در جلسه کمیته هواشناسی نکات مورد نیاز کشاورزان در شرایط آب و هوای فعلی ارائه شد.

توصیه‌های کمیته هواشناسی به کشاورزان
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، جلسه کمیته هواشناسی کشاورزی استان گلستان برگزار و با توجه به پیش بینی وضعیت جوی نکات زیر ویژه کشاورزان برای عملکرد بهتر ارائه شد.

کشاورزان نسبت به آماده سازی بستر کشت و (ترجیحا به روش حفاظتی) ذرت، سورگوم و یونجه در صورت تامین بودن رطوبت خاک می‌توانند در روز‌های آتی در اسرع وقت اقدام نمایند؛ و در صورت عدم تامین رطوبت خاک نسبت به آبیاری و سپس کشت اقدام نمایند.

کشاورزان می‌توانند نسبت به وجین و مصرف کود سرک همراه با آبیاری در صورت عدم وزش شدید باد درمزارع گوجه فرنگی و محصولات جالیزی می‌توانند اقدام نمایند.

کشاورزان و پیمانکاران تولید بذر گندم حتما نسبت به مخلوط کشی در این شرایط اقدام فرمایند.

با توجه به فرا رسیدن زمان برداشت جو و سیب زمینی و باقلا جهت تعیین زمان مناسب برداشت به کشاورزان توصیه می‌شود بازدید مستمر از مزارع داشته باشند تا در اولین فرصت نسبت به برداشت به موقع اقدام شود.

شرکت‌های تولید کننده بذر گندم، جو انبار دپو بذر را حتما ضد عفونی کنند.

با توجه به فرا رسیدن زمان برداشت کلزا و جهت تعین زمان مناسب برداشت به کشاورزان توصیه می‌شود بازدید مستمر از مزارع داشته باشند تا در اولین فرصت نسبت به برداشت بموقع اقدام شود؛ و از برداشت دانه با رطوبت بالا جدا خودداری نمایند.

با توجه به تراکم علف‌های هرز هم خانواده کلزا و جهت تسهیل در برداشت و جلوگیری از ریزش دانه، در حد امکان نسبت به حذف علف‌های هرز به روش دستی اقدام شود.

کشاورزانی که قصد کشت آفتابگردان بهاره دارند در صورت تامین بودن رطوبت خاک در اسرع وقت نسبت به کشت اقدام نمایند و در صورت عدم تامین رطوبت خاک بخصوص در شرق استان، نسبت به آبیاری و سپس کشت اقدام نمایند.

مزارع کلزایی که در مرحله پر شدن دانه قرار دارند بخصوص در شرق استان در صورت خشک بودن عمق ۱۰ سانتی متری خاک نسبت به آبیاری اقدام نمایند.

کشاورزانی که قصد کشت سویا بهاره دارند در صورت تامین رطوبت خاک نسبت به آماده سازی و کشت بذر ترجیحا به روش حفاظتی اقدام نمایند.

زمان مناسب کاشت پنبه بهاره در حال سپری شدن است، به پنبه کاران عزیز توصیه می‌شود در کشت پنبه بهاره تعجیل نمایند. تا خسارت ناشی از همزمانی اوج گلدهی پنبه با دمای طاقت فرسای تابستان موجب افزایش ریزش گل نشود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار