کارشناس بازار سرمایه گفت: پیشنهاد ما به سهامداران این است که ۵۰ درصد از پرتفوی خود را سهم و ۵۰ درصد دیگر را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص دهند تا در صورتی که بازار ریزش کرد سهامداران متحمل ضرر نشوند.

توصیه‌ای به سهامداران بورس

به گزارش گلستان ۲۴؛ پیمان حدادی به روند معاملات بورس در بهمن ماه اشاره کرد و افزود: در ماه گذشته چند اقدام از سوی سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار در پیش گرفته شد، مهمترین آن بحث انتشار EPS شرکت‌های تولیدی بود تا از این طریق اقدام به پیش بینی سود سال ۹۹ شرکت‌ها کنند.

وی دومین اقدام را مربوط به نامتقارن کردن دامنه نوسان دانست و گفت: با توجه به تلاش مسوولان حاضر در سازمان بورس برای کاهش نوسان در بازار، اما تا پایان بهمن ماه هیچ یک از دو اقدام، کمک چندانی را نتوانست برای بهبود وضعیت بازار انجام دهد.

حدادی خاطرنشان کرد: انتشار EPS شرکت‌های تولیدی باعث شد تا بازار متوجه شود که بخشی از سهام شرکت‌ها نسبت به سودهایی که پیش‌بینی شده، ارزشمند است و اقدام دوم، تغییر دامنه نوسان به مثبت ۶ و منفی بود که این دو تغییر داده شده تا حدودی مانع از فروش‌های هیجانی در بازار شدند، اما با توجه به مناسب بودن اتخاذ چنین تصمیم هایی، هیچ یک از آن‌ها نتوانست کمک چندانی به بازار کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، شاخص بورس در بهمن ماه در محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد در نوسان بود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین عواملی که باعث ایجاد نوسان در معاملات بورس شد، تغییر قیمت ارز بود، افزود: در این ماه قیمت دلار از ۲۶ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و دوباره در مدار رشد قرار گرفت و دوباره قیمت آن تا ۲۶ هزار تومان افزایش یافت.

حدادی خاطرنشان کرد: تناقض بین قیمت ارز با بازار سهام این بود که با کاهش قیمت ارز تا ۲۰ هزار تومان، روند بازار نزولی و قیمت سهام با کاهش همراه شد، اما با افزایش نرخ ارز، قیمت سهام رشد چندانی را تجربه نکرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از موضوعاتی که تا حدودی برای بازار روشن بود و باعث شد تا برای سرمایه گذاران دلیل قانع کننده‌ای جهت خرید به وجود نیاید مشخص شدن این موضوع بود که آمریکا و ایران به این زودی‌ها به سمت برجام پیش نمی‌روند.

حدادی تاکید کرد: موضوع دیگری که در بهمن ماه به بازار لطمه زد، مباحث مربوط به بودجه سال ۱۴۰۰ و مذاکرات انجام شده بین مجلس و دولت بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: لایحه بودجه در زمینه تامین مالی دولت از بازار سرمایه به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود، در کنار آن بحث درآمد و هزینه‌هایی که به برخی از صنایع تحمیل می‌شود به صورت غیر مستقیم بر بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد.


وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ بهره بانکی به ضرر بازار سهام خواهد بود، اظهار داشت: نکته دیگر که در بهمن ماه بر روند بازار تاثیر گذار بود، منتفی شدن افزایش نرخ بهره بانکی بود، بسیاری از فعالان بازار انتظار داشتند تا این موضوع کمک کننده به معاملات بازار باشد، اما تاثیری بر روند معاملات بازار نداشت و نتوانست زمینه ورود نقدینگی بیشتر به بازار را فراهم کند.

به گفته حدادی، نرخ بهره بین بانکی از محدود ۲۰ درصد به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد، اما باز هم این موضوع کمکی به روند معاملات بورس نکرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: افزایش قیمت‌های جهانی مانند نفت، کامودیتی‌ها و فلزات پایه باعث می‌شود تا ارزندگی برخی از صنایع بیشتر از قبل شود و چشم انداز سودآوری آن‌ها برای سال ۱۴۰۰ بهبود یابد، اما همچنان این عامل بنیادی کمکی به بازار نکرد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است همه این عوامل بنیادی که در بهمن ماه رخ داد، اما زمینه روند صعودی بازار را فراهم نکرد، بتواند در اسفند ماه بر مسیر معاملات بازار تاثیر بگذارد تا از این طریق آخرین ماه از سال ۹۹ را که سالی پر فراز و نشیب برای بازار سرمایه است با بازدهی معقول به پایان برسد.

حدادی ادامه داد: شرکت‌های کوچک و بزرگ در ماه گذشته با بازدهی و روند یکسانی همراه بودند، زیرا شاخص کل و شاخص هم وزن، بازدهی نزدیک به یکدیگر را ثبت کردند و نمی‌توان اعلام کرد بازار به سمت گروه خاصی در بهمن ماه پیش رفت.

وی روند معاملات بورس در اسفند ماه را پیش بینی کرد و گفت: تاثیر برخی از عوامل در بازار مانند دامنه نامتقارن در کنار دیگر عوامل می‌تواند در اسفند ماه تاثیر مثبت در بازار داشته باشد، اما سهامداران نباید در انتظار روند صعودی پرشتاب شاخص بورس باشند بلکه در کل می‌توان اعلام کرد که برآیند بازار سرمایه در اسفند ماه مثبت خواهد بود.

حدادی با اشاره به اینکه نقدینگی موجود در بازار سرمایه بین صنایع کوچک و بزرگ چرخش خواهد داشت، افزود: احتمال اینکه در روزهای آخر اسفند به دلیل تسویه اعتبارات تا حدودی قسمت عرضه در بازار افزایش پیدا کند، وجود دارد، در ماه‌های پایانی سال حقوقی‌ها چندان خریدار در بازار نخواهند بود و حتی اقدام به فروش سهم‌هایی می‌کنند که در سود هستند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه از آخرین روز معاملاتی سال جاری که ۲۷ اسفند ماه است تا اولین روز کاری سال آینده، بازار سهام ۱۰ روز متوالی تعطیل است به همین دلیل پیش بینی می‌شود در هفته پایانی اسفند بر وزن فروش بازار اضافه شود، اما بازار در سه هفته ابتدایی اسفند، متعادل و به سمت مثبت خواهد بود.

وی به سهامداران توصیه کرد و اظهار داشت: پیشنهاد ما به سهامداران این است که ۵۰ درصد از پرتفوی خود را سهم و ۵۰ درصد دیگر را به سمت خرید اوراق با درآمد ثابت پیش ببرند؛ بنابراین بهتر است فقط در ۵۰ درصد از سهام خود ریسک کنند تا در صورتی که بازار ریزش کرد سهامداران متحمل ضرر و زیان سنگین نشوند.

 

 
منبع: ایرنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار