آنطور که مسئولان می‌گویند گروه‌های کارشناسی ایران و ترکمنستان برای بازگشایی مرزها از جمله اینچه برون به توافق رسیده‌اند و تبادلات تجاری از ۲۱ خرداد ماه از سرگرفته می‌شود.

بازگشایی دروازه تجارت با آسیای میانه؛ تبادلات تجاری از مرز اینچه برون ۲۱ خرداد آغاز می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، از ابتدای اسفندماه امسال و با همه‌گیری بیماری کرونا کشور ترکمنستان مرزهای خود را به روی تجار و بازرگانان ایرانی بست. مرز اینچه برون نیز از آن زمان تا کنون بسته بوده و طرف ترکمنستانی اجازه بازگشایی مرز را نمی‌دهد.

روسای جمهور دو کشور با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند تا گذرگاه‌های مرزی از جمله اینچه برون هرچه زودتر بازگشایی شود؛ اتفاقی که تا کنون رخ نداده اما مسئولان می‌گویند کارگروه‌های تخصصی بین ایران و ترکمنستان برای بازگشایی مرزهای سرخس و اینچه برون به توافق رسیده‌اند.

ترکمنستان تا دو سه سال قبل نخستین شریک تجاری گلستان بود تا حدی که حدود 50 درصد صادرات این استان به مقصد ترکمنستان انجام می‌شد. هرچند با اعمال تعرفه‌های سخت‌گیرانه و محدودیت واردات به ترکمنستان در پی کاهش ارزش پول ملی این کشور، عراق و افغانستان به بزرگترین شرکای تجاری گلستان تبدیل شدند اما بازهم صادرات به این کشور و ترانزیت از این مسیر برای تجار گلستانی هم مقرون به صرفه است و هم امکان دسترسی به بازارهای منطقه آسیای میانه تا روسیه و چین را فراهم می‌کند.

 با بسته شدن مرز اینچه‌ برون واگن‌ها و کامیون‌های تجار ایرانی پشت مرز ماندند و منتظر تصمیم دو کشور برای بازگشایی آن هستند. مسئولان استانی می‌گویند طرف ترکمنستانی بر روی ایجاد تونل بهداشتی تأکید دارد که این کار در مرز اینچه برون انجام شده است.

عبدالرضا چراغعلی، معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان از اتمام ساخت تونل ضدعفونی در ایستگاه مرزی اینچه برون خبر داده و گفته برای اینکه مبادلات تجاری از این نقطه مرزی از سر گرفته شود، قرار شد تا دو تونل بهداشتی در منطقه ایجاد شود.

وی افزود: یکی از این تونل‌ها در ایستگاه ریلی و دیگری در پایانه مرزی اینچه برون ایجاد شده و عملیات ساخت آن به اتمام رسیده است.

تونل‌های بهداشتی در مرز اینچه برون به طول 20 متر و ارتفاع و عرض 7 متر ایجاد شده‌اند که امکان ضدعفونی کامل کامیون‌ها و واگن‌ها را فراهم می‌کند.

در همین باره ابراهیم کریمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز گفته مشکل ترکمنستان برای بازگشایی مرز، نبود تونل‌های ضدعفونی بود که در مدت کوتاهی این مشکل برطرف شد.

وی اظهارداشت: اخیرا نشست مشترک کارگروه کارشناسی بین دو کشور برگزار شد که به عنوان نماینده استان در این نشست ویدئوکنفرانسی حضور داشتم. در این جلسه درباره ضد عفونی نقاط مشترک مرزی تأکید شد.

کریمی گفت: پروتکل پیشنهادی پس از اصلاحات به تصویب رسید و قرار شد تا از 21 خرداد (10ژوئن) تردد ریلی و زمینی بین دو کشور برقرار شود.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان هم دراین باره اطلاعیه‌ای صادر کرده و گفته با توجه به اینکه پروتکل بازگشایی مرزهای اینچه برون و سرخس به امضا طرف‌های ایرانی و ترکمن رسید، به کلیه بارزگانان پیشنهاد می‌شود با توجه به فرصت فراهم شده از هم اکنون نسبت به تدارکات صادرات سیب زمینی گلستان اقدام کنند.

شرکت‌های حمل و نقل  توجه  کنند ضرورت دارد 5 روز زودتر از حرکت رانندگان نسبت به دریافت گواهی سلامت راننده  تریلر اقدام کنند زیرا این موضوع  زمان‌بر است.

در برخی از سال‌ها صادرات گلستان به 300 میلیون دلار می‌رسید که بخش زیادی از آن به مقصد ترکمنستان صادر می‌شد. در ماه‌های اخیر هم با توجه به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و وضع تعرفه‌های ترجیحی، بازگشایی مرز اینچه برون می‌تواند سبب افزایش صادرات به کشورهای منطقه شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار