بوته‌کاری اراضی مرتعی مناطق شمالی گنبدکاووس برای احیای این منابع خدادادی و جلوگیری از بیابانی شدن آن با غرس افزون بر یک میلیون بوته در محدوده ۲ هزار هکتار آغاز شد.

بوته‌کاری ۲ هزار هکتار از مراتع گنبدکاووس آغاز شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، غرس بوته‌های مقاوم به خشکی مانند "آتریپلکس، کانی‌سنس، آگروپایرون، النگاتوم، دانه برنجی و قره داغ" در ۲۰ هزار هکتار از مراتع در معرض بیابانی‌شدن گنبدکاوس از سال ۹۴ در دستور کار قرار گرفت و تاکنون پنج هزار هکتار آن بوته کاری شده است.

درسال جاری قرار است، بوته کاری در ۲ هزار هکتار دیگر از مراتع مناطق شمالی گنبدکاووس انجام شود که عملیات انتقال بوته‌ها و غرس آن در مراتع پیش بینی شده این شهرستان مرزی و نیز احداث هلالی آبگیر با مجموع هزینه ۲۴ میلیارد ریال از محل اعتبارات منابع صندوق توسعه ملی آغاز شد و تا پایان بهمن ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، احداث هلالی آبگیر سبب جمع‌آوری هرز آب و روان آب‌های ناشی از بارش باران می‌شود که این آب‌ها علاوه بر تقویت پوشش گیاهی مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک و بیابانی شدن آن، به احیا و اصلاح مراتع نیز کمک زیادی می‌کند.

احداث هلالی آبگیر که طرحی اقتباسی از مناطق جنوبی کشور است از سال ۹۶ در مراتع مناطق شمالی گلستان آغاز شد و گفته می‌شود هر هلالی ظرفیت ذخیره ۷۰۰ لیتر آب را دارد و کمک زیادی به اهداف بوته کاری در مراتع مناطق شمالی گنبدکاووس خواهد کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا، گفت: باتوجه به اهمیت زیست محیطی و اکولوژی مراتع و نقش آن در تولید علوفه، تعدیل و تلطیف هوا، کنترل آب‌های سطحی و تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و پدیده ریزگردها و وقوع سیلاب، حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری و رویش‌گاه برخی گیاهان دارویی و خوراکی، باید این منابع با همراهی جوامع محلی و دامداران و نیز بوته‌کاری، مراقبت و حفاظت شود.

فرشید رحمانی افزود: درحال حاضر ۲۹ تعاونی مرتع‌داری، یک تعاونی فراگیر و یک اتحادیه مرتع داران در گنبدکاووس فعال است که مدیریت و بهره برداری از بخشی از مراتع به آنها واگذار شده و قرار است ۴۵۰ هکتار از برنامه بوته کاری امسال توسط این تعاونی‌ها انجام شود.

شهرستان گنبدکاووس با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، ۳۴۲ هزار هکتار مرتع دارد که جزو منابع ملی محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار