مشاور اتاق بازرگانی ایران و امارات، مهم ترین چالش امسال تولید را سرمایه گذاری جدید دانست و گفت: بنگاه‌های اقتصادی نیازمند هماهنگی با تکنولوژی‌های روز دنیا هستند تا اگر تحریم‌ها نیز زمانی برداشته شود امکان رقابت و حفظ جایگاه خود را داشته باشند.

 سرمایه گذاری‌های جدید مهم ترین چالش تولید امسال است

به گزارش گلستان ۲۴؛ مهدی نجار دیسفانی مشاور اتاق بازرگانی ایران و امارات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره نام گذاری سال جدید با عنوان  «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» اظهار کرد: بر اساس آمار های موجود، وضعیت تولید و اشتغال در سال گذشته رشد داشته است؛ این افزایش تولید به ویژه در بخش هایی بوده که جایگزین واردات شده اند و در واقع از ظرفیت های خالی صنایع استفاده شده و میزان بهره وری ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه مهم ترین چالش امسال سرمایه گذاری جدید در واحد های تولیدی است افزود: بنگاه‌های اقتصادی نیازمند هماهنگ کردن خود با تکنولوژی های روز دنیا هستند تا اگر تحریم ها نیز زمانی برداشته شود امکان رقابت با رقبای خارجی ، حضور در بازار های خارجی و حفظ جایگاه خود در داخل کشور را داشته باشند.

مدیرعامل یک شرکت دانش بینان با بیان اینکه بزرگترین چالش بنگاه‌های تولید در سال جدید تامین و انجام سرمایه گذاری است  ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ ارز در کشور بالارفته،  هزینه سرمایه گذاری نیز افزایش یافته و لازم است که واحد های تولیدی از سوی دولت حمایت شوند تا اقدام به سرمایه گذاری برای بروزرسانی فعالیت های اقتصادی خود کنند.

وی تصریح کرد: این تسهیلات می تواند از محل‌های مختلفی از جمله بورس، منابع صندوق توسعه ملی، بانک ها و سرمایه های بخش خصوصی انجام شود اما سرمایه گذاری های خارجی به شرایط دیپلماسی بستگی دارد.

نجار دیسفانی گفت: از محل همان منابع داخلی نیز می‌توان نیاز واحد های تولیدی  را تامین کرد اما باید شرایط بازار های موازی به شکلی باشد که امکان سرمایه گذاری و فعالیت بلند مدت برای تولید کنندگان فراهم باشد، یعنی دوباره منابع مالی از بورس و تولید به سمت بازار های کاذب مثل طلا و سکه و دلار نرود.

مشاور اتاق بازرگانی ایران و امارات همچنین از حضور ایران در اکسپو 2021  که در امارات برگزار می شود گفت: حضور قوی ایران در رویداد به توسعه تولید و صادرات در سال جدید کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: حجم مراودات ایران با امارات، با وجود تحریم ها همچنان بالا بوده و  در یازده ماهه  سال قبل مجموعا به 12.5 میلیارد دلار رسیده است و در سال و شرایط جدید نیز می توانیم تجارتی مناسبی با این کشور داشته باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار