محمدمهدی دادمان در آیین تودیع و معارفه رئیس حوزه هنری قزوین گفت: حوزه هنری همیشه در مدار انقلاب بوده است و بیش از پیش تلاش می‌کنیم بر روی مدار قرار بگیرد.

دادمان: حوزه هنری پایگاه همیشه حزب‌اللهی برای هنر است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری، در آیین تودیع و معارفه رئیس حوزه هنری استان قزوین که روز گذشته، سه‌شنبه 16 دی‌ماه در سالن جلسات حوزه هنری قزوین برگزار شد، گفت: استان قزوین با توجه به دارا بودن ظرفیت‌های خوب فرهنگی، هنری و دینی در ستاد هنری انقلاب اسلامی، موضوعیت خاصی دارد. قزوین از دیرباز پایگاه مستحکم شیعی و دینی برای ایران بود؛ در واقع قزوین مرکز هویت‌بخشی بود که هویت شیعی و دینی را با ابزارهای مختلف علمی، فرهنگی و هنری تقویت کرده است.

وی افزود: حوزه علمیه قزوین در دوره قاجار یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌های علمیه کشور بود و این امر یکی از نشانه‌های تمدن فرهنگی و دینی استان قزوین است. مهاجرت علما در دوران صفویه به استان قزوین، زعامت آیت‌الله میرزا محمدتقی صالحی، نقش فرهنگی سیاسی مردم، نخبگان و علمای قزوین در انقلاب اسلامی نیز نشان از هویت تاریخی و تأثیرگذار قزوین دارد.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: مرحوم ابوترابی، مرحوم آیت‌الله باریک‌بین و شهید رجایی از بزرگان قزوینی هستند که در انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند، همچنین اساتید بزرگ ادبی و هنری و چهره‌های شاخصی در اندیشه و هنر ایران اهل قزوین بودند. اقبال آذر، عبید زاکانی، دهخدا، سید اشرف‌الدین حسینی، عارف قزوینی همه اهل قزوین بودند و همه این‌ها نشان از عقبه سنتی و اصالت استان قزوین دارد.

وی بیان کرد: تاریخ هنر استان قزوین به هنر خوش‌نویسی گره خورده است، میرعماد و محصص از اساتید بزرگ خوش‌نویسی قزوینی هستند که در هنر اصیل ایرانی و دینی نقش بی‌بدیلی داشتند. استان قزوین مهم‌ترین مرکز هنری خوش‌نویسی کشور است و می‌توان گفت قزوین پایگاه اصیل برای هنر خوش‌نویسی، هنر معماری و سنت تعزیه‌خوانی بوده است.

دادمان تأکید کرد: فرج‌الله سلحشور یکی از سینماگران انقلابی نیز از این استان برخاسته و سابقه خوبی در هنر انقلابی دارد. علی‌رغم همه فراز و فرودها یادآور می‌شود که حوزه هنری در استان قزوین باید به رسالت و هویت اصلی خود برگردد و بر مدار انقلاب اسلامی قرار بگیرد؛ اگرچه هم‌اکنون نیز بر مدار است، اما بر این اصل تأکید می‌شود.

صیقل‌بخشی، از رسالت‌های ذاتی هنر و هر پدیده و حقیقتی است

وی با اشاره به پیام امام خمینی (ره) به منشور هنرمندان در سال آخر حیاتشان، تأکید کرد: ایشان کلماتی را خطاب به خانواده شهدای هنرمند مطرح کردند که برای همیشه در تاریخ هنر و فلسفه هنر زنده است. این جملات به‌راستی منظومه معرفتی در عرصه هنر را پیش روی ما قرار می‌دهد.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امام خمینی (ره) با این تعبیر پیام خود را شروع می‌کنند که «تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی، اسلام ائمه هدی، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم‌آور محرومیت‌ها باشد» همه بزرگوارانی که در فلسفه هنر و پیرامون هنر سخن گفته‌اند می‌دانند که صیقل بخشی، از رسالت‌های ذاتی هنر و هر پدیده و حقیقتی است.

وی تأکید کرد: امام (ره) با هوشمندی و ذکاوت، هنر مورد نظر انقلاب را صیقل‌بخش و مدافع پابرهنگان می‌دانند. همچنین در نگاه ایشان هنری زیباست که کوبنده اسلام آمریکایی و سرمایه‌داری مدرن باشد و باید نشان‌دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشد، هنر باید ترسیم روشن عدالت، شرافت و انصاف باشد. هنر از منظر امام تصویر زالوصفتان است و به تعبیر ایشان باید به هنری پرداخت که راه ستیز با جهان‌خواران شرق و غرب را به ما می‌آموزد. این یک مسیر روشن پیش روی ماست.

حوزه هنری همیشه در مدار انقلاب بوده است

دادمان یادآور شد: ما چقدر به این منشور پایبند هستیم و چقدر در این راه قرار گرفتیم؟ این منشور مسیر را برای ما روشن کرده است. حوزه هنری انقلاب اسلامی پایگاه همیشه حزب‌اللهی برای هنر است که موظف است این بیانیه را چراغ راه خود قرار دهد. حوزه هنری همیشه در مدار انقلاب بوده است و بیش از پیش تلاش می‌کنیم بر روی مدار قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم که فلسفه تأسیس حوزه هنری را با تقویت مراکز استانی دنبال کنیم، فلسفه وجودی حوزه هنری ایجاد یک محفل هنری جریان‌ساز است که به شناسایی، گرد هم آمدن و رشد استعدادهای هنری انقلابی و به میدان آمدن آن‌ها کمک می‌کرد. ما نیز با توسعه و گسترش استعدادها در سراسر کشور این فلسفه وجودی را دنبال می‌کنیم.

پیوند اندیشه و هنر یکی از اصول اساسی تحول در مراکز استانی

دادمان بیان کرد: در این دوره یکی از اصول اساسی تحول در مراکز استانی پیوند اندیشه و هنر خواهد بود، حوزه هنری مرکز رشد هنر انقلابی برای هنرمندان خواهد بود، مرکز رشد هنر انقلاب برای سنت‌های زنده هنری است، در کنار پیوند اندیشه و هنر به فضاهای مختلف اجتماعی نیز توجه بیشتری می‌شود.

وی یادآور شد: ما موظف هستیم برای رشد صد برابری ادبیات و هنر انقلاب کار کنیم و سوژه‌هایی را از دل حقیقت 42 ساله تاریخ انقلاب پیدا کنیم. در این میان تاریخ شفاهی، ادبیات پایداری و مقاومت الهام‌بخش رشته‌های دیگر خواهد بود.

دادمان افزود: آقای امام‌قلی را از سال‌های قبل می‌شناسم. ان‌شاءالله به کمک همه عزیزان توفیق پیدا خواهد کرد یک قدم بلند در راستای رسالت‌های همیشگی بردارد. امام‌قلی هنرمند، هنرشناس، کاربلد در شاخه هنری خودش(مستندسازی) است. حوزه اندیشه را می‌شناسد و ارتباط دارد. دغدغه‌مند است و بیش از همه کار رشد و استعدادیابی را بلد است و تمرین کرده است.

گفتنی است، محمدرضا امام‌قلی متولد 1368 و دارای مدرک کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی است. مدیر کانون تربیت تخصصی سفیر فیلم و ساخت چندین مستند ارزشمند از جمله مستندهای ماندگار «آقای نخست وزیر»، «کربلای 94» و «خوره» از جمله مسئولیت‌ها و سوابق هنری وی محسوب می‌شود. پیش از این علی هوشمند به مدت 5 سال رئیس حوزه هنری قزوین بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار