در آستانه سال زراعی جدید، به جای آن‎که خبرهایی مبنی بر تأمین نهاده‎ها و آسوده خاطری کشاورزان از این بابت منتشر شود افزایش ناگهانی و پنج برابری قیمت کود کشاورزی شوک بزرگی را به کشاورزان گلستانی وارد کرد.

شوک کشاورزان گلستانی از افزایش ۵ برابری قیمت کود شیمیایی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، تأمین نهاده‎های کشاورزی در زمان مورد نیاز و البته قیمت‌گذاری مناسب این نهاده‎ها از جمله اقدامات حداقلی دولت‎ها برای پایداری تولید و امنیت غذایی در جوامع مختلف محسوب می‎شود، با این وجود کشاورزان در کشور ما همچنان از زمان کاشت محصول تا برداشت و فروش آن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‎کنند حال این مشکلات در استانی همچون گلستان که اقتصاد نخست آن را کشاورزی تشکیل می‎دهد، بیشتر احساس می‎شود.

مدتی است کشاورزان با مشکل کمبود و افزایش  قیمت کود در بازار آزاد دست به گریبان هستند حالا چند روزی می‎شود با نزدیک شدن به فصل زراعی جدید قیمت کود کشاورزی به ناگهان پنج برابر افزایش یافت، امری که به بخش کشاورزی و کشاورزان استان شوک بزرگی را وارد کرد و اکنون در آستانه فصل زراعی کشاورزان با این حجم از افزایش هزینه‎ها برای کشت محصولات سر درگم هستند.

* دلسردی کشاورزان از شرایط تولید در بخش کشاورزی/ افزایش قیمت کود با قیمت محصولات کشاورزی تناسب ندارد

افزایش چند برابری قیمت کود، نهاده‎ای که جزو جدایی‎ناپذیر از عملیات کشاورزی و تولید محصول محسوب می‎شود اعتراض و گلایه اکثر کشاورزان گلستانی را در پی داشت.

یک کشاورز گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت نابسامان کود و قیمت‌گذاری آن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: مادامی که تولیدات کشاورزی افزایش قیمتی نداشته باشد افزایش قیمت نهاده‎ها به هر دلیلی معنایی ندارد.

علی یاوری تصریح کرد: مگر در چند سال اخیر درآمد کشاورز چند برابر شده است که یک‎باره قیمت کود را پنج برابر افزایش می‎دهند این افزایش قیمت‎های افسار گسیخته نتیجه نظام ناقص توزیع و سوءمدیریت‎های حاکم در جامعه است.

وی بیان کرد: به هر دلیل که قیمت کود افزایش یافته است دولت باید خود را ملزم به حمایت از کشاورزان کند چرا که در غیر این‌صورت کشاورز قادر به تولید نخواهد بود.

کشاورز گلستانی با بیان اینکه نامناسب بودن قیمت خرید محصولات و افزایش هزینه‎های چند برابری تولیدات کشاورزی موجب شده تا کشاورزان با دلسردی تمام به استقبال فصل زراعی جدید بروند، افزود: این روزها کشاورزان انتظار دارند تا خبرهای خوبی از تأمین نهاده‎ها و در دسترس بودن آن منتشر شود اما افزایش قیمت پنج برابری کود کشاورزی شوک بزرگی را به کشاورزان وارد کرد.

*واردات با ارز نیمایی دلیل افزایش قیمت ۵ برابری کود فسفاته

در حالی‎که کشاورزان طی چند ماه اخیر از کمبود و افزایش قیمت کود گلایه دارند اما مسوولان بخش کشاورزی معتقد هستند کود به مقدار نیاز کشاورزان در کشور تولید می‎شود.

در همین رابطه رئیس جهاد کشاورزی گلستان در خصوص روند تهیه و توزیع کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: سه نوع کود شامل کود اوره، پتاس و فسفاته جزو کودهای اساسی برای زراعت و باغ‎ها محسوب می‎شوند.

مختا‎ر مهاجر تصریح کرد: ۱۰۰ درصد کود اوره داخلی است و تغییر قیمتی در این کود نداشتیم، اوره ۸۰ درصد کود مورد نیاز استان را تشکیل می‎دهد در کشور تقریبأ ۱۷۳ هزار تن سهمیه کود داریم که ۱۲۰ هزار تن آن را اوره تشکیل می‎دهد همچنین ۳۲ هزار تن کود فسفاته و ۲۳ هزار تن پتاس طبق سهمیه مورد نیاز استان می‎باشد.

وی اضافه کرد: کود فسفاته از دو محل تأمین می‎شود از آنجایی که خاک‎های معادن کشور تنها قادر به تأمین ۵۰ درصد از فسفر مورد نیاز برای رشد گیاه هستند بخشی از این فسفر از خارج کشور وارد می‎شود نسبت به سال گذشته افزایش قیمتی در این کود شاهد نبودیم، با توجه به مشکلات ارزی و اقتصادی حاکم بر کشور ۱۰ درصد تا ۱۵ درصد مورد نیاز فسفاته که از خارج کشور تهیه می‎شود چند ماهی است که این مقدار قابل تأمین نیست البته با توجه به آزمایش‎های خاک‌شناسی که انجام شد واردات آن ضرورت پیدا کرد.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان افزود: متأسفانه برای واردات فسفاته ارز مصوب ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در نظر گرفته نشد و برای اینکه تولید متضرر نشود دولت مجبور شد ارز نیمایی برای واردات آن در نظر بگیرد از آنجایی که ارز نیمایی این روزها حدود ۲۰ هزار تومان است و ارز پایه و مرجع ۴ هزار و ۲۰۰ تومان، قیمت کود فسفاته حدود پنج برابر افزایش یافت این امر باعث شد ۱۰ درصد تا ۱۵ درصد فسفاتی که از خارج وارد می‎شد افزایش قیمت پیدا کند.

*80 درصد از کود مورد نیاز کشاورزان از منابع داخلی تأمین می‎شود

مهاجر با بیان اینکه افزایش قیمت کود در زمان اعلام قیمت محصولات در سال زراعی جدید شوک بزرگی به بخش زراعی وارد کرد، گفت: با توجه به اینکه ۸۰ درصد تا ۸۵ درصد کود مورد نیاز از منابع داخلی تأمین می‎شود کشاورزان دغدغه خاطری نداشته باشند در کود اوره و پتاس هیچ افزایش قیمت نخواهیم داشت ۲۳ هزار تن کود پتاس نیازمندیم که از منابع داخلی و خارجی با دو قیمت تأمین می‎شود.

وی در خصوص چگونگی قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در سال زراعی جدید گفت: وزارتخانه قیمت‎های مناسبی را به شورای اقتصاد در خصوص قیمت تضمینی محصولات ارائه داده است چنانچه قیمت‌های جدید در شورای اقتصاد مصوب شود این افزایش قیمت کود با درآمد کشاورزان همخوانی خواهد داشت و مشکل زیادی به وجود نخواهد آمد.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد:کود فسفاته داخلی در تمام مراکز و کارگزاری‎ها وجود دارد با توجه به اینکه دو نوع فسفر در خاک داریم یک فسفر قابل دسترس و یک فسفر غیرقابل دسترس، تنها کاری که کشاورزان می‎توانند در شرایط کنونی انجام دهند این است از کودهای زیستی و کودهای مایع استفاده کنند تا فسفرهای غیرقابل دسترس گیاه تأمین شود.

براساس این گزارش بنا برگفته مسوولان کود مورد نیاز برای کشاورزان در استان فراهم است از سویی کشاورزان با کمبود کود و قیمت بالای آن در بازار مواجه هستند.

براساس نظر کارشناسان ناقص بودن نظام توزیع موجب افزایش قیمت و کمبود کود در بازار شده است چرا که کودهای داخلی به مقدار نیاز در کشور تولید می‎شوند متأسفانه ناقص بودن سیستم توزیع در کشور نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در سایر بخش‎های تولیدی نیز تأثیر منفی بر جای گذاشته تا جایی که سود اصلی تولیدات نصیب دلالان می‎شود و تولید کننده همواره متضرر است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار