چند روزی است که مرگ مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله رسانه‌ای شده است. با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان احتمال مرگ آن آن‌ها بر اثر این بیماری مطرح شده، اما سازمان دامپزشکی این موضوع رد و علت را موضوع دیگر می‌داند.

پاسخ به معمای تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله/ تداوم مرگ و میرها تا بازگشت به سرزمین مادری/ سازمان محیط زیست مقصر تکرار مرگ پرندگان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایلنا؛ مرگ پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله اولین بار نیست که اتفاق افتاده است. سوم بهمن ماه سال گذشته بود که تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله برای نخستین بار رسانه‌ای شد. براساس آخرین آمار حدود 5 هزار و 200 قطعه پرنده مهاجر در بخش شرقی تالاب میانکاله استان مازندران و 15 هزار پرنده مهاجر در قسمت غربی تالاب تلف شدند.

در آن زمان گمانه زنی‌های متعددی برای علت مرگ پرندگان مهاجر مطرح شد برخی آن را ناشی شیوع بیماری‌های ناشناخته می‌دانستند و برخی دیگر مرگ پرندگان را به گردن شکارچیان غیر مجاز می‌انداختند که برای منافع خود دست به ریختن سم در تالاب زده‌اند. عده‌ای نیز معتقد بودند به‌ دلیل ورود و پخش شدن آب فاضلاب و مواد شیمیایی در میانکاله این تعداد پرنده تلف شده‌اند، اما هنوز هیچ‌کسی جواب قطعی برای تلفات پرندگان که به نظر می‌رسید پایانی برای آن نیست، نداشت.

تا اینکه سازمان دامپزشکی پس از گذشت چند روز از رسانه‌ای شدن خبر مرگ پرندگان مهاجر در میانکاله، «سم بوتولیسم» را علت تلف شدن پرندگان مهاجر اعلام کرد.

در همان زمان مسئولان سازمان دامپزشکی و محیط زیست پیش بینی کردند که با توجه به تغییر اکوسیستم خلیج گرگان و کاهش آب خلیج، احتمالا سال بعد هم شاهد تلفات پرندگان مهاجر آبزی در خلیج باشیم.

به نظر می‌رسد این پیش‌بینی درست از آب درآمد و حالا چند روزی است که تالاب میانکاله تبدیل به مقصد مرگ برای پرندگان مهاجر شده است.

اما آیا دلیل مرگ پرندگان بتولیسم است یا با توجه به شیوع اخیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور امکان مرگ بر اثر این بیماری وجود دارد؟ 

 بهمن نقیبی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین یافته‌های آزمایشگاهی این سازمان برای علت مرگ پرندگان، اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور ابتلای پرندگان به این بیماری اولین گزینه محتمل ما بود.

وی ادامه داد: بعد از آن بیماری‌های نیوکاسل مد نظر قرار گرفت و بررسی‌ها درباره این دو بیماری آغاز شد.

نقیبی تاکید کرد: در همان آزمایش‌های ابتدایی که توسط همکاران ما در مازندران انجام شد شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد، تحت حاد و نیوکاسل منتفی شد.

وی تاکید کرد: برای تائید نتایج آزمایش‌ها، مجددا در آزمایشگاه ملی سازمان دامپزشکی کشور انجام شد و علائم بالینی هیچ نشانی از بیماری‌های مذکور نداشت.

به گفته نقیبی؛ یافته‌های آزمایشگاهی سازمان دامپزشکی نشان می‌دهد مرگ پرندگان مهاجر در سالجاری مانند سال گذشته سم بوتولیسم بوده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور پیش‌بینی کرد مرگ و میرها تا بازگشت پرندگان به سرزمین مادری ادامه خواهد داشت.

نقیبی توقف تلفات پرندگان مهاجری که تالاب میانکاله مقصد مرگ برای آن‌ها شده است را منوط به اقدامات سازمان محیط زیست برای پاکسازی آب تالاب از سم و احیای آن عنوان کرد.

براساس این گزارش؛ به گفته کارشناسان سازمان محیط زیست بیش از هر سازمان دیگری مسئول تکرار مرگ پرندگان مهاجر است که تالاب‌های ایرانی را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند. این اتفاق می‌توانست تکرار نشود اگر با طرح‌های مانند برقراری تبادل آب بین خلیج گرگان و دریای خزر و افزایش کیفیت آب میزان غلظت سم بوتولیسم در این خلیج و تالاب میانکاله کاهش می‌یافت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار