کارشناس کشاورزی گلستان در مورد بذرهای مناسب برای سبزه عید نوروز توضیحاتی ارائه داد.

برای عید سبزه چی بریزیم؟
به گزارش گلستان ۲۴؛ فرهانی کارشناس کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: بذر گندم و جو ارزانتر از سایر بذر‌ها هستند یادتان باشد که این گونه بذر‌ها باید سالم و تازه باشند اگر آن‌ها را چند سال در خانه نگهداری کرده ‌اید دیگر قوه رشد خود را از دست داده و سبز نمی‌شوند.

او ادامه داد: آسان‌ترین دانه‌ها برای جوانه زدن، یونجه، ماش، عدس، شنبلیله، تربچه، نخود و گندم و پس از آن‌ها تخمه آفتاب گردان، کدو، کنجد، بزرک، نعنا و سپس انواع لوبیا‌ها مانند سویا، جو، ذرت و ارزن هستند.

فرهانی با اشاره به زمان لازم برای تهیه جوانه‌ها گفت: دانه‌هایی مانند، یونجه برای جوانه زدن، ۶یا۵ روز، شنبیله ۴ یا ۳ روز، تربچه ۵ یا ۴ روز، کنجد ۲ یا ۱ روز، زمان نیاز دارند این دانه‌ها ابتدا باید حدود ۶ تا ۸ ساعت خیس شوند.

او افزود: دانه‌هایی که باید حدود ۱۰ تا ۱۸ ساعت خیس شوند شامل نخود که برای جوانه زدن ۴ یا ۳ روز، عدس، ماش و سویا ۵ یا ۳ روز، آفتاب گردان ۲ یا ۱ روز، گندم ۳ یا ۲ روز، چاودار، ۳ یا ۲ روز و ارزن ۴ یا ۳ روز زمان نیاز دارند.

فرهانی در مورد مدت زمان مناسب برای رشد هر یک از گیاهان گفت: برای سبز کردن گیاه گندم از ۲۰ اسفند ماه، برای ماش حداقل برای سبز کردن این گیاه به ۱۲ روز وقت نیاز است یعنی مناسب‌ترین زمان ۱۸ اسفند است برای عدس ۱۵ روز، شاهی، خرفه، یونجه، ۱۰ روز ،شنبلیه  و ارزن ۱۴ روز زمان نیاز دارند.

او درباره نحوه کاشت سبزه عید با هسته مرکبات گفت: هسته‌ها را‌ تر و تازه از داخل میوه‌ها در بیاورید به مدت ۴۸ ساعت داخل آب بخیسانید و هر کدام از مرکباتی که مد نظرتان هست دانه هایش را جدا از هم نگه دارید، و پس از گذشت دو روز از خیس شدن دانه‌ها می‌توانید برای راحتی کار پوستشان را گرفته و سپس داخل خاک بکارید و البته چنانچه عجله داشتید بدون خیساندن و صبر کردن به صورت مستقیم نیز می‌توانید آن‌ها را در خاک قرار دهید.

فرهانی گفت: در مخلوطی از خاک گلدان و کود گیاهی اقدام به کاشتن دانه‌ها کنید حتماً دقت داشته باشید که ظرفی که در داخل آن دانه‌ها را می‌کارید روزنه‌هایی برای تخلیه آب داشته باشد در مرحله بعدی دانه‌های هر میوه‌ای را به صورت جداگانه در یک گلدان در عمق یک سانتیمتری از خاک بکارید.

او گفت:اگر تمایل داشتید می‌توانید ظروف متنوعی را برای این کار انتخاب کنید مثلاً از یک سینی عمیق بزرگ می‌توان استفاده کرد تا تعداد بیشتری دانه داخل آن کاشت فقط حتماً به این نکته توجه داشته باشید که باید فاصله‌ای حدود ۱۰ سانتی متر بین هردانه قرار وجود داشته باشد.

فرهانی گفت: حال نوبت به این رسیده است که با یک نایلون روی دانه‌ها را بپوشانید و بعد در مکانی که به طور غیر مستقیم نور داشته باشد قرار دهید و خاک آن باید همیشه نم دار و مرطوب باشد بنابراین تا زمانی که دانه‌ها جوانه می‌زنند توجه زیادی به شرایط خاک داشته باشید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود.

او گفت: چنانچه تمامی مراحل را به خوبی انجام داده باشید و شرایط محیطی از دما و نور کافی برخوردار باشد معمولاً اولین نشانه‌های سبز شدن دانه‌ها بین ۳ تا ۵ هفته نمایان می‌شود و اینجاست که گیاه دیگر نیازی به نور مستقیم ندارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار