در بودجه سال آینده گلستان تنها دو طرح بزرگ جدید ردیف اعتباری مجزا گرفته‌اند و نمایندگان مجلس معتقدند توسعه گلستان بدون ویژه‌بینی میسر نمی‌شود.

اما و اگرهای بودجه ۱۴۰۰ گلستان/ توسعه بدون ویژه‌بینی میسر نمی‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده، سرجمع اعتبارات گلستان ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش دارد؛ استاندار گلستان و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان معتقدند این افزایش چشمگیر است و می‌تواند بخشی از مسیر توسعه استان را هموار کند اما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی که باید لایحه پیشنهادی دولت را مصوب کنند؛ عقیده دارند محرومیت‌ها و عقب ماندگی‌های استان تنها با افزایش اعتبارات عمرانی و ویژه‌بینی استان‌های محروم قابل جبران است.

مدتی است که دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است لایحه‌ای موافقان و منتقدان بسیاری دارد. منتقدان وابستگی زیاد لایحه به فروش نفت و عدم توجه به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی و درون‌زا و همچنین کم توجهی به محرومیت برخی استان‌ها را مورد نقد قرار می‌دهند و موافقان معتقدند لایحه سال آینده بر اساس واقعیت‌ها ارائه شده و فروش اموال منقول و غیر منقول، فروش نفت و مالیات سه منبع درآمد دولت و تکیه دولت در بودجه ۱۴۰۰ است.

 

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بودجه ۱۴۰۰ کشور با یک رشد حدود ۲۰ درصدی نسبت به بودجه امسال همراه است؛ بررسی بودجه ۱۴۰۰ و مقایسه آن با بودجه سال گذشته نشان می‌دهد دولت در حوزه بودجه عمومی (رشد ۱/۴۳ درصدی) با سیاست انبساطی رشد ۴۳ درصدی و در حوزه شرکت‌های دولتی با سیاست انقباضی رشد ۸.۷ درصدی نسبت به تدوین لایحه اقدام کرده است.

۲ پروژه مهم در گلستان ردیف اعتباری گرفتند

قدرت الله عابدی افزود: در لایحه پیشنهادی برنامه‌ریزی جامعی برای توسعه کشور و افتتاح خطوط ریلی جدید، افتتاح بزرگراه‌ها، بیمارستان‌ها و حوزه آب و برق و… انجام شده است.

وی با این توضیح که برنامه‌هایی مانند تأمین منابع اقدام ملی مسکن، توسعه آموزش‌های مهارتی و فصول مرتبط با کشاورزی و منابع طبیعی در رویکردهای بودجه سال آتی مشهود است، ادامه داد: در بودجه پیشنهادی سال آینده دو پروژه مهم در گلستان ردیف اعتباری مجزا گرفتند و اعتبارات برخی از پروژه‌ها تقویت می‌شود.

با بودجه‌های عمرانی دولت نمی‌توانیم همه آرزوهایی که برای توسعه استان داریم مانند تکمیل زیرساخت‌ها و ظرفیت‌سازی برای حضور سرمایه‌گذاران را محقق کنیمرئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان توضیح داد: سد شصت کلاته گرگان و بیمارستان جایگزین کودکان آیت الله طالقانی دو پروژه استان هستند که در بودجه سال آینده ردیف اعتباری مجزا دارند و اعتبارات طرح‌هایی مانند سد نرماب، جاده آزادشهر به شاهرود و طرح‌های فاضلاب و… تقویت می‌شود.

عابدی با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی استان گلستان در رتبه هشتم از حیث رشد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای قرار دارد، تصریح کرد: امید داریم با اقدامات زیرساختی که در سال‌های گذشته در استان انجام شده و اتفاقاتی که در حوزه‌های کشاورزی، درمانی و تولیدات انبوه در بسیاری از محصولات استراتژیک در سال‌های آینده روی می‌دهد شاهد توسعه بیش از پیش استان باشیم.

استاندار گلستان هم با یادآوری اینکه تاکنون کلیات بودجه سال آینده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، به خبرنگار مهر گفت: تاکنون کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و جزئیات آن مصوب نشده است و تلاش برای افزایش اعتبارات استان همچنان ادامه دارد.

 

 

افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی سرجمع اعتبارات گلستان

هادی حق شناس با بیان اینکه بر اساس لایحه پیشنهادی مجموع سرفصل‌های اعتباری استانی، ملی، توازنی استانی و ملی، گلستان هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است از افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی اعتبار پیشنهادی لایحه ۱۴۰۰ برای گلستان خبر داد.

وی با یادآوری اینکه اعتبار گلستان در لایحه امسال هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی قابل ملاحظه است، بیان کرد: واقعیت این است با بودجه‌های عمرانی دولت نمی‌توانیم همه آرزوهایی که برای توسعه استان داریم مانند تکمیل زیرساخت‌ها و همچنین ظرفیت‌سازی برای حضور سرمایه‌گذاران را محقق کنیم.

بی‌تدبیری و بی‌عدالتی سازمان برنامه و بودجه نسبت به تخصیص اعتبارات و بودجه مناسب به استان‌های محروم سبب افت چشم‌گیر شاخص‌های توسعه‌ای این استان‌ها شده استاستاندار گلستان بودجه عمرانی را بهانه‌ای دانست که به واسطه آن می‌توان بخشی از زیرساخت‌ها و بسترهای لازم را برای حضور و جذب سرمایه‌گذار مهیا کرد.

وی اضافه کرد: وضعیت گلستان در بودجه پیشنهادی عالی نیست اما وضعیت بدی هم نداریم به عنوان مثال رتبه گلستان در بودجه توازن ملی و استانی در بین ۳۱ استان کشور ۱۷ است در شرایطی که از نظر وسعت استان بیست و یکم و از نظر جمعیت در رتبه ۱۴ کشور قرار داریم.

حق شناس با تأکید بر اینکه مهم‌تر بخش بودجه که باید به شدت دنبال افزایش سهم استان باشیم بودجه شرکت‌هایی مانند برق، گاز، مخابرات، آب و … است، ادامه داد: سد میرداماد (شصت کلاته) و جابه‌جایی بیمارستان کودکان طالقانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ سرفصل اعتباری مجزا دارند و به همراه مجمع نمایندگان استان پیگیر هستیم بتوانیم برای نجات خلیج گرگان در لایحه ۱۴۰۰ ردیف اعتباری بگیریم.

انتقاد عضو کمیسیون تلفیق به بی‌توجهی دولت به استان‌های محروم

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی به بی‌توجهی دولت به استان‌های محروم و کمتر توسعه یافته انتقاد کرد و به خبرنگار مهر گفت: در سال‌های اخیر بی‌توجهی، بی‌تدبیری و بی‌عدالتی سازمان برنامه و بودجه نسبت به تخصیص اعتبارات و بودجه مناسب به استان‌های محروم سبب ایجاد فاصله و افت چشم‌گیر شاخص‌های توسعه‌ای این استان‌ها با استان‌های توسعه یافته کشور شده است.

رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به اینکه این بی‌عدالتی مانع از توسعه و پیشرفت مناسب این چند استان محروم شده است، افزود: بودجه ۱۴۰۰ باید با نگاه ویژه به استان‌های محروم تدوین می‌شد و تلاش داریم در بودجه سال آینده نگاه ویژه دولت و مجلس معطوف به استان‌های محروم و کمتر توسعه یافته باشد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی توضیح داد: هم‌اکنون کلیات بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار می‌گیرد و تلاش بنده و آقای نوروزی (نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی) بر این است بتوانیم بودجه عمرانی گلستان در سال آینده را تقویت کنیم.

 

 

وی ادامه داد: برخی از طرح‌ها و پروژه‌های استان مانند راه آهن گرگان مشهد، احیا خلیج گرگان و … برای به سرانجام رسیدن نیازمند اعتبار ویژه هستند که تلاش می‌کنیم ردیف اعتباری مجزا به آن‌ها اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه سد میرداماد (شصت کلاته) در بودجه سال آینده ردیف اعتباری مجزا دارد و اجرای آن در تأمین آب شرب بخشی از گرگان و غرب استان مؤثر است، تصریح کرد: بیمارستان طالقانی گرگان و سد نرماب در بودجه ۱۴۰۰ ردیف اعتباری دارند و امید داریم با اجرای آن‌ها شاهد تحول در استان باشیم.

سنگدوینی تأکید کرد: گلستان ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، گردشگری، تولید و … داراست و تأمین زیرساخت‌ها و فراهم کردن بستر برای جذب سرمایه‌گذاران و کاهش بروکراسی‌های اداری از نیازهای اساسی برای فراهم شدن بستر توسعه استان است.

مدیران دولتی به افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۰ برای فراهم سازی بستر توسعه استان چشم امید دوخته‌اند باید دید تلاش نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برای افزایش ردیف اعتباری گلستان چه میزان اثرگذار است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار