تشر بنایی فوق العاده دیدنی و از لحاظ طبیعی آسیب پذیری بسیار پایینی داشته و دارد اما از دست بشر زیاده طلب و افراد سود جو بدلیل ، عدم توجه میراث فرهنگی و عدم نظارت دستگاههای متولی ، به شدت تخریب گردید.

ساختمان تاریخی تِشِر روستای رادکان در حال تخریب/ مسوولان میراث فرهنگی در خواب!!

به گزارش گلستان ۲۴؛ این بنا در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا و با فاصله ی حدود ۶ کیلومتری از روستای یانه سر و در ارتفاعات دهنه قالدین روستای رادکان ، واقع می باشد.

همچنین این بنا مربوط به قبل از دوره ی سلجوقیان می باشد و اکنون به دلیل عدم توجه مسوولان میراث فرهنگی و دستگاه های متولی در حال تخریب می باشد.

دوران حکومت های محلی و منطقه ای، و حاکمیت باوندیان ساخته شده است

ابو جعفر باوندی حاکم محلی مستقر در منطقه ی عمومی شرق روستای باستانی یانه سر( نقطه ی مشهور به گرد تپه) محل اسکان و استقرار بود.

ابوجعفر دختری زیبا و زیرک بنام تِشِره داشت که بدلیل بیماری از دنیا رفت به سبب علاقه وافر پدر به این دختر ، مقبره ای با یک بنای آجری در بدنه صخره ای و محلی صعب العبور و با چشم اندازی بسیار زیبا در ارتفاعات دهنه قالدین روستای رادکان  و 

با معماری ماندگار و احتمال آسیب پذیری بسیار پایین ، با رعایت تمامی قواعد پدافند غیر عامل در آن دوره ساخته شد و پیکر تشره در آن مدفون شد ، و به تاسی از نام این دختر ،  این مکان تشر نام گذاری شد.

بعدها ، بعلت دفن پیکر امام زاده عبدالله ع فرزند بلافصل امام جعفر صادق ع ، نیز بعداز شهادت بنابه سند و روایتی در حرم حضرت فاطمه ی معصومه س در قم، در این مکان مدفون گردید!

در مورد این مکان کتابی هم از اسدالله معطوفی بنام گورستان خالد نبی و سفیدچاه و تِشِر  به چاپ رسیده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار