مشاهدات خبرنگار خبرگزاری شبستان در سطح شهر گرگان در خصوص استفاده اجباری از ماسک نشان می دهد که کمیت مصوبات ستاد کرونا لنگ می زند و مصوبه کرونا قبل از اجرا باید در کمیته های تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد.

کمیت مصوبات ستاد کرونا در گلستان لنگ می زند/ رانندگان تاکسی بی خبر از مصوبات استانی کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان؛ از 15 تیر در کشور طبق بخشنامه سازمان اداری و استخدامی استفاده از ماسک در تمامی ادارات، بانک‌ها و مراکز ارائه خدمات عمومی و واحدهای عملیاتی برای تمامی ارباب رجوعان و کارکنان الزامی است و این مهم در ستاد استانی مقابله با کرونای استان گلستان نیز مورد تاکید قرار گرفت.

 

همچنین با توجه به اینکه استان گلستان در آستانه وضعیت قرمز کرونا قرار دارد ستاد استانی کرونا محدودیت های کرونایی را در استان افزایش داد.

 

در این ستاد تصمیم گرفته شد که با نظر فرمانداران یک سوم یا دو سوم کارکنان در محل کار حاضر شوند و اولویت مرخصی با بانوان و افرادی با علائم بیماری های زمینه ای است.

 

همچنین به مدت یک هفته بازار هفتگی گلستان در شهرهای قرمز تعطیل شد و بنا شد که با مالکان و صاحبان مراسم های عروسی و عزا که بدون توجه به پروتکل های بهداشتی مراسم برگزار می کنند برخورد قانونی شود و اماکن خصوصی در این راستا به مدت دو هفته با حکم قضایی پلمپ شود.

 

تأکید به رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی اصناف و برخورد تعزیرات حکومتی با متخلفان و حمل مسافر درون شهری در تاکسی تنها با ماسک از دیگر موضوعاتی بود که در ستاد استانی کرونا به تصویب رسید.

 

آنچه در تمامی مصوبات ستاد استانی کرونا به آن تاکید شده است رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است که مهمترین نمود آن را در استفاده از ماسک در مجامع عمومی می توانیم اذعان کنیم.

 

با توجه به تأکیدات ستاد ملی و استانی کرونا به سطح جامعه رفتیم تا ببینیم وضعیت استان در خصوص رعایت فاصله گذاری اجتماعی و توجه به مصوبات ستاد استانی کرونا چگونه است.

 

مهمترین موضوع استفاده از ماسک در اصناف، دستگاه های اجرایی و تاکسی ها و اتوبوس های درون شهری است، مشاهدات ما نشان می داد که گرچه بالغ بر 50 درصد از مردم در سطح جامعه از ماسک استفاده می کنند اما الزاماتی برای رعایت این پروتکل ها بر خلاف مصوبه ستاد استانی کرونا قرار ندارد.

 

 

در میدان شهرداری گرگان بسیاری از مسافران بدون ماسک سوار تاکسی می شدند و با وجود آنکه مأموران راهنماهی و رانندگی نیز در چند قدمی آنها ایستاده بودند نسبت به این مسئله واکنشی نشان نمی دهند و این موضوع نشان می دهد که هنوز ابلاغیه ای به راهنمایی و رانندگی برای برخورد با مسافربران بدون ماسک اعلام نشده است.

 

*رانندگان تاکسی بی خبر از مصوبه ستاد استانی کرونا برای جابه جایی مسافر با ماسک

از سویی دیگر اجباری کردن ماسک برای مسافران تاکسی باعث می شود که افراد بدون ماسک از خودروهای شخصی، اسنپ و ماکسیم استفاده کنند و به نظر می رسد این طرح نیاز به یک بازنگری دارد مثلا اعمال جریمه برای سرنشینان خودروهایی که از ماسک استفاده نمی کنند در غیر این صورت مصوبات ستاد استانی کرونا برای جابه جایی مسافران درون شهری جنبه تشریفاتی خواهد داشت.

 

در میدان مرکزی شهر شاهد آن بودیم که مسافربران شخصی بدون هیچ ضابطه ای مانند رانندگان تاکسی نسبت به سوار کردن مسافر بدون ماسک اقدام می کردند و از سوی این رانندگان هیچ الزامی وجود نداشت و تنها برخی از مردم بودند که برای حفظ سلامت با خود ماسک همراه داشتند.

 

از سویی دیگر نکته قابل تأمل این بود که از دو مامور راهنمایی و رانندگی در میدان مرکزی شهر یکی از آنها ماسک به همراه نداشت و دیگری ماسک را در زیر چانه خود قرار داده بود و چند دقیقه ای که وی را نظاره کردیم متوجه شدیم این ماسک تنها به عنوان یک تشریفات برای این مامور لحاظ شده است چرا که باید هر چند دقیقه برای هدایت خودرو از سوت استفاده کند.

 

سوار یک تاکسی شدیم تا وضعیت سطح شهر را بررسی کنیم و از میدان شهرداری به سمت میدان کریمی حرکت کردیم، راننده در ایستگاه شهرداری به جرجان مسافری بدون ماسک سوار کرد و از وی در خصوص الزامی شدن ماسک برای مسافران سوال کردیم، این راننده که تقریبا 10 سال سابقه فعالیت در سطح شهر گرگان را دارد بیان می کند که این خبر را از طریق رسانه ها شنیده است ولی در خصوص الزامات هنوز هیچ مکاتبه ای از سوی مجموعه تاکسیرانی گرگان برای عدم سوار کردن مسافران بدون ماسک وجود ندارد.

 

 

از وی پرسیدیم که چه الزاماتی باید لحاظ شود که رانندگان تاکسی مسافران را بدون ماسک سوار نکنند وی می گوید که هیچ جریمه ای سنگین تر از سلامتی انسان نیست و انتظار داریم که مسافران با استفاده از ماسک، سلامت خود و خانواده و همچنین دیگر افراد جامعه را صیانت کنند.

 

از سویی دیگر در شیشه های تاکسی هیچ برگه ای مبنی بر آنکه بدون ماسک سوار نشوید وجود نداشته و به نظر می رسد که هنوز مصوبه ستاد استانی کرونا به گوشه مجموعه شهرداری و تاکسیرانی نرسیده است.

 

همچنین در ایستگاه اتوبوس اکثریت افراد ماسک همراه داشتند اما افرادی نیز بودند که بدون ماسک منتظر حضور خطوط واحد برای جابه جایی بودند.

 

از تاکسی در رو به روی اداره پست در میدان کریمی پیاده شدم و به داخل این مجموعه رفتم بر ورودی درب در خصوص استفاده از ماسک در این مکان به مراجعین تذکر داده شده بود و اکثریت افرادی که در این مجموعه حضور داشتند از ماسک استفاده کرده بودند.

 

اما در کنار این مجموعه مکانیکی های منطقه جرجان بدون ملاحظات و پروتکل های بهداشتی به مشتریان خود ارائه خدمات می دادند.

 

* فعالیت ماموران دستگاه های خدمات رسان بدون ماسک در سطح شهر گرگان

این مسیر را به سمت شهرداری بازگشتیم در مسیر یکی از ارگان های خدمات رسان شرکت توزیع نیروی برق مشغول فعالیت بود و از مجموع سه نفر تنها دو نفر از ماسک استفاده کرده بود، همچنین در میدان شهرداری و بافت تاریخی نیز مامور کنتور شرکت گاز بدون استفاده از ماسک درب منازل مردم مراجعه می کرد و در منطقه دربنو نیز مامور شرکت مخابرات نیز بدون استفاده از ماسک در حال تعمیر خطوط تلفن بودند، به نظر می رسد که گرچه ارائه خدمات به ارباب رجوع در دستگاه های اجرایی به ماسک محدود شده است اما ارائه خدمات شرکت های مثل گاز و مخابرات به مردم بدون ملاحظات بهداشتی عمل می شود و به نظر می رسد که در این زمینه باید فرهنگ سازی بیشتری صورت بگیرد.

 

همچنین به بازار مرکزی شهر گرگان در نعلبندان نیز سر زدیم این بازار مملو از جمعیت بود و با کمال تعجب در این شلوغی تقریبا نیمی از فروشندگان از ماسک استفاده نمی کردند.

 

همچنین در خیابان امام خمینی (رحمه الله علیه) گرگان نیز در پشت درب برخی از فروشگاه ها بنری نصب شده بود که بدون ماسک وارد نشویم اما گاهی نیز مشاهد می کردیم که خود فروشندگان بدون ماسک به مشتریان ارائه خدمات می کردند.

 

 

بسیاری از دستفروشان نیز بدون ماسک نسبت به فروش اقلام خود در این خیابان خدمات ارائه می کردند و به نظر می رسد که مبادی غیر رسمی عرضه کالا تحت هیچ پروتکل بهداشتی قرار ندارد و مسئولان باید فکری برای این مسئله کنند.

 

از میدان شهرداری به سمت فلکه بسیج با یک راننده تاکسی همسفر شدیم که وی ماسک بر صورت نداشت و از وی در این خصوص سوال کردیم که گفت ماسک همراه دارد و چند دقیقه ای به خاطر گرمی هوا از صورت برداشته است و با تذکر ما ماسک خود را از داشبورد خودرو بیرون آورد و بر صورت زد، این راننده تاکسی می گوید که بسیاری از همکاران نسبت به استفاده از ماسک اهتمام دارند اما در خصوص مسافران هنوز ابلاغیه ای به آنها داده نشده است.

 

از وی پرسیدیم که در صورتی که مسافر بدون ماسک ببیند آیا سوار خواهد کرد این راننده که تقریبا 60 سال سن داشت بیان می کند که اگر ما مسافران را سوار نکنیم قطعا خودروهای شخصی آنها را سوار خواهند کرد و قانون باید در همه ابعاد دیده شود.

 

*عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در جایگاه های سوخت

در رو به روی پمپ بنزین میدان شهید مفتح گرگان پیاده شدیم و از دور وضعیت پمپ بنزین که در گذشته به عنوان یکی از مکان های مهم در شیوع ویروس کرونا مطرح شده بود نظاره گر شدیم، متاسفانه بسیاری از رانندگان و حتی برخی از جایگاه داران بدون ماسک بودند و این مهم نشان می دهد که کمیت مصوبات ستاد استانی کرونا لنگ می زدند و اگر بنا دارند مصوبه ای داشته باشند قبل از آن باید در کمیته های تخصصی نسبت به تهیه زیرساخت لازم برای الزامات قانونی اقدام کنند.

 

همچنین در این گشت و گذر رسانه ای به سراغ چند بانک نیز رفتیم و گرچه کارکنان بانک ها ملاحظات را رعایت می کنند اما هنوز به برخی از مشتریان بانکی که بدون ماسک هستند خدمات ارائه می شود.

 

 

گفتنی است کارشناسان بهداشت نیز معتقد هستند که هنگامی که ماسک به صورت داشته باشید، میزان تماس دست با دهان، بینی یا چشم به مقدار خیلی زیادی کاهش می یابد و حتی به صفر می رسد.

 

همچنین ماسک زدن به ما یادآوری می کند که بهداشت فردی را بهتر رعایت کنیم و از دست زدن به صورت خود و از حضور در اماکن شلوغ اجتناب شود.

 

از طرف دیگر با توجه به اینکه ویروس کرونا به راحتی از راه صحبت، عطسه و سرفه منتقل می‌شود، بنابراین حفظ فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و عینک محافظ بر روند انتقال ویروس کرونای جدید، تاثیر قابل توجهی دارد و تنها وسیله راحت و در دسترس برای جلوگیری از انتشار این ویروس است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار