمی بورس در استان مراجعه و کد معاملاتی دریافت کنید.

فعال بازار سهام خاطرنشان کرد: بعد از آگاهی‎های لازم از سیستم بازار در صورت تمایل برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مشاوران سبد سهام که شامل صنایع قوی می‎باشد را به شما معرفی می‎کنند.

لطیفی یکی از شروط موفقیت در بازار بورس را کسب علم، آگاهی و آشنایی کامل با تحلیل‎های خرید و فر‌وش بیان کرد و افزود: اگر چه یکی از جذابیت‎های بازار بورس این است که می‎توان با هر مبلغ در آن سرمایه‌گذاری کرد و برای هیچ قشر و با هر میزان پس‌انداز محدودیت وجود ندارد اما افراد باید بدانند در ابتدا نباید تمام سرمایه خود را وارد این بازار کنند و به صورت شتاب‌زده و هیجانی اقدام به خرید و فروش سهام کنند اگر با آگاهی کامل وارد بازار شوند قطعأ به موفقیت خواهند رسید.

وی گفت: اینکه بعضی افراد معتقدند بازار سرمایه نوسان زیادی دارد ناشی از ضعف اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‎ها و آگاهی اندک مردم است در حالی که بورس یک علم محسوب می‎شود و اگر خرید و فروش سهام با آگاهی و به موقع و قیمت مناسب باشد شاهد سوددهی در بلندمدت خواهیم بود.

فعال بازار سهام خاطرنشان کرد: افرادی که آموزش ندیده‎اند،کسانی که مشاوره از کارگزار رسمی بورس نگرفته‎اند،کسانی که از افرادی که مشاور رسمی نیستند راهنمایی گرفتند و کسانی که به صورت تصادفی اقدام به خرید کرده‎اند از سرمایه‎گذاری در بورس ضرر خواهند کرد.

*حفظ دارایی‎ها در مقابل تورم با سرمایه‎گذاری در بازار سهام/ کمک به رشد صنعت و اقتصاد کشور با خرید سهام

لطیفی گفت: علاوه بر مزایای بورس از جمله کسب درآمد، حفظ سرمایه در مقابل تورم و قابلیت نقدشوندگی اوراق بهادر بورس از این جهت حائز اهمیت است که واحدهای تجاری و تولیدی جامعه برای سرمایه‌گذاری مورد نظر به جای آنکه از بانک‎ها وام بگیرند از طریق انتشار سهام و فروش اوراق مشارکت سرمایه‎های پراکنده را جمع‌آوری و در پروژه‎های بزرگ سرمایه‌گذاری می‎کنند وقتی شرکای کارخانجات و واحدهای اقتصادی بیشتر باشد به راحتی می‎توانند افزایش سرمایه دهند و در نتیجه سود آن واحد نیز افزایش خواهد یافت و در سطح کلان اقتصاد و صنعت کشور رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

وی گفت: با سرمایه‎گذاری مناسب و آگاهانه در بورس ارزش دارایی‎های افراد در مقابل تورم حفظ می‌شود زیرا فرد نسبت به سهام خود در دارایی شرکت سهیم است و با رشد دارایی‎های شرکت به مرور زمان ارزش سهام فرد نیز افزایش می‎یابد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار