جنگل توسکستان گرگان به دلیل آتش سوزی در حال از دست رفتن است؛ اما نیروی کافی و تجهیزات برای مقابله با پیشروی آتش وجود ندارد.

آتش در جنگل های توسکستان گلستان ۴ روزه شد/ تجهیزات نیست !

طی چند روز گذشته با گرم و خشک شدن هوای استان گلستان بار دیگر جنگل های توسکستان درگیر حریق شد. فعالان محیط زیست و منابع طبیعی گلستان از کوهنوردان، ورزشکاران و تمام کسانی که قدرت بدنی بالایی دارند درخواست کرده اند در عملیات‌ اطفای حریق مشارکت کند و با هماهنگی با دو دستگاه منابع طبیعی و محیط زیست استان، به مصاف آتش بروند.

 حریقی که اغلب کارشناسان آنرا عمدی محاسبه می کنند و بر این باور هستند که خیل عظیم گردشگرانی که در این روزهای گرم پاییزی برای تفریح به چجنگل هجوم آورده اند در پیدایش و رخ دادن آن نقش اصلی را دارند. اما عمده ترین علت طولانی شدن آتش سوزی و وارد آمدن خسارت های جدی تر به جنگل ها، کمبود نیرو و تجهیزات مبارزه با اطفای حریق جنگلی مخصوصا در ارتفاعات و نقاط صعب العبور است.

سال هاست جنگل های هیرکانی چند هزار ساله با قدمتی نزدیک به چند میلیون سال به علت نبود امکانات، تجهیزات و نیروی حفاظتی کافی تبدیل به خاکستر می شوند؛ اما هیچ دولتی برای مقابله با آتشی که جنگل های کشور را به ویرانه تبدیل کرده فکری اساسی نمی کند و بودجه لازم برای خرید یک بالگرد را نیز در اختیار سازمان های متولی نمی گذارد.

بر طبق آمارهای رسمی، تنها در ۶ سال اخیر در حدود ۱۲۰ هزار هکتار جنگل و مرتع در استان گلستان سوخته است. این آمار نسبت به حجم کل جنگل‌های ما ۳,۴۰۰,۰۰۰ ( سه میلیون و چهارصد هزار ) هکتاری‌، بسیار تکان دهنده و قابل تعمل است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار