تداوم همه‌گیری کرونا بسیاری از کسب و کارها به ویژه حوزه گردشگری را با مشکلات فراوانی مواجه کرده و بسیاری از واحدها را به آستانه ورشکستگی کشانده است.

ورشکستگی و تغییر کاربری در انتظار واحدهای اقامتی استان گلستان است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، چند سالی است که گردشگری در گلستان به عنوان یکی از محورهای پیشرفت اقتصادی مطرح شده و سرمایه‌گذاری‌های خوبی هم در این بخش انجام شده است. در حال حاضر نیز بیش از 3 هزار میلیارد تومان پروژه گردشگری در قالب هتل‌ و هتل‌آپارتمان در دست اجرا قرار دارد.

پروژه‌هایی که اگر بیماری کرونا نبود می‌توانست رونق اقتصادی و اشتغال برای استان کمتر برخوردار اما غنی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، به همراه داشته باشد.

نوروز 98 همراه با سیل و نوروز 99 تا به امروز دست و پنجه نرم کردن با کرونا، دیگر رمقی برای گردشگری استان باقی نگذاشته است. تعطیلی داوطلبانه و حتی اجباری هتل‌ها و واحدهای اقامتی از خانه مسافر گرفته تا بومگردی‌ها، آن هم نه برای چند روز یا حتی یک یا دوماه بلکه حدود 6 ماه، کمر فعالان این عرصه را خم کرده است.

اینها را بگذاریم در کنار تعطیلی بازارچه‌های ساحلی، بی‌رونقی بازار صنایع دستی، تعطیلی اماکن تاریخی مانند موزه‌ها و غیره حجم خسارت به حوزه گردشگری را بیش از پیش افزایش می‌دهد تا جاییکه برخی‌ها به دنبال تغییر کاربری واحد اقامتی خود هستند، چون معتقدند روزنه امیدی نسبت به آینده وجود ندارد.

در گلستان 35 هتل و هتل آپارتمان، 12 مهمانپذیر، 204 خانه مسافر شناسنامه‌دار و مجاز و 109 واحد بومگردی وجود دارد که کرونا آنها را در آستانه ورشکستگی و حتی تغییر کاربری قرار داده است.

سپیده سپهری از فعالان این حوزه و از راهنمایان گردشگری استان است و می‌گوید: هیچ بخشی مانند گردشگری از شیوع بیماری کرونا متضرر نشده است، مردم برای حفظ سلامتی خود از انجام سفر خودداری می‌کنند که این یک امر منطقی است.

او معتقد است با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های اخیر در حوزه گردشگری استان انجام شده، ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع این بیماری افراد بیشتری را تحت تأثیر قرار داده است.

به گفته سپهری چند هزار شغل در بخش گردشگری استان در این سال‌ها ایجاد شده که بی‌توجهی به آنها در سایه شیوع کرونا بیکاری گسترده‌ای را رقم خواهدزد.

براساس برآوردهای کارشناسی بیش از 300 میلیارد تومان خسارت به حوزه گردشگری استان وارد شده که بیش از 140 میلیارد تومان آن در بخش هتل و هتل‌آپارتمان‌ها است.

ضریب اشغال کمتر از 5 درصد شده است

علی‌اکبر بصیرنیا، بازرس جامعه هتلداران استان در این باره می‌گوید: از اواخر اسفندماه که پیک کار واحدهای گردشگری است به علت شیوع کرونا ضرر و زیان‌های مالی تا کنون ادامه دارد. از سوی دیگر پایان این بیماری مشخص نیست و به یقین مشکلات این حوزه نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

او مدعی است در این مدت ضریب اشغال هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها که پیش از این بیماری حدود 60 درصد بود اکنون به کمتر از 5 درصد رسیده است.

بصیرنیا با یادآوری خسارت واحدهای گردشگری در نوروز سال گذشته به علت وقوع سیل در استان می‌افزاید: خیلی از گردشگران سال گذشته به این استان سفر نکردند؛ صاحبان واحدهای اقامتی هم مانند گردشگران و مسافران همه منتظر نوروز امسال بودیم اما کرونا روی دیگری را به ما نشان داد.

بازرس جامعه هتلداران استان با بیان اینکه بسیاری از این اقامتگاه‌های گردشگری در آستانه ورشکستگی قرار دارند، می‌گوید: برخی از مالکان هتل‌ها به دنبال تعطیلی و تغییر کاربری آن هستند؛ اگر این اتفاق رخ دهد با سیل عظیم بیکاران در استان مواجه خواهیم شد. بیش از 2 هزار نفر در بخش هتل و هتل آپارتمان‌های استان کار می‌کنند که با شیوع این بیماری برخی از آنها تحت عنوان تعدیل نیرو، بیکار شدند.

او با اشاره به پرداخت تسهیلات دولتی، آن را یک مُسکن دانست و معتقد است این تسهیلات با سود 12 درصد بیش از اینکه کمک حال واحدهای گردشگری باشد آنها را بدهکارتر می‌کند و زیان انباشته آنان را افزایش می‌دهد.

بصیرنیا تأکید می‌کند: دولت برای حمایت از فعالان این صنعت باید یارانه‌های ویژه‌ای از جمله بخشودگی حامل‌های انرژی مانند گاز، برق و آب، معافیت مالیاتی و حق بیمه کارفرما و کارگران این بخش و تسهیلات بلاعوض را به این واحدها اختصاص دهد تا بتوان دست‌کم جلوی بیکاری کارکنان این بخش را گرفت.

شرایط سختی بر صنعت گردشگری حاکم است

احمد تجری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز این گلایه‌مندی‌ها را قبول دارد و می‌گوید: شرایط سختی بر حوزه گردشگری حاکم شده و بسیاری از فعالان این عرصه ضررو زیان‌های سنگینی را متحمل شده‌اند.

او می‌گوید: در شرایط فعلی، دولت پرداخت تسهیلات را برای کمک به این واحدها مصوب کرده که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت کارا برای برخورداری از آن ثبت نام کنند.

تجری درباره انتقادات فعالان حوزه گردشگری از نرخ سود 12 درصدی تسهیلات کرونایی می‌افزاید: برخی از تصمیمات در سطح کشور گرفته می‌شود و ما نیز مجری آن هستیم. هرچند پیشنهادات خود را برای معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای و غیره ارائه کردیم اما در حال حاضر هیچ تصمیم جدیدی گرفته نشده است.

تداوم همه‌گیری کرونا در کنار مشکلات اقتصادی و معیشتی که برای همه کسب و کارها به وجود آورده، شرایط را پیچیده‌تر کرده است. به نظر می‌رسد اگر دولت مداخله موثری برای حمایت از این حوزه نداشته باشد، ورشکستگی دامنگیر بسیاری از این واحدها خواهدشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار