کارشناس حقوق در مورد نوشتن مبایعه نامه خودرو توضیحاتی را ارائه داد.

۱۰ نکته طلایی مربوط به مبایعه نامه خودرو

به گزارش گلستان ۲۴؛ سید عباس حسینی کارشناس حقوق در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: هنگام نوشتن مبایعه نامه خودرو حتما بیمه‌نامه خودرو را به‌دقت مشاهده کنید چرا که از اطلاعات بیمه‌نامه خودرو و تخفیف بیمه مشخص می‌شود که خودرو تصادف نداشته یا چند بار تصادف کرده است.

او ادامه داد:به این نکته توجه کنید که خودرویی که تصادف نکرده باشد دارای تخفیف خودرو است، اما خودرویی که تصادف کرده باشد از تخفیف بیمه برخوردار نیست.

او افزود:هنگام نوشتن قولنامه حتما از کاربن بین دو برگه قرارداد استفاده شود و تمامی مواردی که باید در یک قولنامه ذکر شود را با دقت زیاد بررسی کنید. یادتان نرود در آخرین مرحله قولنامه و قبل از امضای طرفین کاربن را از بین دو نسخه بردارید تا طرفین بتوانند نسخه اصلی را امضا کنند.

حسینی گفت: اطلاعات مربوط به طرفین قرارداد باید از روی مدارک شناسایی معتبر ثبت، مشخصات خودرو نیز باید از روی مدارک معتبر خودرو نوشته شود و همچنین برای اطمینان بیشتر، اطلاعات مربوط به خودرو که در مدارک خودرو نوشته شده را حتما با خود خودرو مطابقت دهید تا مغایرتی وجود نداشته باشد.

او گفت: لوازم و وسایل جانبی خودرو، سالم یا عدم سالم بودن آن را در مبایعه نامه ذکر و تمامی شرط و بند‌هایی که دو طرف معامله درباره آن به توافق رسیده‌اند را در قولنامه ذکر کنید.

کارشناس حقوق گفت: هزینه یا مبلغی را که برای خرید پرداخته می‌شود را در قولنامه بنویسید و ذکر کنید که چه مبلغی به‌صورت نقدی و چه مبلغی به صورت چک پرداخت می‌شود.

او گفت: درصورتی که مبلغی به صورت چک پرداخت می‌شود، باید تمامی جزئیات مربوط به چک، تعداد و تاریخ آن در قولنامه نوشته شود.

کارشناس حقوقی افزود: این‌گونه سند‌ها و قولنامه‌ها نباید خط‌خوردگی داشته باشند و اگر در هنگام نوشتن و پیش از امضا، قولنامه دچار خط‌خوردگی شود باید در انتها توضیحی مربوط به خط‌خوردگی و این‌که قبل از امضای طرفین خط خوردگی به‌وجود آمده است، ذکر شود و علاوه‌بر طرفین معامله، شاهدان نیز باید یادداشت مربوط به علت خط خوردگی را امضا کنند.

حسینی گفت: در هنگام خریدوفروش خودروی دست دوم نکته مهم این است که هنگام تعویض پلاک اگر شما خریدار باشید، باید همراه فروشنده برای تعویض پلاک بروید و نباید از فروشنده وکالتی برای تعویض پلاک دریافت کنید درصورتی‌که شخصی حق انجام معامله نداشته باشد، وکالت‌نامه برای تعویض پلاک بی‌اعتبار است کسانی هستند که حق انجام معامله ندارند و از ترفند دادن وکالت نامه و سوءاستفاده از بی‌اطلاعی خریدار از ممنوع المعامله بودنشان، کلاه‌برداری می‌کنند.

او گفت: سعی کنید حتما در بنگاه‌های معتبر و دارای تابلو‌های اتحادیه و جواز کسب معامله خود را انجام دهید و مبایعه خود را تنظیم و امضا کنید و همچنین طرفین معامله باید یک نفر شاهد عادل همراه داشته باشند تا هنگام امضای قولنامه، حضور داشته و قرارداد را به‌عنوان شاهد امضا کنند.

او گفت: سعی کنید مبایعه نامه در دفتر خانه اسناد رسمی تنطیم شود و در صورت عدم وجود دفتر خانه در بنگاه‌های معتبر و دارای تابلو‌های اتحادیه و جواز کسب معامله خود را انجام دهید و مبایعه خود‌ را تنظیم و امضا کنید و همچنین طرفین معامله باید یک نفر شاهد عادل همراه داشته باشند تا هنگام امضای قولنامه، حضور داشته و قرارداد را به‌عنوان شاهد امضا کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار