مجموعه حوزوی الزهراء(س) گرگان متشکل از یک مدرسه علمیه است که در سال ۱۳۶۰ تأسیس شده، یک مؤسسه آموزش عالی است که در سال ۱۳۸۷ راه اندازی شده و مرکز تخصصی و مرکز پژوهش های اسلامی است که در سال ۱۳۹۶ به همت آیت الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان تاسیس شده است.

گزارشی از نخستین مدرسه علمیه خواهران استان گلستان؛ ۲۰۰۰ نفر در این مدرسه علمیه مشغول تحصیل هستند/ ساماندهی و اعزام ۳۱۶ مبلغ به مناطق مختلف

به گزارش گلستان ۲۴؛ پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علمیه خواهران نوشت: در همین راستا با خانم مریم بیگم میرکریمی، مدیر مجموعه حوزوی و مرکز پژوهشی الزهراء(س) گرگان و معاونان این مجموعه به گفت‌وگو نشستیم تا بیشتر با فعالیت‌های این مرکز و مجموعه حوزوی آشنا شویم؛ مشروح گفت و گو در ادامه تقدیم علاقه مندان می شود.

حوزه‌های علمیه، یکی از مناسبت‌ترین بسترهای کمال جویی و آرمان‌خواهی خواهران

خانم میرکریمی اظهار داشت: تلاش برای شکوفاسازی استعدادهایی که خداوند در نهاد بشر گذاشته است، رسالت کسانی است که فکری نو و روحی کمال طلب دارند؛ از این رو، حوزه های علمیه، یکی از مناسبت ترین بسترها برای خواهرانی است که هم تشنه معارف ناب قرآن و عترت اند و هم شوق خدمت به مکتب اسلام و همنوعان را دارند.

او افزود: ما همواره دغدغه تربیت خانم های دین شناسِ مسلط و توانمند در تبلیغ و پاسخگو به نیازهای علمی و معرفتی جامعه در داخل و حتی در عرصه بین المللی را داشته ایم و معتقدیم که دانش در انحصار آقایان نیست و در دین اسلام زنان هم باید وارد عرصه علم و دانش شوند.

مدیر مجموعه حوزوی و مرکز پژوهشی الزهراء(س) گرگان با بیان این که بانوان باید در عرصه علم و فقاهت وارد شوند، ادامه داد: اگر در دفاع از دین به ویژه بخشی که مربوط به بانوان است، خود زنان متولی کار شوند می توانند اثربخشی بیشتری داشته باشند و از طرفی حضور بانوان یک عامل قوی برای دفاع از انقلاب و نظام است.

او خاطرنشان کرد: مجموعه حوزوی الزهراء(س) گرگان متشکل از یک مدرسه علمیه است که در سال ۱۳۶۰ تأسیس شده، یک مؤسسه آموزش عالی است که در سال ۱۳۸۷ راه اندازی شده و مرکز تخصصی و مرکز پژوهش های اسلامی است که در سال ۱۳۹۶ به همت آیت الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان تاسیس شده است.

میرکریمی گفت: آیت‌الله نورمفیدی مؤسس این مجموعه به کرّات انگیزه خود را از تاسیس اینگونه بیان کردند: «امروز دنیا تشنه مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و حقایق اسلامی است که در قالب مذهب تشیع نمایان است. در دنیایی که فرقه های مختلفی در آن پیدا شده است، باید حقایق مکتب اهل بیت(علیهم السلام) را که اسلام راستین است به دنیا عرضه کرد. این شناساندن جز توسط افراد عالم و آگاه به زمان و مبانی دینی چه زن و چه مرد ممکن و میسر نمی باشد و هر دو موظفند که خود را به زینت علم آراسته کنند.

لذا از آنجایی که دیده می شد سطح بینش دینی خواهران پایین است و مجالس و محافلی که در سطح شهرستان ها از ناحیه خواهران برگزار می شود، کم محتوا یا بی محتواست؛ این مسئله بنده را رنج می داد. به همین جهت اقدام به تأسیس این مدرسه نمودم اما اکنون معتقدم که خواهران باید به گونه ای ارتقاء پیدا کنند که در عرصه بین الملل پاسخگوی شبهات مرتبط به مسائل زنان باشند».

او افزود: الحمدلله همان‌گونه که مؤسس این مجموعه پیش‌بینی می‌کردند، وجود این مدرسه و خواهران تحصیل کرده در آن، در رسیدن به هدفی که داشتند، بسیار مؤثر و مفید بوده است.

 هدف نظام آموزشی حوزه تربیت بانوانی مجتهده و فقیه است

در بخش دیگر این گفت و گو خانم مریم دوست محمدیان، معاون آموزش مرکز تخصصی و مدرسه عالی الزهرا(س) به بیان فعالیت های آموزشی این مدرسه پرداخت و گفت: این مدرسه عالی و تخصصی، تنها مدرسه در استان گلستان است که با برنامه ریزی، ارائه خدمات و فراهم کردن شرایط مطلوب در مقطع سطح ۳ و ۴ طلاب را در فهم علوم و معارف اسلامی بر اساس قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام یاری می کند.

او ادامه داد: سطح ۳ این مدرسه عالی از سال ۱۳۸۷ و سطح ۴ از سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت های آموزشی شامل دوره‌های تحصیلی، فارغ التحصیلان، اساتید و ارائه خدمات آموزشی طلاب از ثبت نام تا فارغ التحصیلی کرده است.

معاون آموزش مرکز تخصصی و مدرسه عالی الزهرا(س) با بیان این که دوره تحصیلی در سطح ۳ به دو صورت حضوری و نیمه‌حضوری و در سه رشته «تفسیر و علوم قرآنی» با ۹۵ واحد آموزشی در ۱۰ نیمسال، «فقه و اصول» و «کلام اسلامی» با ۱۰۲ واحد آموزشی در ۱۱ نیمسال تدریس می شود، افزود: دوره تحصیلی سطح ۴ نیز با دو گرایش «فقه خانواده» و »تفسیر تطبیقی» به صورت حضوری با ۸۰ واحد آموزشی که ۶۰ واحد آن بصورت تئوری، پژوهشی و کنفرانسی و ۲۰ واحد رساله عملی در ۸ تا ۱۲ نیمسال تدریس می شود.

او بیان داشت: طلاب سطح ۳ در رشته تفسیر و علوم قرآنی ۱۲۱ نفر، فقه و اصول ۹۰ نفر و کلام اسلامی ۵۹ نفر با ۲۱ استاد در مجموع در حال تحصیل هستند و تعداد فارغ التحصیلان در سطح سه نیز ۱۰۹ نفر است.

دوست محمدیان تعداد طلاب سطح ۴ در رشته فقه خانواده را  ۵ نفر و در رشته تفسیر تطبیقی نیز ۱۰ نفر اعلام کرد که زیرنظر ۶ استاد مشغول به تحصیل هستند.

او با بیان این که نظام آموزشی حوزه، نظامی فقه ‌محور است، تصریح کرد: این نظام به گونه‌ای برنامه ‌ریزی شده است که هدف آن تربیت بانوانی مجتهده و فقیه می باشد.

معاون آموزش مرکز تخصصی و مدرسه عالی الزهرا(س)، مرحله دروس خارج را بالاترین دوره دروس حوزوی عنوان کرد که با هدف ارتقاء توان استنباط احکام از منابع اصیل (کتاب، سنت، عقل و اجماع) برپا می شود و افزود: بالغ بر ۱۵ سال از برگزاری درس خارج فقه و اصول آیت الله نورمفیدی در استان می گذرد که از ابتدا تعدادی از خواهران طلبه در این کلاس‌ها شرکت داشته اند.

مدرسه علمیه الزهرا(س) نخستین مدرسه علمیه خواهران در استان گلستان

مهری جهان آرا، معاون آموزش سطح ۲ مدرسه علمیه الزهرا(س) در ادامه گفت و گو به فعالیت های سطح ۲ مدرسه پرداخت وگفت: از ابتدای تأسیس این مدرسه در سال ۱۳۶۱ سیستم آموزشی براساس نظام آموزشی مرکز مدیریت برادران بود که از سال ۱۳۷۶ سیستم آموزشی بر اساس مرکز مدیریت حوزه های خواهران قم  قرار گرفت.

او مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) را نخستین مدرسه علمیه خواهران در استان گلستان دانست و اظهار داشت: فعالیت های آموزشی این مدرسه شامل «دوره های تحصیلی»، «فارغ التحصیلی و استاد شدن» و «ارائه خدمات آموزشی به طلاب از مرحله ثبت نام تا فارغ التحصیلی» است.

معاون آموزش سطح ۲ مدرسه علمیه الزهرا(س) با بیان این که دوره های تحصیلی مدرسه شامل دوره تمام وقت به صورت حضوری و نیمه حضوری است که شامل ۱۹۰ واحد درسی در ۱۴ نیمسال  می شود، افزود: این مدرسه در سال ۱۳۸۹ از بین۳۰۰ مدرسه علمیه خواهران در کشور، در لیست ۱۶ مدرسه ممتاز قرار گرفت.

او تعداد طلاب مدرسه را ۱۴۱ نفر برشمرد که زیرنظر ۲۰ استاد فارغ التحصیل مدرسه در حال تحصیل هستند و ادامه داد: تعداد فارغ التحصیلان مدرسه نیز ۲ هزار نفر می باشند.

جهان آرا بیان داشت: معمولادر هر ترم، تعدادی طلاب مهمان از استان های دیگر نیز برای تحصیل در این مدرسه علمیه پذیرفته می شوند.

دفاع از  ۱۰۹ پایان نامه سطح ۳ با همکاری ۱۹ استاد راهنما

ضیاء حسینی، معاون پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان با بیان اینکه معاونت پژوهش سطح ۳ از سال ۱۳۸۷ و سطح ۴ از سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرده است، گفت: واحد پژوهش این مدرسه با تشکیل کارگروه پایان نامه های سطح ۳ در رشته فقه و اصول، تفسیر و علوم قرآنی و کلام اسلامی از سال ۱۳۹۶ تاکنون توانسته است در طی ۵۱ جلسه، ۱۵۰ موضوع و طرح تفصیلی را به تصویب برساند.

او ادامه داد: این مدرسه دارای ۱۹ استاد راهنما است که طلاب را در تدوین پایان نامه یاری می رسانند و ۲ نفر از اساتید مدرسه نیز استاد داور در رشته فقه و اصول و تفسیر هستند و تاکنون دفاع ۱۰۹ پایان نامه در رشته های فوق الذکر به انجام رسیده است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان مهم ترین فعالیت های پژوهشی این مدرسه عالی را  برگزاری همایش، نشست های علمی، جشنواره، کارگاه های مهارت افزایی، ژورنال کلاب، کرسی آزاداندیشی، میزگرد، تهیه برشور و جزوه، برگزاری مسابقات خلاصه نویسی و مقاله نویسی، برگزاری اردوهای علمی ـ پژوهشی، شرکت در فراخوان های پژوهشی، تقدیر از پژوهشگران، شناسایی طلاب مستعد پژوهش، فعال کردن طلاب در حال تحصیل در انجمن های پژوهشی و طلاب فارغ التحصیل در هسته های پژوهشی و … عنوان کرد.

او اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ طلاب در فراخوان های مرکز مدیریت از جمله مسابقه رشد و جشنواره بانوی کرامت و علامه حلی شرکت داشته و تعداد ۱۸ گروه از شرکت کنندگان در فراخوان رشد به رتبه های اول، دوم، سوم و شایسته تقدیر کشوری و تعداد ۲۸ مقاله و پایان نامه در جشنواره بانوی کرامت و علامه حلی به رتبه های اول، دوم و سوم کشوری و استانی دست یافته اند.

ضیاء حسینی عنوان کرد: از دیگر فعالیت های این واحد تهیه ۱۷ شماره نشریه در رشته تفسیر و علوم قرآنی از سال ۱۳۹۵ و تلاش جهت تبدیل آن به نشریه علمی پژوهشی است.

او اطلاع رسانی فعالیت ها در سایت پویش، ثبت فعالیت های پژوهشی در سامانه سما، کوثرنت، کوثربلاگ، ثبت اخبار پژوهشی در کانال پژوهش در پیام رسان ایتا و … را بخشی از فعالیت های واحد پژوهش در فضای مجازی اعلام کرد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان ادامه داد: این واحد جهت کمک به انجام فعالیت های پژوهشی طلاب، اتاق سایت با تعدادی رایانه و نرم افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در اختیار طلاب قرار داده است.

او در پایان به منابع موجود در کتابخانه مدرسه اشاره داشت و بیان کرد: کتابخانه سطح ۳ و ۴ این مدرسه علاوه بر وجود ۸ هزار جلد کتاب، مجهز به نرم افزارهای علوم اسلامی نور است که طلاب می توانند جهت انجام تحقیقات پژوهشی از آن استفاده کنند.

تصویب و ارزیابی ۲۵۶ تحقیق پایانی و ۴۰ مقاله پایانی در کارگروه پژوهشی مدرسه

خانم عباسی، معاون پژوهش سطح ۲ مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان گفت: واحد پژوهش مدرسه با هدف گسترش پژوهش و شکوفایی علمی در سال ۱۳۸۰ آغاز به فعالیت کرده است و تاکنون ۲۵۶ تحقیق پایانی و ۴۰ مقاله پایانی در کارگروه پژوهشی مدرسه تصویب و مورد ارزیابی اساتید قرار گرفته است.

او ارتقاء کیفی تحقیقات و جهت‌گیری پژوهشی در راستای تأمین نیازهای ملی و منطقه‌ای و تسهیل در مسیر پژوهش‌محور شدن محیط حوزه علمیه را از اهداف معاونت پژوهش عنوان کرد و گفت: برای دسترسی به اهداف مذکور معاونت پژوهش راهکارهایی را در این سالها به اجرا گذاشته است.

معاون پژوهش سطح ۲ مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان «اجرای طرح های تحقیقاتی کاربردی»، «اجرای طرح‌های تحقیقاتی گروهی»، «تشکیل گروه های تحقیقاتی»، «اجرای طرح‌های تحقیقاتی از محل بودجه پژوهشی مدرسه جهت حمایت از فعالیت‌های پژوهشی طلاب و اساتید»، «تشویق مقالات کیفی و معرفی تحقیقات برتر» و «ارتقای توانمندی های تحقیقاتی پژوهشگران» را برخی از این راهکارها عنوان کرد.

«برگزاری کارگاه های تحقیقاتی آموزشی مانند آموزش نرم افزار، طرح نامه نویسی، مقاله نویسی آشنایی با بانک های اطلاعاتی طی برنامه‌های کوتاه مدت»، «اطلاع رسانی و ارتقای فرهنگ استفاده از منابع الکترونیکی»، «گسترش برگزاری مجامع علمی در حوزه علمیه»، «انتشار مجله»، «افزایش نظارت و ارزیابی فعالیت های پژوهشگران» و «نظارت بر استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت‌های پژوهشی» از دیگر راهکارهایی بود که عباسی به آنها اشاره کرد.

او برگزاری نشست های علمی ـ پژوهشی، کرسی‌های آزاداندیشی، اردوهای علمی ـ پژوهشی، برگزاری همایش، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، تشکیل کانون و هسته پژوهشی، مسابقات مقاله نویسی، تقدیر از پژوهشگران و… را از اهم فعالیت های معاونت پژوهش سطح ۲ مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان عنوان کرد.

معاون پژوهش سطح ۲ مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان همچنین اطلاع رسانی اخبار پژوهشی در سایت مدرسه، کوثرنت، وبلاگ پژوهشی مدرسه، کانال ایتا و… را نیز برخی از فعایت های مجازی معاونت پژوهش برشمرد.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کتابخانه مدرسه بیش از ۷۵۰۰ عنوان و ۸۵۰۰  نسخه کتاب موجود است که تمامی کتب در سامانه کتابداری مرکز مدیریت به آدرسhttps://lib.whc.ir قابل جست و جو است؛ علاوه بر آن، کتابخانه دارای ۲۰ عنوان نشریه در موضوعات علوم قرآن و حدیث، کلام، مطالعات زنان، مبلغان، هنر دینی، اندیشه پژوهشی و ۱۶۱ تحقیق پایانی است.

عباسی ادامه داد: نرم افزارهای جامع التفاسیر، اخلاق اسلامی، فقه اهل بیت، نور السیره، مشکات الانوار، ۳ دوره نرم افزار های نور و بالغ بر ۶۰ عدد سی دی در موضوعات اخلاقی، تربیتی، فرهنگی و… از منابع موجود در کتابخانه هستند که جهت دسترسی طلاب و پژوهشگران فراهم شده است.

او گفت: کانال معرفی کتاب در پیام رسان ایتا با عنوان کتابخانه مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان با آدرسhttps://eitaa.com/lib_alzahragorgan مشغول به فعالیت است.

معاون پژوهش سطح ۲ مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان تصریح کرد: یکی از دستاوردهای مهم طلاب و اساتید این مدرسه علمیه کسب رتبه های متعدد کشوری و استانی در سال های متمادی بوده است.

ارائه خدمات مشاوره ای در ابعاد مختلف اخلاقی، تربیتی، فکری، علمی و خانوادگی به طلاب

زهرا علاءالدین، معاون فرهنگی مرکز تخصصی و مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با توجه به وظیفه حوزه های علمیه در تبیین و نشر دین و همچنین استقرار ارزش های دینی در جامعه، به بیان برنامه های سالانه این معاونت پرداخت و حیطه فعالیت این معاونت را در چهار محورِ پرورشی، تربیتی، تبلیغ و امور دانش آموختگان برشمرد.

او شاخص ترین فعالیت امور پرورشی این مدرسه را امور مشاوره برشمرد و گفت: ارائه خدمات مشاوره ای در ابعاد مختلف اخلاقی، تربیتی، روحی، فکری، علمی، خانوادگی و … با استفاده از مشاورین مجرب این مدرسه، گامی نو در راستای بالندگی حوزه های علمیه و رفع مشکلات فردی و اجتماعی طلاب و غیرطلاب است که از سال ۱۳۶۰ تاکنون مورد اهتمام جدی این مدرسه بوده است.

معاون فرهنگی مرکز تخصصی و مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، فعالیت های واحد مشاوره این مرکز را همه روزه و به صورت تلفنی و حضوری دانست و افزود: واحد مشاوره با استقبال خوبی مواجه است و نتایج خوب و مطلوبی را نیز به همراه داشته است.

او راه‌اندازی مؤسسه قرآنی الزهرا(س) را از دیگر فعالیت های پرورشی این معاونت برشمرد که از سال ۱۳۸۷ صورت گرفته و در زمینه های مختلف فرهنگی، آموزشی و تدریس برخی دروس حوزه، مشغول به فعالیت است.

علاءالدین، هدف از راه اندازی این مؤسسه قرآنی را، «نهادینه کردن فرهنگ قرآن در خانواده‌ها»، «عمومیت دادن به انس با قرآن»، «آشنایی همه جانبه در ابعاد حفظ و قرائت» و «آموزش مفاهیم و آموزه های قرآنی» دانست و خاطرنشان کرد: در این مؤسسه کلاس‌های تفسیر، نهج البلاغه، ادبیات عرب، اخلاق، فقه و اصول و … برای بانوانی که علاقه‌مند به یادگیری علوم حوزوی هستند اما شرایط ثبت نام در مدرسه را ندارند، برگزار می‌شود؛ در همین راستا، اکنون ۴۰ نفر به صورت متفرقه در این مؤسسه به فراگیری علوم دینی و حوزوی مشغول هستند.

او به فعالیت های بخش تبلیغ و دانش آموختگان این مدرسه اشاره کرد و ادامه داد: در این بخش با توجه به ظرفیت و نیاز منطقه، «ساماندهی، جذب، گزینش، آموزش و اعزام طلاب» با هدف نشر معارف دین انجام می شود که تعداد مبلغان این مدرسه ۳۱۶ و تعداد دانش آموختگان ۱۰۹ نفر می باشند.

معاون فرهنگی مرکز تخصصی و مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان تصریح کرد: اعزام مبلغ به دانشگاه‌ها، مدارس، ادارات و سازمان ها در سطح استان و شهرستان‌های استان های همجوار و مناطق جنگی(غرب و جنوب) در مناسبت های مختلف جهت سخنرانی، مناظره، مصاحبه، گفتمان و… از جمله فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی مرکز تخصصی و مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان است.

او افزود: برگزاری «سیرهای مطالعاتی»، «سلسله جلسات اخلاقی تربیتی با سخنرانی آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و سرکار خانم موسوی مبلغ بعثه رهبری و مسئول پاسخگویی به سؤالات شرعی دفتر مقام معظم رهبری»، «پاسخگویی به سؤالات فقهی، اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی طلاب و عموم بانوان»، «همکاری با صداوسیما در استفاده از مبلغان مدرسه»، «حمایت مالی از طلاب آسیب پذیر به صورت ماهانه»، «برگزاری همایش های استانی و کلاس های فوق برنامه جهت ارتقای سطح علمی ـ معرفتی طلاب در حال تحصیل و فارغ التحصیل» از دیگر فعالیت های این معاونت به شمار می رود.

علاءالدین بیان داشت: تعدادی بسیار زیادی از دانش آموختگان سطح ۲ و ۳ مجموعه حوزوی الزهرا(س) در نهادها و مراکز مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکی، شورای اسلامی شهر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، دادگستری، اداره آموزش و پرورش و مدارس این اداره، دانشگاه ها و … مشغول به فعالیت هستند.

او در بخش پایانی گزارش خود با اشاره به گستردگی فعالیت معاونت فرهنگی مرکز تخصصی و مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان بصورت مجازی، گفت: از بدو شیوع ویروس کرونا تاکنون تمامی برنامه های این معاونت اعم از سلسله نشست های اخلاقی، تربیتی، معرفتی، بصیرتی، تولید محتوا و … در مناسبت های مختلف به صورت آنلاین از طریق پلتفرم بومی اسکای روم، live، سامانه سیما و نیز بصورت آفلاین از طریق شبکه اجتماعی ایتا در کانال و گروه های مختلف مدرسه انجام شده است و همچنان ادامه دارد.

ساماندهی و اعزام مبلغین با هدف نشر معارف دینی و قرآنی

سیده هاجر هاشمی، معاون فرهنگی سطح ۲ مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان، در تشریح فعالیت های فرهنگی تبلیغی این مدرسه، آغاز فعالیت این معاونت را از بدو تاسیس مدرسه عنوان کرد و گفت: از سال ۶۱ همزمان با تاسیس مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان؛ فعالیت های تبلیغی، مشاوره ای، پاسخگویی به سؤالات و اعزام مبلغ به مناطق مختلف در دستور کار این معاونت قرار گرفته و در این راستا به فعالیت پرداخت.

او افزود: از سال ۱۳۷۶ که این مدرسه تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران قم قرار گرفت، این معاونت رسماً و به طور گسترده به فعالیت خود ادامه داد و از شاخص ترین فعالیت های معاونت، مرکز مشاوره ای است که همه روزه بصورت حضوری و تلفنی پاسخگوی نیازهای خانوادگی، روحی، تربیت فرزند و ازدواج مراجعین اعم از طلاب و غیر طلاب است.

معاون فرهنگی سطح ۲ مدرسه علمیه الزهرا(س) از دیگر فعالیت های فرهنگی تبلیغی مدرسه را تولید محتوای معارف دینی، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه با محوریت قرآن و عترت برشمرد و ادامه داد: انتشار و انتقال مفاهیم قرآنی و مضامین دینی در قالب نشست های حضوری و  غیر حضوری(آنلان و آفلاین) انجام می شود. همچنین سابقه فعالیت در راستای تهیه و تنظیم نشریه و بروشور داخلی مدرسه، با سال تأسیس مدرسه یکسان است.

او ادامه داد: در بخش تربیتی نیز برنامه هایی از قبیل مسابقات، اردوها، بهداشت و عام المنفعه  برگزار می گردد که مسابقات کتابخوانی و سیر مطالعاتی از جمله مهم ترین فعالیت هایی هستند که با هدف گسترش و ترویج فرهنگ کتابخوانی و در راستای ارتقاء سطح دانش طلاب و مبلغان اجرا می شود.

هاشمی به فعالیت های بخش تبلیغ و دانش آموختگان معاونت فرهنگی مدرسه اشاره و عنوان کرد: در این بخش با توجه به ظرفیت و نیاز منطقه؛ ساماندهی و اعزام مبلغین با هدف نشر معارف دینی و قرآنی انجام می شود که تعداد مبلغان این مدرسه ۹۵ نفر است.

او با اشاره به فعالیت های پایگاه بسیج مدرسه، خاطرنشان کرد: پایگاه بسیج طلاب از سال ۱۳۷۹ با هدف آگاهی بخشی هر چه بیشتر در دفاع از اصول و مقدسات اسلام و در جهت حفظ و بقای انقلاب اسلامی ایران جلسات و نشست هایی را برگزار کرده و تا حد مطلوب و شایسته ای به این هدف نزدیک شده است.

معاون فرهنگی سطح ۲ مدرسه علمیه الزهرا(س) همچنین به فعالیت مؤسسه قرآنی الزهرا(س) اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری جلسات اخلاقی و قرآن آموزی، احکام، تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه جهت عموم بانوان از جمله اهداف تأسیس این مؤسسه است.

مطالعه، تحقیق، تبیین و حل مسائل زنان توسط بانوان با راه اندازی مرکز پژوهشی الزهرا(س)

مریم میرکریمی، مدیر مجموعه حوزوی و مرکز پژوهشی الزهرا(س) گرگان در بخش دیگری از این گفت و گو به تشریح فعالیت های مرکز پژوهش های اسلامی الزهرا(س) گرگان پرداخت و گفت: از آنجایی که مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، تنها نهاد متولی حوزوی خواهران در کشور است، با عنایت به وظایف ابلاغ شده از سوی شورای سیاستگذاری مبنی بر ساماندهی و استفاده بهینه از توانمندی دانش آموختگان و ایجاد و توسعه مؤسسات علمی، بایستی به تامین تمام زیرساخت های تحقق رسالت حوزوی و اجرای وظایف محوله اهتمام ورزید.

او افزود: از جمله این وظایف، ساختارها و ساز و کارهای بایسته برای جامعه بانوان فرهیخته و تحصیل کرده حوزوی، ایجاد محیط علمی پژوهشی اختصاصی و متناسب برای آنان است تا بتوان از این مسیر به دیگر وظایف از جمله تحقیق، بررسی و استنباط احکام فقهی و آموزه های اسلامی به خصوص مسائل اختصاصی زن و خانواده و نظریه پردازی و تولید علوم انسانی با تاکید ویژه بر حل مسائل فکری، معرفتی و رفتاری زنان و خانواده مبتنی بر اسلام و معارف اهل بیت(علیهم السلام) جامه عمل پوشاند.

مدیر مرکز پژوهشی الزهرا(س) گرگان با بیان این که این مرکز پژوهشی با درایت آیت الله نورمفیدی و با هدف حمایت از بانوان پژوهشگر حوزه های علمیه خواهران تاسیس شده است، ادامه داد: از دیگر اهداف راه اندازی این مرکز؛ مطالعه، تحقیق، تبیین و حل مسائل زنان توسط بانوان تحصیل کرده در مکتب امام صادق(ع) است.

او بیان داشت: در حال حاضر ۱۵ پژوهشگر تخصصی سطح ۴ و محققان برتر سطح ۳ در قالب سه گروه تخصصی فقه ۱، فقه ۲ و تقسیر با مرکز پژوهشی همکاری دارند.

 میرکریمی گفت: این مرکز در طول عمر کوتاه خود از زمان تاسیس(۵اردیبهشت ۱۳۹۷) تاکنون فعالیت ها و تعاملات خوبی با نهادهای دیگر و سفارشاتی را از سوی نهادهای علمی و اجرایی استان در زمینه های تلخیص، ترجمه علمی، سفارش مقاله و ارائه مشاوره های علمی ـ پژوهشی به طلاب داشته است.

او مهم ترین فعالیت های پژوهشی الزهرا(س) گرگان را به این صورت تشریح کرد:

۱. معرفی مرکز به صورت عام و خاص به نهادها و سازمان ها در استان توسط اعضاء و گروه های مرکز با برگزاری جلسات هفتگی و ماهانه برای گروه ها

الف. حضور اعضای گروه ها در مرکز و استفاده از امکانات پژوهشی مرکز؛ اینترنت و کتابخانه جهت انجام پژوهش هاو فعالیت های پژوهشی

ب. تشکیل گروه مجازی جهت ارتباط و تبادل نظر اعضاء به صورت مجزا برای هیات امنا و هر یک از گروه های علمی

۲. تعامل و حضور اعضای گروه های مرکز پژوهشی با هدف شناسایی نهادهای متقاضی و دریافت سفارشات از نهادهای علمی ـ فرهنگی استان با تبلیغات محیطی و حضور در آن مکان ها همچون معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل ارشاد اسلامی، اداره کل اوقاف، نیروی انتظامی استان، کمیته امداد استان، بنیاد مهدویت استان، دانشگاه گلستان

۳.انجام پژوهش ها به صورت مقاله بنا به درخواست های فردی استادان برجسته در موضوعات تاویل در قرآن و تبیین حدیث ربیع و سعد و نحس ایام

۴.انجام تحقیق در موضوعاتی با محوریت سبک زندگی اسلامی، فضایل اخلاقی و معارف قرآنی

۵.تصویب و تعیین اولویت های پژوهشی در استان و ارائه به معاونت پژوهش استان

۶.تقویت پژوهشگران مرکز به لحاظ علمی ـ پژوهشی و ارتقاء کیفی گروه های علمی

۷.برگزاری دوره های مقاله نویسی پیشرفته علمی که تا کنون ۱۰ جلسه برای اعضاء به صورت کارگاهی برگزار شده است

۸.پیشنهاد تدوین برنامه جهت برگزاری کارگاه های ترجمه و مطالعه متون اصلی به زبان عربی جهت بازآفرینی متون

۹.برگزاری کارگاه استهلال و نجوم در قبل از ماه رمضان جهت آشنایی اعضای مرکز و ایجاد تعامل با مرکز نجوم قم

۱۰.برگزاری کارگاه پژوهشی حجاب و عفاف برای اعضای هیئت علمی دانشگاه گلستان از سوی اعضای مرکز پژوهشی

۱۱.برگزاری کارگاه تبیین مبانی فکری حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظلله العالی) در ارتباط با زن و خانواده از سوی اعضای مرکز

۱۲.برگزاری کار گاه پژوهشی نهادینه کردن حجاب و عفاف برای کارکنان اداره کل راه در مشارکت با مدیریت صنعتی از سوی اعضای مرکز

۱۳.پیشنهاد موضوع پژوهشی با محوریت دعا از سوی گروه های مرکز برای رشد ۷

۱۴.تدوین و تنظیم موضوع پژوهشی با محوریت معنویت، فرهنگ و نقش حوزه های علمیه در فرهنگ سازی برای رشد ۸

۱۵.تألیف مقاله برای همایش بانو امین از سوی اعضای مرکز

۱۶.دسته بندی و گزینش پایان نامه های مناسب در رشته فقه جهت استخراج و پشتیبانی چاپ و تدوین مقالات علمی

۱۷.ایجاد ایمیل سازمانی برای مرکز پژوهشی و سایت اختصاصی

۱۸.ایجاد پایگاه برای کتابخانه مرکز پژوهشی

۱۹.انعقاد قرارداد با کمیته امداد استان و انجام پروژه تلخیص تفسیر نفیس به عنوان منبع علمی برای سیرهای مطالعاتی و مسابقات آن نهاد

۲۰.انجام سفارش مقاله اوقاف استان برای همایش یحیی بن زید و انجام پژوهش های مورد نیاز در موضوع وقف

۲۱.ارائه مشاوره های علمی پژوهشی به طلاب در حال تدوین مقالات پایانی و پایان نامه ها از سوی اعضای مرکز پژوهشی در معرفی منابع و موضوعات مورد نیاز حوزه و دانشگاه

۲۲.مرکز پژوهشی الزهرا(س) گرگان با کارنامه موفق در ارائه خدمات پژوهشی؛ در ایام کرونا نیز به جهت حمایت پژوهشی ویژه از طلاب و پژوهشگران تا دو جلسه مشاوره رایگان برای هر طلبه از جمله: معرفی منابع پژوهشی، نگارش طرح نامه برای مقالات پایانی، پایان نامه ها و…ارائه کرده است تاکنون بیش از ۵۰ مورد مشاوره  برگزار شده است.

۲۳.انجام ترجمه های علمی از متون تخصصی برای دانشجویان دوره های دکتری دانشگاه

۲۴.مشارکت با چهارمین کنگره بزرگداشت بانو مجتهده امین در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی در مشهد

۲۵. برگزاری هشتمین پیش نشست همایش ملی دیدگاه های علوم وحیانی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) از سوی مرکز پژوهش های اسلامی و مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان

۲۶.برگزاری دو کارگاه پژوهشی تخصصی ویژه طلاب سطح ۳ و ۴ با عنوان پژوهش های قرآنی معطوف به علوم اجتماعی

۲۷.پیاده سازی و تدوین کتاب هنر پژوهش به درخواست اداره پژوهش های طلاب حوزه خواهران

۲۸.تهیه اپلیکیشن اندرویدی و مناسب وب و iosهنر پژوهش

۲۹.مشارکت با همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث

۳۰.مشارکت در همایش ملی جستارهای پژوهشی با تاکید بر بیانیه گام دوم

۳۱.مشارکت در همایش های استانی زینبی زیستن، تجلی توحیدی، پیامبر و همگرائی مسلمین

۳۲.معرفی ارزیاب و داوری مقالات در همایش های ملی و بین المللی از سوی اعضای گروه های علمی

۳۳.چاپ و انتشار پیش شماره اول نشریه «پژوهش های فقه و حقوق اسلامی در حوزه خانواده» با توجه به نیاز و بستر استان و گستره فعالیت استادان در حوزه فقه و حقوق؛ در حال حاضر این نشریه به دنبال کسب رتبه علمی پژوهشی با حضور استادان کشوری و تراز اول در موضوع فقه و حقوق می باشد

۳۴.تهیه و تنظیم کتابچه های  پژوهشی از سوی اعضاء

خانم میرکریمی اظهار داشت: یکی از افتخارات مرکز پژوهشی الزهرا(س) گرگان، انتخاب آن به عنوان مرکز پژوهشی برتر در بین ۱۱ مرکز پژوهشی فعال حوزه های علمیه خواهران است.

پرداخت بیش از ۷۰ درصد هزینه های جاری مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان از سوی مؤسس

زهره نودهی، معاون اداری مالی مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان نیز در بخش پایانی گزارش به فعالیت های اداری مالی مجموعه اشاره کرد و گفت: آیت الله نور مفیدی، مؤسس مجموعه به جهت اطمینان از تداوم فعالیت های حوزه و با تآسی از سلف صالح، اقدام به ایجاد منابع اقتصادی نمود که علاوه بر هزینه ای که از سوی مرکز مدیریت به مدارس تخصیص داده شده، اعتبارات مالی این مدرسه از ابتدای تأسیس تاکنون از این کانال تأمین گردیده است.

او افزود: مجموعه حوزوی آموزشی الزهرا(س) گرگان در زمینی به متراژ ۱۴۰۰۰ متر مربع و زیر بنای ۴۶۷۰ متر مربع ساخته شده که داری ساختمان خوابگاه شامل ۴۶ حجره و شبستان؛ ساختمان اداری شامل ۵ اتاق و آبدارخانه به متراژ ۱۹۰ متر مربع؛ سیستم آموزشی مدرس شامل ۱۳ کلاس درس به متراژ ۶۰۰ متر که مجهز به سیستم وایرلس و لپ تاپ است؛ ساختمان کتابخانه شامل مخازن و محل مطالعه در ۲ طبقه به متراژ ۲۷۰ متر مربع؛ ساختمان مهمانسرا ۶۲ متر مربع؛ ساختمان جلو خان به متراژ ۵۴ متر مربع؛ ساختمان خدمات شامل سالن غذاخوری، آشپزخانه، انبار، موتورخانه و رختشورخانه به متراژ ۶۹۹ متر مربع است.

معاون اداری مالی مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان با بیان این که موتورخانه مجموعه نیز در مساحتی به متراژ ۱۸۰ متر مربع بنا شده است، ادامه داد:  ۲۲ پرسنل رسمی و ۱۵ پرسنل قراردادی و موقت در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

او به هزینه های جاری مجموعه نیز اشاره کرد و بیان داشت: بیش از ۷۰ درصد هزینه های جاری مجموعه از قبیل حقوق کارکنان و اساتید، هزینه های اداری، بیمه، هزینه های خوابگاه و مهدکودک و همچنین علاوه بر هزینه های جاری حدود ۹۵ درصد از هزینه های سرمایه ای مدرسه از قبیل خرید اثـاثیه، ماشـیـن، تجهیـزات، تأسیـسات، تعمیـرات، مرمـت و … نیز از سوی مؤسس پرداخت می شود.

نودهی «پرداخت شهریه به طلاب»، «اهدای وام به کارکنان، اساتید و طلاب»، «پرداخت برخی از هزینه های مورد نیاز طلاب همچون بیماری و خرید جهیزیه»، «ایجاد صندوق کارگشایی و اعطای وام به طلاب نیازمند با بازپرداخت کم و بعضا بلاعوض برای برخی طلاب»، «اهدای بسته حمایتی به طلاب نیازمند در طول سال»، «اهدای بسته های معیشتی به کلیه کارکنان و اساتید» و «بن کالای نقدی در طول سال به کلیه کارکنان رسمی» را از دیگر خدمات معاونت اداری مالی مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان عنوان کرد که با مساعدت مؤسس مجموعه انجام می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار