یک استاد اخلاق با اشاره به در پیش بودن سفر آخرت گفت: با یک زندگی هوشمندانه در دنیا خود را برای سفری امن در آخرت که عالمی هوشمند و غیر قابل توصیف است، آماده کنید و توشه راه را تهیه نمائید.

سفر ایمن به آخرت نیازمند زندگی هوشمندانه در دنیا است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، آیت الله محمدعلی جاودان از اساتید اخلاق شهر تهران، شب گذشته چهارشنبه ۵ آذر ماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که به صورت مجازی از حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد پخش شد، با اشاره به در پیش بودن سفر آخرت و لزوم تهیه توشه و زاد این راه گفت: ما یک آینده خیلی دور و درازی در پیش داریم که این آینده کاملاً با امروز فرق دارد. قرآن هم می‌فرماید: «وَنُنْشِئَکُمْ فِی مَا لَا تَعْلَمُونَ؛ و شما را به صورتی که از آن بی‌خبرید از نو بیافرینیم.»، (آیه ۶۱ سوره واقعه) ما شما را به یک جایگاهی می بریم که هیچ چیز از آن نمی‌دانید.

وی ادامه داد: آینده بسیار دراز در پیش دارید که بی نهایت است، آینده‌ای که هیچ چیز از آن نمی‌دانید، قرآن از بهشت و خصایص آخرت سخن گفته است و می‌فرماید: «مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ ۖ؛ داستان بهشتی که به متقیان وعده دادند این است»، (آیه ۱۵ سوره محمد). این مثال است و حقیقت آن قابل بیان نیست و توصیف ناکردنی و توصیف ناشدنی است.

عالم آخرت عالمی هوشمند و غیر قابل توصیف

این استاد اخلاق شهر تهران با توصیه به زندگی نمودن هوشمندانه در این دنیا اظهار کرد: یکی از جهات مهم این توصیف ناشدنی عالم آخرت این است که عالم آخرت یک عالم هوشمند و زنده است که قرآن می‌فرماید: «وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ ۚ؛ و زندگی حقیقی همانا [در] سرای آخرت است»، (آیه ۶۴ سوره عنکبوت). فقط این عالم آخرت زنده است و این عالمی که در آن زندگی می‌کنید و زنده هستید و مثلاً با سنگ و چوب فرق دارید، اینها زندگی نیست و زندگی اصلی زندگی در آخرت است.

وی خاطر نشان کرد: اگر یک ضمیری بین مبتدا و خبر قرار بگیرد، مسئله را تبدیل به حصر می‌کند. قرآن می‌فرماید: «هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ؛ معبودی جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است»، (آیه ۲۵۵ سوره بقره)، حالا چرا «هُوَ» آمده است؟ چون فقط او حی است. اینجا هم می‌فرماید: «لَهِیَ الْحَیَوَانُ» شما با یک عالم زنده روبرو هستید.

زندگی در دنیا و برزخ برای کسب آمادگی در آخرت

آیت الله جاودان به اهمیت داشتن تقوا اشاره و گفت: ما را به این عالم فرستادند که یک نوع زندگی و حیاتی در این عالم کسب کنید که وقتی به عالم آخرت رفتید، آنجا به مشکل برنخورید. بعضی‌ها ممکن است یک میلیون سال برزخ آنها طول بکشد و همه برای آمادگی به ورود به آن عالم «لَهِیَ الْحَیَوَان» است.

وی ادامه داد: همه چیز آن عالم حیات دارد و آن نوع حیات اعلی را باید اینجا در این دنیا کسب کنید. مثلاً آن هوشمندی را بتوانید در این دنیا به دست بیاورید، که نیاز به تمرین است و تمرین هوشمندی، تقوا است و تقوا یعنی هوشمندی و شما باید برای همه کارهایتان حتی هر پلکی که می زنید، باید با نیت هوشمندی باشد، هر قدمی بر می‌دارید و هر کلمه‌ای که می‌گوئید، باید با هوشمندی باشد که این هوشمندی تقوا است. و هوشمندی یعنی مواظبت می‌کنم که این حرفی که میزنم یا این لقمه‌ای که می خورم، آیا برای من سودمند است؟ پس اگر سودمندی واقعی را در نظر داشتید، این می‌شود آن هوشمندی که اسم آن تقوا است.

لزوم تهیه زاد و توشه برای این سفر

این استاد برجسته اخلاق ضمن توصیه به تهیه زاد و توشه برای سفر آخرت گفت: برای این راه باید زاد و توشه تهیه کنید و بردارد؛ قرآن هم می‌فرماید: «وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَیٰ؛ بهترین زاد و توشه، پرهیزکاری است!»، (آیه ۱۹۷ سوره بقره). و شما می‌خواهید به یک سفر طولانی بروید که بهترین زاد و توشه برای این سفر تقوا است.

وی با اشاره به معنی و منظور از تقوا اظهار کرد: تقوا هم به معنای زندگی هوشمندانه است، کسی را اهل تقوا می‌گویند که تمام اوقات زندگی مواظب رفتار، اعمال، گفتار، نگاه و خیال خودش است. اگر تمام حرکات باطنی انسان هم تحت کنترل خودش بیاید و حرکات قلبی و باطنی انسان هوشمندانه باشد، یعنی انتخاب بهتر داشته باشید، مثلاً می‌خواهد کسی را دوست داشته باشد، بهترین را انتخاب کنید، چنین فردی متقی درجه اعلی است.

آیت الله جاودان افزود: تقوا این است که اعمالتان را با حساب و کتاب انجام دهید که اگر چنین کردید اهل تقوای عملی می‌شوید. و اگر به باطن هم این هوشمندی و محاسبه گری راه پیدا کرد، تقوای باطنی است. یعنی هر خیالی هم که دارید روی حساب و کتاب است، اگر یک خیال شیطانی آمد، سریع یاد خدا نموده و استغفار می‌کنید.

وی گفت: پس اگر این هوشمندی و مصلحت اندیشی آخرتی را انسان داشته باشد به بهترین زاد و توشه رسیده است و شما به آن چیزی رسیدید که برای رفتن به آن عالمی که سراسر هوشمند و زنده است یک زندگی دارید که به چنین عالمی می روید که یک پارچه زندگی و حیات است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار