متخصص تغذیه و رژیم درمانی به مردم توصیه کرد، در روزهای که آلودگی هوا تشدید شده و به مرحله خطرناک رسیده، از مصرف غذاهای نامناسب فرآوری شده و مملو از اکسیدان مانند فست فودها به شدت خودداری کنند.

مصرف این غذا در هوای آلوده ممنوع

به گزارش گلستان ۲۴؛ کوروش صمدپور روز سه شنبه با بیان اینکه با سرد شدن هوا، هر سال در شهرهای بزرگ شاهد پدیده وارونگی هوا و افزایش غلظت آلاینده ها هستیم، افزود: این آلودگی به شدت، سلامتی جسمی و روحی اقشار مختلف جامعه را تهدید می کند.

وی ادامه داد: آلودگی هوا در حالت حاد مشکلاتی همچون تنگی نفس، تشدید آسم، حساسیت های تنفسی، سردرد و حالت تهوع به وجود می آورد اما قرار گرفتن طولانی مدت در این شرایط ممکن است به بیماری های جدی تری همانند بیماری های قلبی، عروقی و انواع سرطان  منجر شود.

آیا استفاده از ماسک، مانع ورود آلاینده ها به بدن می شود؟

این متخصص تغذیه، به همه افراد جامعه بخصوص افراد آسیب پذیر، زنان باردار، سالمندان و کودکان در خانه ماندن در روزهای شدت یافتن آلودگی را توصیه کرد و یادآور شد: اما افرادی که مجبور به خارج شدن از منزل برای حضور در محل کار هستند، باید نکات مهمی را رعایت کنند تا در معرض آسیب های آلودگی هوا قرار نگیرند.

صمدپور در پاسخ به اینکه ماسک زدن می تواند جلوی ورود آلاینده ها به بدن را بگیرد یا نه؟ توضیح داد: ماسک نمی تواند خیلی کمک کننده در برابر آلودگی هوا باشد زیرا ذرات آلاینده به قدری ریز است که از ماسک های معمولی هم عبور می کنند.

چه کنیم تا تاثیر آلاینده ها بر بدن کاهش یابد؟

این رژیم درمانگر، با تاکید بر اینکه تغذیه مناسب می تواند مقداری از اثرات مخرب آلاینده ها بکاهد، توضیح داد: آلاینده های معلق در هوا نقش عوامل شر یا اکسیدان ها را بازی می کنند یعنی رادیکال های آزادی هستند که وارد بدن می شوند و می توانند نقش های مخرب متعددی داشته باشند. این اکسیدان ها در طولانی مدت حتی می توانند به بالفعل شدن سلول های سرطانی در بدن منجر و تشدید کننده بیماری های قلبی عروقی شوند.

وی ادامه داد: بدن با آنتی اکسیدان ها به مبارزه با این رادیکال های آزاد می پردازد؛ آنتی اکسیدان هایی که نقش عوامل خیر را دارند که با این عوامل شر مبارزه می کنند.

صمدپور با این توضیح که منبع عوامل شر یا اکسیدان ها صرفا آلاینده ها نیستند و گاهی به صورت فست فود و غذاهای نامناسب فرآوری شده ظهور و بروز می کنند، تاکید کرد: پس باید در دوران افزایش آلاینده ها، کمتر از فست فود و بیشتر از موادی حاوی آنتی اکسیدان استفاده کرد.

مصرف کدام ویتامین ها ابزار مبارزه با اثرات آلاینده ها هستند؟

متخصص تغذیه، چند ویتامین را سردسته آنتی اکسیدان های خوب برای مبارزه با اثرات مخرب آلاینده های هوا دانست و گفت: ویتامین «سی» که در انواع مرکبات از جمله لیمو که خوشبختانه در فصل سرما به سبد غذایی خانوارها اضافه می شود بهترین منبع آنتی اکسیدان است که استفاده از آن بسیار مناسب برای مقابله با اثرات آلاینده ها است.

وی افزود: همچنین سبزیجات برگ سبز، فلفل دلمه ای و میوه کیوی حاوی ویتامین سی هستند که باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود. فراموش نکنیم که ویتامین سی نسبت به حرارت مقاوم است بنابراین وقتی این سبزی ها در غذا پخت می شود چندان نمی توان از اثرات ویتامین سی آن بهره برد و ترجیحا ویتامین سی را از سبزیجات و میوه های تازه باید استفاده کرد.

صمدپور با بیان اینکه ویتامین «ای» از دیگر ویتامین های مبارز با آلودگی هوا و اکسیدان ها است، گفت: این ویتامین در انواع مغزها و روغن های گیاهی وجود دارد. بنابراین توصیه این است که از روغن زیتون در این فصل بیشتر استفاده شود که هم حاوی امگا ۳ و هم ویتامین ای است.

وی افزود: ویتامین «آ» هم نقش موثری در مقابله با آلودگی هوا دارد که در میوه های زرد مانند موز، هویج، انبه وکدو تنبل وجود دارد. پس به افراد در معرض آلودگی هوا پس از یک روز کاری، سالاد کاهو همراه با کلم، هویج و روغن زیتون توصیه می شود تا اثرات آلاینده ها را در بدن از بین ببرد.

صمدپور یادآور شد: همواره شنیدیم که در مواردی که آلاینده زیاد است شیر مصرف شود زیرا شیر حاوی منبع خوب کلسیم فسفر و املاح دیگر است. اما فراموش نکنیم که شیر برای مواردی که آلودگی با سرب بیشتر است کمک کننده تر است. اما در مورد آلاینده اخیر که بیشتر ناشی از مازوت است شیر چندان کمک کننده نیست و فقط به عنوان یک ماده غذایی خوب باید استفاده شود.

 

منبع: ایرنا 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار