رئیس سازمان قضایی گلستان:

مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان به همراه فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان با حضور در سازمان قضایی گلستان با رئیس این سازمان و دادستان نظامی استان دیدار و گفتگو کرد.

تشریح پیامدهای جرم و مجازات، نگاه محیط بانان به مقوله جرم را تغییر خواهد داد

به گزارش گلستان ۲۴؛ رئیس سازمان قضایی استان در این دیدار محیط زیست را سرمایه ملی دانست و گفت: محیط بانان وظایف خاص خود را دارند اما حفظ و بهره برداری صحیح از نعمت های الهی با همدلی و مشارکت عموم مردم امکانپذیر است.

حجت الاسلام محمد اسماعیل زارعی کیاپی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محیط بان اظهار داشت: محیط ‌بانان با توجه به شرایط کاری وضعیتی شبیه به نیروهای انتظامی دارند که وجود شهدای محیط بان نشان از فداکاری و ایثار این عزیزان در انجام وظایف است.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص رسیدگی به بخشی از جرائم محیط بانان در سازمان قضایی گفت: تایید این مصوبه در شورای نگهبان به منزله آغاز فصل جدیدی از تعامل بین دو سازمان خواهد بود.

زارعی افزود: طبق این مصوبه محیط بانان در چهارچوب دستورالعمل تشکیل یگان های حفاظت در دستگاه های اجرایی مسلح خواهند شد و ضابط خاص قضایی محسوب می شوند.

وی گفت: ماموران محیط زیست در انجام ماموریت ها، تکالیف، وظایف و مسئولیت های کیفری و مدنی ناشی از به کارگیری سلاح، مشمول قانون به کار گیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری، مصوب قانون سال 1373 می باشند.

این مقام قضایی تاکید کرد: همچنین دستگاه اجرایی مربوطه نیز از حیث تکالیف خود در قبال ماموران مذکور از جمله پرداخت دیه و جبران خسارات در موارد مقرر، مشمول این قانون می باشد.

وی گفت: در صورت تصویب نهایی این قانون دادسراها و دادگاه های نظامی مکلفند، جرائم مربوط به تیراندازی با سلاح محیط بانان را خارج از نوبت رسیدگی نمایند.

رئیس سازمان قضایی استان ضمن تاکید بر حمایت سازمان قضایی از محیط بانان گفت: محیط بانان در مواجهه با شکارچیان غیرمجاز حق دفاع از خود را دارند اما این دفاع باید مشروع و متناسب با اقدام شخص مقابل باشد.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد یک فضای آموزشی مناسب با برگزاری کلاس های آگاه سازی در پیشگیری از وقوع جرائم محیط بانان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

زارعی گفت: تشریح پیامدهای جرم و مجازات توسط قضات سازمان قضایی، نگاه محیط بانان را نسبت به جرم و عواقب آن تغییر خواهد داد.

وی تاکید کرد: آمادگی کامل داریم تجربیات خود در پیشگیری از وقوع جرم را به سازمان محیط زیست انتقال دهیم.

کلاس های آگاهسازی سازمان قضایی ابزاری کارآمد برای پیشگیری از وقوع جرم است

در ادامه این دیدار مدیر کل محیط زیست گلستان با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 125 نفر به عنوان محیط بان از عرصه محیط زیست استان حفاظت می کنند، گفت: مسئولین محیط زیست تمام تلاش خود را برای فراهم نمودن امکانات، تجهیزات و شرایط خدمتی مناسب برای محیط بانان به کار خواهند گرفت.

دکتر محمدرضا کنعانی افزود: در صورت تایید نهایی لایحه حمایت قضایی از محیط زیست، برخی از جرائم محیط بانان در سازمان قضایی نیروهای مسلح رسیدگی می شود.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از محیط بانان کشور در راه حراست از عرصه های محیط زیست به شهادت رسیده اند، تاکید کرد: تصویب این قانون پشتوانه محکمی برای محیط بانان قانونمدار خواهد بود.

مدیر کل محیط زیست گلستان گفت: برگزاری کلاس های آگاه سازی حقوقی سازمان قضایی، یک ابزار کارآمد برای پیشگیری از وقوع جرائم محیط بانان محسوب می شود.

وی تاکید کرد: از حضور قضات سازمان قضایی در سازمان محیط زیست استقبال می کنیم و‌‌ معتقدیم این موضوع دستاوردهای خوبی را برای سازمان محیط زیست در پی خواهد داشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار