کارشناس مسئول نوغانداری جهاد کشاورزی گلستان از افزایش ظرفیت نوغانداری در تمام شهر‌های گلستان خبر داد.

افزایش ظرفیت نوغانداری در تمام شهر‌های گلستان
به گزارش گلستان ۲۴؛ سید مسعود حسینی کارشناس مسئول نوغانداری جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت: تا دو سال گذشته ۴ هزار و ۲۰۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران توزیع می‌شد، اما با کمک کمیته امداد و سازمان تعاون امسال تعداد جعبه‌های توزیع شده به ۶ هزار و ۵۰۰ جعبه رسید و از رشد ۵۰ درصدی برخوردار بود.

او افزود: دیدگاه ما تا سال ۱۴۰۴ در زمینه نوغانداری رسیدن به آمار توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در سال است.

حسینی با اشاره به گسترش ظرفیت نوغانداری در گلستان گفت: نبود صنایع تبدیلی در گلستان موجب می‌شود پیله‌تر در زمان برداشت به تاجران مازندرانی و خراسانی فروخته شود و در نتیجه ارزش افزوده این محصول ارزشمند به خارج از استان برده شود.

او ادامه داد: سال گذشته برای نخستین بار در نوبت دوم نوغانداری در گلستان از تاریخ یک شهریور تا مهرماه اقدام به توزیع ۵۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران کردیم و گسترش این کار در مرحله دوم نیازمند ترویج بین کشاورزان دارد.

حسینی گفت: طی سال‌های گذشته تنها در منطقه شرق استان جعبه‌های تخم نوغان توزیع می‌شد، اما امسال در تمام شهرستان‌ها این جعبه‌ها را توزیع کردیم.

او افزود: ۳ هزار و ۴۰۰ جعبه در شهرستان مینودشت توزیع شد و در شهرستان‌های بندرترکمن و بندر گز کمترین توزیع یعنی دو جعبه انجام شد.

حسینی ادامه داد: امسال در شهرستان گرگان ۳۷ جعبه تخم نوغان توزیع شد و شواهد تاریخی نشان می‌دهد طی ۵۰ الی ۱۰۰ سال گذشته در گرگان نوغانداری رواج بسیاری داشته است.

او گفت: به دنبال افزایش ظرفیت نوغانداری در گلستان هستیم و تصمیم داریم این صنعت را در تمام شهر‌های استان رواج دهیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار