عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک و دکترای علوم تغذیه گفت: یک رژیم غذایی سالم برنامه ای است که بر اساس هرم غذایی بوده و از همه گروه های غذایی بر اساس تعادل، تناسب و تنوع استفاده شود.

یک رژیم غذایی اصولی باید چگونه باشد؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، دکتر حامد جعفری افزود: اخیراً رژیم های تک غذایی و یا رژیم هایی به غلط توسط افراد ناآگاه و غیر متخصص توصیه می شود که شامل گروه های غذایی خاصی می باشند و پایه و اساس علمی ندارند؛ این رژیم ها در طولانی مدت بدن فرد را دچار اختلال و عوارض ناخواسته و جبران ناپذیری می سازند.

وی اظهار داشت: هرم غذایی شامل گروه های غذایی متنوع می باشد و هرچه از سمت راس هرم به سمت قاعده آن حرکت کنیم، استفاده از گروه های مواد غذایی نیز باید افزایش یابد.

وی تاکید کرد: متخصصان تغذیه بر اساس وزن، قد، سن، جنس و شرح حالی که از افراد اخذ می کنند، سابقه بیماریها و داروهای مصرفی و میزان فعالیت روزانه انرژی روزانه یک فرد را تخمین زده و این انرژی را در گروه‌های غذایی به مقدار متعادل و متناسب تقسیم بندی می کنند.

دکتر جعفری خاطرنشان کرد: افرادی که فقر ویتامینی دارند و یا رژیم غذایی متعادل نداشته و یا به ماده غذایی حساسیت دارند، باید زیر نظر متخصصان و با انجام آزمایش های بالینی شروع به استفاده از مکمل های ویتامینی نمایند چرا که استفاده خودسرانه و بی رویه از ویتامین ها بدن را دچار مسمومیت می گرداند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: انواع میوه ها و سبزی ها ،روغن های گیاهی، دانه های روغنی، منابع غذایی حیوانی و گیاهی مختلف که بر اساس هرم غذایی هستند نیاز روزانه بدن را به ویتامین ها تامین می نمایند، اما در خصوص ویتامین D چون منبع اصلی آن نور خورشید می باشد و معمولاً مواد غذایی از لحاظ فراوانی این ویتامین فقیر می‌باشند و بین ۶۰ و ۷۰ درصد جمعیت ایران کمبود ویتامین D دارند توصیه می شود که در این دوران اپیدمی کرونا و زیر نظر پزشکان از مکمل ویتامین D استفاده شود.

وی در پایان مصرف آب و مایعات را در رژیم غذایی حائز اهمیت دانست و گفت: بر اساس فرمول های خاصی نیاز روزانه افراد به مایعات و آب مشخص می شود در بیماری کرونا یکی از اصلی ترین و مهم ترین توصیه ها علی الخصوص در افرادی که دچار تب و اسهال می باشند مصرف مایعات علی‌الخصوص مایعات ولرم و گرم و آب میوه های طبیعی و غیر قندی می باشد همچنین  استفاده از مایعات و آب در گروه سالمند اهمیت بسزایی دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار