کرونا در سایه غفلت و بی توجهی مردم گلستان و شرکت در مراسم عروسی و عزا، در حال گسترش به ویژه در شرق استان است و تا زمانی که سبک زندگی مردم تغییر نکند، کرونا هم خواهد بود.

پذیرایی از کووید۱۹در عروسی وعزا/زنگ خطر درشرق گلستان به صدا درآمد

به گزارش گلستان ۲۴؛ پس از گذران چند هفته با ثبات در گلستان و با بازگشایی کسب و کارها و از سر گرفته شدن روند عادی زندگی، ماسک‌ها هم به تدریج از چهره ها کنار رفته و فاصله‌گذاری فیزیکی معنای خود را از دست داد.

مراسم عروسی و عزا در اکثر شهرهای استان از سرگرفته شد و اجتماعات غیرضروری مانند جلسات وام خانگی، ورزش های گروهی، کلاس‌های آموزشی در بخش‌های مختلف استان فراگیر شد.

هم اکنون ابتلای جمع کثیری از مردم و مراجعات گسترده و خارج از ظرفیت و توان به مراکز درمانی آغاز شده است. موضوعی که سبب شده تا دوباره مراکز درمانی و بیمارستانی گلستان یکان یکان مملو از بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا شود.

مردمی که کرونا را جدی نگرفته و با بی‌احتیاطی و رفتارهای پرخطر نه تنها خود مبتلا شده بلکه دیگران را هم آلوده می‌کنند.

این روزها فراوان در شبکه های اجتماعی، پزشکان و پرستاران خسته را با ماسک و گان می بینید که از مردم تقاضا دارند که پروتکل ها را رعایت کرده و در اماکن شلوغ حاضر نشوند.

هنوز درمان قطعی این بیماری کشف نشده و کارشناسان حوزه درمان تنها راه مراقبت را رعایت نکات بهداشتی اعلام می کنند.

به نظر می‌رسد تا زمانی که سبک زندگی مردم تغییر نکند، کرونا همراه ما خواهد بود و این همراهی تبعات سنگینی بر اقتصاد و معیشت مردم خواهد داشت لذا رعایت پروتکل‌ها امری ضروری است.

درست است که در زمان پیک کرونا در اسفندماه مردم اخبار کرونا را با دقت دنبال کرده و قرنطینه را رعایت کردند اما هم اکنون مشاهدات و صحبت با مردم، موید این مطلب است که آن‌ها به تدریج از رعایت دستورات فاصله گرفته و توجهی هم به اوج‌گیری مجدد کرونا ندارند.

کرونا می تازد

هیولای کوچک موذی این روزها در سایه غفلت و بی توجهی مردم به هشدارها همچنان می تازد و در این مسیر بارها تغییر رویه داده یک روز سالمندان را درگیر کرده و یک روز کودکان را هم مستثنی نکرده است.

روز گذشته بیشترین مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور با ۱۶۲ فوتی به ثبت رسید و این آمار نشان می‌دهد که کرونا همچنان با قدرت به پیش می‌رود.

گلستان هم در مرز هشدار و قرمز شدن قرار گرفته و تعداد بسترها از ۱۵۰ بیمار به حدود ۵۴۵ نفر رسیده است.

زنگ خطر کرونا در مناطق شرقی استان به ویژه در گنبدکاووس جدی است؛ تا جایی که تمام تخت های بیمارستانی پر شده و با تبدیل بخش های مختلف به بخش کرونا، اداره می‌شود.

شرکت در مراسم عروسی و عزا، حذف قواعد بهداشتی، از بین رفتن حساسیت های پیک اول و حضور در اجتماعات از عوامل اصلی شیوع کرونا در گلستان استکرونا کارمندان یک اداره و یک بانک را در شهرستان گنبدکاووس درگیر کرده و با گسترش این روند، اوضاع تجهیزات و فضاهای بیمارستانی سخت خواهد شد.

تقاضای تأمین تجهیزات پزشکی

استاندار گلستان، در ادامه پیگیری های مسائل و مشکلات استان، با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیدار کرد.

هادی حق شناس نهم تیرماه در دیدار با دکتر نمکی، خواستار تأمین تجهیزات بیمارستانی از جمله دستگاه سی تی اسکن و همچنین لوازم بهداشتی از قبیل ماسک، گان و غیره برای کادر درمانی استان شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر دلایل مختلفی را برای گسترش این بیماری در گلستان بیان کرد.

سراج الدین عارف نیا گفت: عدم رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم، برگزاری مراسم عروسی و عزا در مناطق ترکمن نشین، حذف قواعد بهداشتی مانند دست دادن و روبوسی، تصورات اشتباه در خصوص وضعیت کرونا در مناطق زرد و سفید و قرمز، از بین رفتن حساسیت‌های پیک اول و حضور در اجتماعات عامل اصلی شیوع مجدد کووید ۱۹ در گلستان است.

احتمال قرمز شدن گلستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ظرفیت بیمارستان های گنبدکاووس اشباع شده و احتمال پر شدن آن تا روزهای آینده وجود دارد.

عبدالرضا فاضل با بیان اینکه هفت شهر گلستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد، افزود: پیش بینی می شود روند افزایشی کرونا تا هفته بعد ادامه داشته باشد و ممکن است کل استان در وضعیت قرمز قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در شهرهای قرمز محدودیت بیست و یک گانه اعمال شده که شامل تعطیلی پاساژها و مراکز خرید، تعطیلی باشگاه های ورزشی، تعطیلی مساجد، تعطیلی بازارهای هفتگی، تعطیلی تالارهای پذیرایی، محدودیت برگزاری مراسم در اماکن خصوصی و غیره، محدودیت برای آرایشگاه های مردانه، تعطیلی آرایشگاه های زنانه، تعطیلی مهدکودک ها، تعطیلی مراکز آموزشی، فعالیت رستوران ها صرفاً به صورت بیرون بر، تعطیلی سینماها و تئاتر، تعطیلی استخرها، ممانعت از ورود افراد بدون ماسک به درون اتوبوس، تاکسی و غیره، تعطیلی بازارچه های مرزی، پارک های کودکان و غیره است.

خدمات به افراد فاقد ماسک ممنوع شد

فرماندار ویژه گنبدکاووس هم در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا این شهرستان، با ابراز نگرانی از روند رو به رشد افراد مبتلا به کرونا در این شهرستان، گفت: از این پس ارائه خدمات به مراجعان بدون ماسک ممنوع است.

عبدالقدیر کریمی افزود: صیانت از سلامتی شهروندان خط قرمز دستگاه‌های خدمات‌رسان است و دستگاه‌های اداری گنبدکاووس به افراد فاقد ماسک خدمات ارائه نمی کنند.

مردم هشدارها را جدی نمی گیرند

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس هم گفت: مردم این شهرستان کرونا را جدی نمی‌گیرند و بدون توجه به هشدارهای پی در پی مسئولان بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا شهرستان بدون استفاده از ماسک و با تراکم بالا در فروشگاه، مراکز خرید و بانک‌ها تردد می‌کنند.

فرهاد بدیعی افزود: اکنون علاوه بر چهار بیمارستان دولتی و بیمارستان تامین اجتماعی از ظرفیت دو بیمارستان بخش خصوصی این شهرستان هم برای بستری و درمان مبتلایان به کرونا استفاده می‌شود.

بدیعی ادامه داد: با وجود اطلاع رسانی گسترده برای رعایت توصیه‌های بهداشتی به گروه‌های مختلف مردم و همچنین اعمال برخی محدودیت‌ها برای فعالیت اصناف، تعداد مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در این شهرستان در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه استفاده مردم گنبدکاووس از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به چند هفته قبل بهتر شده اما مطلوب نیست، افزود: با تکمیل ظرفیت تخت‌های بیماران کرونایی در گنبدکاووس، مجبور به انتقال امکانات و تجهیزات مراکز درمانی دیگر شهرها به گنبدکاووس و یا اعزام بیماران به آن شهرها هستیم.

برای مقابله با کرونا همت همگانی نیاز است و باید استفاده از وسایل حفاظت فردی روش های خودمراقبتی تبدیل به یک دغدغه عمومی شود. باید دوباره کمپین هایی چون «در خانه می مانیم» را فعال کرد و شستشوی دست ها و پرهیز از ارتباطاتی مثل دست دادن را در خانواده ها و سطح جامعه عمومیت بخشید تا جلوی روند صعودی شیوع این بیماری در استان گرفته شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار