نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با تجربه دفاع مقدس باید به جنگ مشکلات رفت، گفت: حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم جزو مهمترین رویکردهای مجلس «فسادستیز و عدالت‌محور» است.

حل مشکلات مردم رویکرد مجلس «فسادستیز و عدالت‌محور» است/ نظارت بر عملکرد در حد «شعار» نباشد

به گزارش گلستان ۲۴؛ غلامرضا منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان با تاکید بر اینکه باید جلوی گسترش فساد گرفته شود، اظهار کرد: نباید بگذاریم فساد همچون ویروسی مخرب به شریان‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نفوذ کند، «تنفر از فساد» زیبنده عملکرد دولتمردان و تصمیم‌گیران اسلامی است، اولویت کمیسیون‌های مجلس باز کردن گره مشکلات مردم در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی تحقق عدالت‎ در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است، تصریح کرد: یکی از راه‌های گسترش و تحقق عدالت؛ برخورد جدی با مصادیق و جنبه‌های بی‌عدالتی است.

* نباید فساد مانند ویروسی مخرب به شریان‌های اقتصادی و فرهنگی نفوذ کند

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی بر لزوم پیشگیری از وقوع فساد در جامعه تاکید کرد و افزود: وقتی عدالت در جامعه جاری شود آرامش، اطمینان و سربلندی رخ خواهد داد.

منتظری گفت: یکی از راه‌های مقابله با مصادیق پیشگیری از گونه‌های مختلف فساد اعم از فساد اداری، مالی و اخلاقی است که قطعاً باید با این موارد برخورد شود، اگر مقابله با فساد انجام نگیرد مانند یک ویروس در شریان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نفوذ پیدا می‌کند.

وی با اشاره به مصادیق رفتاری حضرت علی (ع) در برخورد با فساد بیان کرد: وقتی به معارف دینی نگاه می‌کنیم، کاملا درمی‌یابیم که حضرت علی (ع) با مصادیق فساد و رشوه چه رفتاری دارند، عکس‌العمل امام فوق‌العاده باشکوه و عبرت‌آموز است، وقتی فردی مطلع شد که فردای آن روز دادگاهی دارد و عدالت هم به عهده آنحضرت است بدون اینکه دادگاه حرفی بزند هدیه‌ای تهیه کرد «نوعی حلوا که در آن مقطع به تعبیر امروز برند بود» آن را زینت کرد و شبانگاه به خدمت امام علی (ع) برد، حضرت وقتی او را دید مقصود فرد را فهمید که نیت شومی دارد و می‌خواهد رشوه بدهد تا امام از اجرای عدالت پیشگیری کند؛ آن حضرت فرمودند چنین چیزی زیبنده و لایق ما نیست و بعد فرمودند آنچه تو آورده‌ای بدتر از استفراغ مار است یعنی اوج زشتی کار را نشان می‌دهد.

* فسادستیزی لازمه پذیرش مسوولیت باشد

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پرهیز از رشوه در عبارت مولای متقیان کاملاً مشهود است، ابراز کرد: مدیران، زمامداران، دولتمردان، قضات و تصمیم‌گیران باید نسبت به گونه‌های مختلف «فساد» تنفر داشته باشند و حالشان از چنین کاری بد شود.

منتظری؛ فسادستیزی را لازمه پذیرش مسوولیت برشمرد و تاکید کرد: فسادستیزی اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه نوع نگاه همه ما نسبت به گناهان مختلف از جمله فساد یک نگاه واقع‌بینانه و برگرفته از فرهنگ دینی باشد در این صورت می‌توانیم فسادستیز باشیم.

وی گفت: برای تحقق عدالت آنچه نیاز است تقویت بحث نظارت در دولت و مجلس است، به ویژه اعمال قوی‌تر نقش نظارتی مجلس می‌تواند در پیشگیری از فساد موثر باشد.

* برخورد قاطع و جدی با عاملان فساد در هر رده‌ای بسیار مهم است/ اجرای عدالت اعتماد را در مردم زنده کرد

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما امروز باید بیشترین وقت خود را در راستای مقابله با فساد در حوزه پیشگیری بگذاریم، در حوزه درمان هزینه‌ها خیلی سنگین شده است، وقتی خبرهای ارتشاء، فساد و سوءاستفاده‌های مالی در جامعه از سوی یک زمامدار، مدیر و یا کارگزار اعلام می‌شود چقدر برای نظام هزینه دارد و چقدر نوع نگاه‌ها به دین تغییر می‌کند، بنابراین باید بیشترین وقت و هزینه را روی پیشگیری بگذاریم و نظارت‌ها را جدی کنیم و این رویکرد در حد شعار نباشد.

منتظری با اشاره به فعالیت سازمان بازرسی و دیوان محاسبات تاکید کرد: هر دستگاهی چشم نظارتی دارد، باید علاوه بر اینکه دولت بحث نظارت را تقویت کند مجلس نیز در این زمینه جدی باشد.

وی با بیان اینکه برخورد قاطع و جدی با عاملان فساد در هر رده‌ای بسیار مهم است، گفت: شما ببینید در مدت کوتاهی که آیت‌الله رئیسی عهده‌دار ریاست قوه قضاییه شدند خیلی جدی با این مصادیق برخورد کردند و امید و اعتماد زیادی در دل مردم ایجاد شد و همه خوشحال از اجرای عدالت هستند.

* قوه قضاییه در عرصه‌های اجرایی و نظارتی با هیچکس تعارف نکرده است

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سوال افکار عمومی این است چرا کسانی که مرتکب خطای فاحش می‌شوند از سوی دستگاه قضا به مردم معرفی نمی‌شوند که این مهم زمانی آرزوی مردم شده بود، اما از زمانی که آیت‌الله رئیسی مسئولیت قبول کردند با یک روحیه انقلابی و همت جهادی مبادرت به مبارزه با گونه‌های مختلف فساد کردند که بارقه امید در دل مردم دمیده شد و روز به روز در حال افزایش است.

منتظری با اشاره به اینکه نظارت‌های جدی در برخورد با فساد باید قاطعانه باشد، اظهار کرد: لازم است برای مردم محرز شود که قوه قضاییه در عرصه‌های اجرایی و نظارتی با هیچکس تعارف نکرده است و اعمال قانون در جای خودش باید انجام شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر اعمال قانون نیاز به فرهنگ‌سازی است، گفت: برخی از مسائلی که اتفاق می‌افتد ناشی از ریشه‌های فکری و فرهنگی است، شما الان ببینید در برخی پرونده‌هایی که شکل می‌گیرد معلوم است که متخلفان اعتقادی به قبح کاری که کردند نداشتند و انگار ارتکاب خلاف مثل یک شیرینی برایشان لذت‌بخش بوده است.

* بذر تنفر به فساد باید در جامعه بارور و تقویت شود/ حل مشکلات مردم رویکرد مجلس «فسادستیز و عدالت‌محور» است

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی؛ نقش دستگاه‌های فرهنگی به ویژه صدا و سیما همچنین آموزش و پرورش را در زمینه فرهنگ‌سازی بسیار مهم قلمداد کرد و افزود: نسل جدید را باید به گونه‌ای تربیت کنیم که وقتی با جلوه‌های فساد مواجه می‌شوند موضع صریح و روشن داشته باشند.

منتظری تصریح کرد: ما باید بذر تنفر نسبت به گونه‌های مختلف فساد را در جامعه بارور و تقویت کنیم و قبح آن در جامعه ریخته نشود، مجلس شورای اسلامی با توجه به ترکیب راه‌یافتگان به لطف الهی یک مجلس فسادستیز و عدالت‌محور است.

وی ادامه داد: از همین روزهای آغازین نمایندگان با یکدیگر متعهد شدند کاری انجام دهیم که اسباب رضایت‌عمومی افزایش پیدا کند و اعتماد مردم به نظام رشد بیشتری پیدا کند و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه به اقتصاد و معیشت مردم به صورت جدی بپردازیم و زمینه مقابله بی‌امان با جلوه‌ها و مصادیق فساد و سوءاستفاده‌های اخلاقی را در دستور کار خودمان قرار دهیم.

*اولویت و عملکرد کمیسیون‌های مجلس به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود/ مردم باید تحولات در اثربخشی را ببینند

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه‌های مجلس و نمایندگان در راستای مبارزه با فساد گفت: کمیسیون‌های مجلس بنا را بر این گذاشتند که اولویت‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که با نیازهای اساسی مردم در حوزه مسائل اقتصادی، معیشتی و عدالت اجتماعی انطباق داشته باشد.

منتظری شفافیت در عملکرد نمایندگان را یکی از مطالبات به حق مردم دانست و ابراز کرد: بنا شده هر کمیسیون پس از تعیین اولویت‌هایش، برنامه‌ها را به مردم اعلام کند، این اتفاق برای کمیسیون و مجلس یک تعهد می‌آورد و اینکه براساس برش زمانی، هرچند وقت یک‌بار به مردم گزارش را در مقام عمل بدهیم و مردم تحولات در اثربخشی را ببینند.

وی بیان کرد: راه‌یافتگان به مجلس بر این اعتقاد هستیم که اگر در این یک سال پیش‌رو نتوانیم به طور عملی آثار امیدوارکننده‌ای را در جامعه ایجاد کنیم سرمایه اجتماعی آسیب خواهد دید.

* با تجربه دفاع مقدس باید به جنگ مشکلات رفت/ مجلس تمام توان خود را در حل مشکلات مردم بکار می‌گیرد

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای نظام اسلامی هیچ چیز مهمتر و ارزشمندتر از سرمایه‌اجتماعی نیست، ابراز کرد: مردم پشتوانه‌های اصلی نظام هستند، نگاه مردم به طور جدی به مجلس معطوف شده و این مهم را کاملا مجلس لمس می‌کند، بار سنگینی بر دوش نمایندگان این دوره است.

منتظری با اشاره به اینکه با تجربه دفاع مقدس باید به جنگ مشکلات رفت، ادامه داد: حتی نمایندگان ادوار گذشته اعتقادشان این است که در سخت‌ترین شرایط این مسئولیت را پذیرفتیم ما بر این واقعیت واقف هستیم، از طرفی تجربه دفاع مقدس را هم داریم که مردم کشورمان برای شرایط سخت کاملاً آمادگی دارند و به تعبیر مقام معظم رهبری برای افق پیش‌رو کاملاً امیدوار هستیم.

وی با اشاره به اینکه مجلس یازدهم تمام توان خود را برای حل مشکلات اساسی مردم به کار خواهد گرفت، گفت: کارنامه مجلس فعلی از دیدگاه بنده مثبت و درخشان خواهد بود و انشاءالله گام‌های موثری به نفع مردم برمی‌داریم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار