معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به تشریح برنامه های آموزشی این سازمان برای آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه در ایام کرونا پرداخت

دانش آموزان استثنایی در دوره کرونا چگونه درس می خوانند؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش وپرورش استثنایی،  معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به تشریح سال تحصیلی مدارس استثنایی کشور پرداخت. وی تاکید کرد: کرونا دغدغه همه دنیای امروز است و هیچ کشوری نیست که از این بیماری در امان مانده باشد. پایان این بیماری هم در هاله ای از ابهام است و زمان مشخصی ندارد. به همین دلیل تصمیم برای بازگشایی مدارس بسیار سخت و دشوار است.

 کلاس های 6نفره در مدارس استثنایی کشور

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان این که در نهایت وزارت آموزش و پرورش تصمیم به بازگشایی و حضور دانش آموزان در مدارس گرفت، افزود: تصمیم مهم تر بر امنیت و سلامت دانش آموزان بوده است. سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور نیز به تبع وزارت آموزش و پرورش مدارس را بازگشایی کرد. اما تعداد دانش آموزان استثنایی در مدرسه و کلاس کم است. میانگین دانش آموزان استثنایی کلاس ها 6نفر و مدارس 50نفر در کشور است. با توجه به تعداد کم رعایت پروتکل ها و توصیه های بهداشتی را رعایت می شود.

 تشکیل 10هزار گروه پیام رسانی آموزشی

مجید هداوند با اشاره به اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با شروع کرونا گفت: ابتدا به سمت شبکه های تلویزیونی سوق پیدا کردیم اما تلویزیون جهت دانش آموزان استثنایی مناسب سازی نیست. معلمان گروه های مجازی را در پیام رسان های مجازی مختلف تشکیل دادند و تدریس را شروع کردند و بیش از 10هزار گروه پیام رسان در این خصوص تشکیل دادند و 320هزار آموزش در اسفندماه ارائه شد. بسته های آموزشی و آموزش های خانواده محور را پیگیری می کردیم تا "شبکه شاد" راه اندازی شد. اما شبکه مناسب دانش آموزان استثنایی کشور نبود. 13 مورد، به عنوان مثال نرم افزار گویاساز نابینایان دانش آموزان پیش دبستانی، حضور همکاران توانبخشی ما، مراکز مشکلات یادگیری و رابط تلفیقی در برنامه شاد وجود نداشت. با پیگیری های ما کانال ویژه دانش آموزان استثنایی در کانال دایر و راه اندازی شد و تا چند روز آینده مشخص می شود که می توان از این نرم افزار در شبکه شاد استفاده کرد یا خیر؟ اگر شبکه شاد این ظرفیت را نداشت از طریق پیام رسان های دیگر نرم افزار گویاساز را به دانش آموزان ارائه می کنیم. با توجه به گروه، شاخصه و درس 821 زیرشاخه برای این کانال تعریف کردیم که محتواهای متناسبی را در اختیار گروه های مختلف قرار دهیم.

 ناشنوایان مشکلی در شبکه شاد ندارند

وی با اشاره به ناشنوایان تاکید کرد: ناشنوایان در شبکه شاد مشکل ندارند. چون معلم ها دروس را با زبان اشاره و لب خوانی آماده کرده اند و در شبکه شاد قرار گرفت. از سوی دیگر صدا و سیما نیز مترجم "زبان اشاره" را در برنامه های خود به کار گرفته است و از ابتدای آغاز سال تحصیلی این مترجمان در برنامه ها حضور دارند. تمام دروس در شبکه شاد بارگذاری شده و در اختیار ناشنوایان و نابینایان قرار دارد.

 حضور 2 روز دانش آموزان در مدرسه

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان این که براساس پروتکل های بهداشتی بازگشایی مدارس قرار است که همه دانش آموزان در مدرسه حضور پیدا کنند، گفت: اعلام کردیم دانش آموزانی که بیماری زمینه ای و خاص یا شرایط ویژه دارند، در مدرسه حضور پیدا نکنند. در حالت عادی کلاس دانش آموزان بین 6 تا 8 نفر هستند. قرار است نصف این دانش آموزان در کلاس حاضر شوند و مسلما فاصله اجتماعی رعایت می شود. ضمن آن که قرار است 2 روز حضوری در کلاس حاضر شوند. یک روز نیز به شکل آنلاین دروس را فرا می گیرند.

مجید هداوند با تاکید بر این که بسیاری از یادگیری های دانش آموزان استثنایی به صورت انفرادی است، افزود: مراکز مشاوره خاصی برای خانواده ها نیز داریم که با رعایت پروتکل ها کار خود را ادامه می دهد. سال گذشته تحصیلی و در خردادماه امسال 51درصد از دانش آموزان استثنایی وارد شبکه شاد و 86درصد در کلاس ها حاضر شدند. حضور معلم ها 74درصد و کل مدارس استثنایی صد در صد به شبکه شاد متصل بودند.

  عدم دسترسی 40درصد دانش آموزان استثنایی اینترنت یا موبایل

وی با بیان این که شبکه شاد نیز یک وسیله است، تاکید کرد: در دنیا حدود 40 تا 50 درصد دانش آموزان به اینترنت و آموزش آنلاین دسترسی ندارند. به همین دلیل چند دستورالعمل را به مدارس و استان ها ارسال کردیم تا راهکارهای متفاوتی را به در پیش بگیرند. طبق بررسی های ما 40درصد دانش آموزان استثنایی به اینترنت و موبایل دسترسی ندارد. بعضی از معلم های توانبخشی به شکل انفرادی به دانش آموزان آموزش می دهند و حتی داوطلب حضور به منزل دانش آموزان هستند. بسته های مکتوبی نیز برای آموزش دانش آموزان آماده شده است. از سوی دیگر طرح "دستیار معلم" را هم در دستور کار قرار دادیم و بین والدین دانش آموزان استثنایی یک نفر را انتخاب می کنیم و معلم به او آموزش می دهد و به عنوان دستیار معلم به آموزش دانش آموزان استثنایی در خانه مشغول به کار می شود.

 سواد کم دانش آموزان سد راه آموزش آنلاین

مجید هداوند با اشاره به این که 40درصد انش آموزان استثنایی به آموزش آنلاین دسترسی ندارند، افزود: بخشی از این دانش آموزان به اینترنت و تجهیزات دیجیتالی (موبایل یا تبلت) دسترسی ندارند. اما بخشی از آنها نیز به دلیل مشکلات فرهنگی و سواد کم والدین به دشواری از آموزش آنلاین استفاده می کنند. طبق طرح اطلس یادگیری را به همه استان ها اعلام کرده ایم تا مشخص شود چرا دانش آموزان دسترسی به فضای مجازی و شبکه شاد ندارند؟ ضمن آن که برای این 40درصد پیش بینی کردیم که از کمک خیرین و دستگاه ها استفاده کنیم و تجهیزات را در اختیار آنها بگذاریم و مشکلات شان را رفع کنیم.

 هیچ دانش آموزی از تحصیل محروم نمی ماند

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پاسخ به این سوال که در حال حاضر سال تحصیلی شروع شده چرا این اقدامات صورت نگرفته است؟ گفت: دانش آموزان استثنایی محروم از تحصیل نمی شوند. دانش آموزانی که دسترسی به شبکه شاد ندارند، از ظرفیت هایی مانند بسته های آموزشی، آموزش یکی از اولیا و حضور معلمان داوطلب به منزل دانش آموزان استفاده می کنیم و کسی از چرخه آموزش محروم نمی شود.

 150 هزار دانش آموز استثنایی در کشور

مجید هداوند با بیان این که سخت است که برای نزدیک به 32هزار نفر گوشی تهیه شود، گفت: 152هزار دانش آموز تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستند. 82هزار نفر در مدارس خاص استثنایی حضور دارند و 7 گروه هستند. آسیب دیدگان بینایی، شنوایی، کم توان ذهنی، معلولان ذهنی و حرکتی، دانش آموزان با اختلال رفتاری، هیجان و چند معلولیتی تحت پوشش این مدارس هستند. 70هزار دانش آموزان به صورت تلفیقی در مدارس عادی به کمک یک رابط تحصیل می کنند.

 آموزش موثر به دانش آموزان استثنایی

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به مناطق محروم، تاکید کرد: با برنامه ریزی هایی از طریق شبکه سازی با استان ها، استان ها با مدارس، مدارس با اولیای دانش آموزان توانستیم اطلاعات دانش آموزان را گرفته ایم و مشکلات شاد را حل کرده ایم. جاهایی سرویس ایاب و ذهاب برایشان تامین می شود و حتی مناطق صعب العبور نیز از نگاهمان دور نمانده است و یک رابط به این دانش آموزان استثنایی آموزش می دهد. تا جایی که از دانش آموزان گزارش داشتیم برنامه ریزی کرده ایم و موردی وجود ندارد که بگوییم، نمی دانیم چه کار باید کرد. آموزش دانش آموزان استثنایی به جهت تعداد کم و نیاز آنها به آموزش انفرادی موثرتر و بهتر است.

تهویه مدارس مورد توجه قرار گرفت

مجید هداوند با بیان این که بر تهویه درست مدارس باید درست باشد، تاکید کرد: شاید مدارس فرسوده باشند اما اعلام کردیم که تعداد دانش آموزان کم باشد و تهویه مدارس درست انجام شود ضمن آن که سیستم گرمایش و سرمایه مدارس را هم مورد توجه قرار داده ایم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار