مرغداران گلستانی که در ماه‌های اخیر به رغم دریافت دان با قیمت دولتی از تحویل گوشت مرغ به دولت خودداری کرده و سبب افزایش قیمت و کمبود در بازار شده، بودند نقره داغ شدند.

نقره‌داغ مرغداران متخلف در گلستان/ معرفی به تعزیرات، قطع دان دولتی و ندادن مجوز برای جوجه‌ریزی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از  گرگان، کمبود و گرانی افسار گسیخته مرغ در دو سه ماه اخیر، مانند برخی اقلام اساسی دیگر از جمله روغن و تخم مرغ سبب شد تا مردم برای تأمین مایحتاج خود دچار مشکل شوند.

با رسیدن قیمت مرغ به حدود 35 هزار تومان در یک برهه زمانی، بسیاری از مردم دیگر توان خرید نداشتند و حتی با اینکه قیمت مصوب مرغ به 20 هزار و 400 تومان هم کاهش یافته، این ماده غذایی از سفره بسیاری از مردم پر کشیده است.

مشکل کمبود و گرانی مرغ شاید در استان‌های دیگر توجیه داشته باشد اما در گلستان که نخستین تولیدکننده گوشت مرغ کشور است، منطقی نیست.

از ابتدای امسال تا پایان دی ماه بیش از 270 هزار تن گوشت مرغ در استان گلستان تولید شد که این استان را در صدر تولیدکنندگان کشور قرار داد. به رغم این ظرفیت کم نظیر مردم این استان که مجبورند آلودگی‌های زیست محیطی واحدهای مرغداری را به جان بخرند اما سهم چندانی از تولیدات آن نداشتند.

برخی از مرغداران به رغم اینکه دان با قیمت دولتی و ارز 4200 تومانی دریافت کرده بودند از تحویل مرغ به بخش دولتی خودداری کردند.

از ماه گذشته جهادکشاورزی به این واحدها هشدار داده بود که در صورت عدم رعایت تعهدات خود، سهمیه دان دولتی آنها را قطع می‌کند و معاون اقتصادی استاندار نیز در جلسه ستاد تنظیم بازار استان نیز بر این موضوع تأکید کرد.

مختار مهاجر، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در این باره اظهار داشت: در ماه‌های قبل بخشی از دان موردنیاز واحدهای مرغداری در استان تأمین شده بود اما ماه گذشته 100 درصد نیاز آنها از طریق سامانه بازارگاه تهیه شد و در اختیار آنان قرار گرفت.

وی گفت: این واحدها تعهد کرده بودند متناسب با دانی که دریافت می‌کنند گوشت مرغ تحویل دهند که تعداد زیادی از تولیدکنندگان به تعهدات خود پایبند هستند و این شب‌ها 400 تا 500 تن مرغ در استان کشتار می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان داشت: البته حدود 70 مرغدار که تخلف کرده بودند سامانه بازارگاه برای آنها بسته شد و دیگر نمی‌توانند دان دولتی بگیرند و مجوز جوجه ریزی هم به آنها داده نمی‌شود.

وی با اشاره به معرفی این افراد به تعزیرات حکومتی گفت: این واحدها چون دان با ارز دولتی گرفتند اما عرضه گوشت نداشتند به دستگاه نظارتی معرفی شدند.

حسین نجف زاده، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان هم در این باره اظهار داشت: به رغم اینکه بخش دولتی تلاش کرد نهاده مورد نیاز اغلب واحدهای تولیدی را تأمین کند اما برخی از تولیدکنندگان از تحویل مرغ خودداری کردند.

وی افزود: تعداد مرغداری‌های متخلف بیش از این‌ تعداد بوده و لازم است جهادکشاورزی سایر متخلفان را هم معرفی کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان با بیان اینکه سهمیه دان دولتی این واحدهای متخلف نیز قطع خواهد شد، گفت: این واحدها به علت عرضه خارج از شبکه گوشت مرغ جریمه خواهند شد. برای بار اول دو برابر ارزش کالا و در بار دوم هم 4 برابر ارزش کالایی که خارج از شبکه توزیع کردند جریمه می‌شوند.

وی بیان داشت: به رغم مشکلاتی که اکنون در بسیاری از استان‌ها وجود دارد اما در گلستان قیمت مرغ به تعادل رسیده و با قیمت 20 هزار  و 400 تومان عرضه می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار