مدیرکل امور عشایر گلستان:

مدیرکل امور عشایر استان گلستان گفت: بیش از ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را عشایر تولید می کنند.

عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز گلستان را تولید می کنند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، رضا علیپوری شامگاه چهارشنبه در گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار، چهار هزار و ۱۲۲ خانوار عشایر مجتمع بر ۲۳ هزار نفر در گلستان وجود دارد که هزار و ۸۸۸ خانوار عشایر بومی استان بوده و دو هزار و ۲۳۴ خانوار هم از استان های خراسان شمالی و رضوی به ویژه از شهرهای آشخانه، بجنورد، شیروان، اسفراین و قوچان وارد گلستان می شوند.

وی توضیح داد: عشایر عمدتاً آبان ماه وارد استان شده و آخر فروردین و اوایل اردیبهشت استان را ترک می کنند.

علیپوری بیان کرد: عشایر استان بیش از ۷۶۸ هزار راس دام سبک داشته که از این دام ها، هشت هزار و ۶۳۰ تن گوشت قرمز، ۱۶ هزار و ۵۸۰ تن شیر، هزار و ۵۳۰ تن پشم گوسفند و ۱۵۶ تن موی بز (برای بافت سیاه چادر) تولید می کنند.

وی اضافه کرد: بیش از ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را عشایر تولید کرده که تولیدات آنها عمدتاً از طریق میدان دام گنبدکاووس که جزو سه میدان دام بزرگ کشور است به سایر استان‌ها هم صادر می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان گلستان با بیان اینکه دام، مرتع و نیروی انسانی مهم ترین مولفه ها در زندگی عشایر است، گفت: با توجه به کاهش باران و افزایش دام ها علوفه مراتع کفاف گوسفند و دام را نمی‌کند و امسال علوفه و نهاده‌های دامی را به صورت دستی در اختیار آنها قرار دادیم.

علیپوری اضافه کرد: تا ۲۵ بهمن بیش از ۱۵ هزار تن انواع نهاده ها شامل جو، سبوس، کنسانتره و تفاله چغندر در اختیار عشایر قرار دادیم و تا پایان اسفند این رقم به ۲۰ هزار تن خواهد رسید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار