معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان گفت: برداشت زیتون کنسروی از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات این محصول در استان آغاز شد.

برداشت زیتون در گلستان آغاز شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ نویدرضا فراهانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیش بینی کرد در سال زراعی جاری عملکرد هر هکتار باغ زیتون بارور گلستان تولید ۲ هزار تا ۲ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم محصول باشد.

وی بیان کرد: زیتون تولیدی کشاورزان گلستان به صورت توافقی به کارخانه های فرآوری استان فروخته می شود که قیمت آن امسال بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار ریال است.

معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان به وضعیت کارخانه های فرآوری زیتون استان اشاره کرد و گفت: ۱۵ کارخانه دومنظوره فرآوری زیتون برای تهیه کنسرو و روغن با ۵۰ درصد ظرفیت اسمی فعال هستند که ۲۵ درصد ظرفیت آن ها از محصول تولیدی استان تامین می شود.

مجموع ظرفیت کارخانه های زیتون گلستان، فرآوری ۲۳ هزار و ۷۳۵ تن است.

باغات زیتون گلستان بیشتر در نواحی شرق استان و از ارقام کرونایکی، میشن، مانزا، بلیدی، آریسونا، آرییکن، مانزالیا و ملکشاهی است.

گلستان با داشتن شرایط اقلیم مناسب و زمین های مستعد، از قطب های مهم تولید زیتون کشور به شمار می رود که به گفته مسوولان سازمان جهادکشاورزی، ظرفیت ایجاد ۶۰ هزار هکتار باغ زیتون در این استان وجود دارد.

سازمان جهادکشاورزی گلستان در دهه های اخیر برای رسیدن به اهدافی چون تغییر کاربری اراضی شیبدار به باغ مثمر، ایجاد فرصت های جدید شغلی، ارتقای درآمد بهره برداران و مشارکت در بی‌نیاز کردن کشور از واردات، ایجاد باغ زیتون را در دستور کار قرار داده است.

استان گلستان با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت با جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا، از قطب های کشاورزی و باغی کشور به شمار می رود.

گلستان هشت هزار هکتار باغ زیتون دارد که چهار هزار هکتار آن بارور است.

۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مجموع باغات زیتون گلستان کنسروی است.

برداشت زیتون کنسروی تا اواخر مهر و زیتون روغنی تا اواخر آبان در گلستان ادامه دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار