تورم کمرشکن و سقوط آزاد ارزش پول ملی، بالاخص طی یکسال اخیر بحدی بوده که روزگار اقشار کم درآمد و حداقلی بگیر همچون کارگران، معلمان و بازنشستگان را به جهنمی مجسم تبدیل کرده است!

وقتی دستمزد کارگر مُرده از زنده بیشتر می‌شود!

به گزارش گلستان ۲۴؛ تورم کمرشکن و سقوط آزاد ارزش پول ملی، بالاخص طی یکسال اخیر بحدی بوده که روزگار اقشار کم درآمد و حداقلی بگیر همچون کارگران، معلمان و بازنشستگان را به جهنمی مجسم تبدیل کرده است! در این میان، روزی نیست که خبر تحصن و تجمع اقشار کم برخوردار در اعتراض به نابرابری دستمزدها در پیشخوان خبرگزاری ها خودنمایی نکند و دل مخاطبان آزاده را از این مطالبات به حق، رنجور نسازد!

همه ساله در اسفندماه، چشم امید میلیون ها کارگر به اتاق های در بسته شورایعالی کار دوخته می شود تا ببینند که در نتیجه چانه زنی میان سه ضلع از مثلث نمایندگان کارفرمایان و کارگران و دولتمردان، چه مبلغ اضافه ای را برای سال جدید روانه چنته های نمور و جیب های خالی شان خواهد شد! ثمره این جلسه برای تعیین حداقل مزد در سال 1400 آن بود که نهایتاً با افزایش 39 درصدی حقوق ها موافقت شد و حداقل دستمزد به رقم 4 میلیون و 190 هزار تومان رسید.

این افزایش حداقلی دستمزد درحالیست که براساس آمار رسمی بانک مرکزی، خط فقر در شهرهای بزرگ به رقم 10 میلیون تومان در ماه رسیده است و با این حساب، در سال آتی هیچ کارگری نخواهد توانست تا کمترین نیازهای معیشتی خود و خانوار خویش را نیز تامین کند! جالب اینجاست که بسیاری از کارفرمایان به بهانه های گوناگون، از پرداخت همین 4 میلیون و 200 هزار تومان کف حقوق نیز طفره می روند و با اجبار اقشار ضعیف به انعقاد قراردادهای سفید و کوتاه مدت، کارگران را سیاه بخت می کنند!

 

اخیراً اما نرخ دیه سال 1400 نیز توسط قوه قضائیه اعلام شده که بر طبق آن، مبلغ دیه با افزایش 150 درصدی، از 330 به 480 میلیون تومان در ماه های غیرحرام رسیده است. جالب آنکه یکی از کاربران فضای مجازی، دست به اقدام جالبی در این باره زد و به مقایسه نرخ دیه با حداقل دستمزد پرداخت. بر این اساس، فرض کنید که خانواده کارگری متوفی، پس از دریافت دیه، مبلغ 480 میلیون را بصورت یکجا در بانک با نرخ سود علی الحساب 15 درصد سرمایه گذاری کنند. سود حاصله از این سرمایه گذاری، مبلغ 72 میلیون تومان در سال می شود که اگر بر 12 ماه تقسیم کنیم، عددی معادل 6 میلیون تومان بدست می آید.

 

این بدین معنی است که اگر خدای ناکرده، دست کارگری از دنیا کوتاه شود، حقوق ماهانه حاصل از دیه اش، یک میلیون و 800 هزار تومان بیشتر از حقوق کارگری در قید حیات است که در خوشبینانه ترین حالت، 4 میلیون و 200 هزار تومان دریافتی دارد!

منبع : صراط‌نیوز

 

ارسال نظر

آخرین اخبار