کارشناس تغذیه:

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان گنبدکاووس معتقد است که مصرف انواع سبزی و میوه به سبب داشتن آنتی آکسیدان‌ها، در وعده غذایی افطار و سحر و یا به‌عنوان میان وعده حد فاصل افطاری تا سحری، به تقویت قوای جسمانی و سیستم ایمنی بدن روزه‌داران در شرایط کرونایی کمک می‌کند.

مصرف میوه و سبزی به سلامت روزه‌داران در شرایط کرونایی کمک می‌کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ سمیرا منصوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: باتوجه به شرایط کرونایی جامعه و شروع ماه مبارک رمضان، لازم است روزه داران با داشتن تغذیه صحیح در این دوران، سیستم ایمنی بدن خود را جهت پیشگیری از ابتلای احتمالی به این بیماری بالا ببرند.

وی افزود: تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات به معنی رعایت ۲ اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی است و باید با استفاده کافی از گروه‌های اصلی غذایی از کم خوری و پرخوری در این ایام جلوگیری کرد.

مسوول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت گنبدکاووس اضافه کرد: برای بالابردن سیستم ایمنی بدن در شرایط کرونایی بهتر است هنگام پخت غذاهای مصرفی در وعده افطار و سحر از روش‌های بخارپز و آب‌پز به جای سرخ کردن استفاده شود.

منصوری افزود: توصیه می‌شود مصرف مایعات در ماه رمضان به شکل چای و نوشابه نباشد و آب به صورت معمولی، دم نوش و یا در غذا مورد استفاده قرار گیرد.

وی در رابطه با نحوه تغذیه در وعده‌های افطار و سحر نیز گفت: بهتر است روزه‌داران در وعده سحر از مصرف زیاد مواد پروتئینی اجتناب کنند زیرا مصرف گوشت، مرغ و ماهی در این وعده باعث ایجاد تشنگی در طول روز و دفع بیشتر آب بدن می‌شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت گنبدکاووس ادامه داد: روزه‌داران بعد از خوردن وعده سحری نباید چای پررنگ مصرف کنند زیرا باعث دفع آب بدن می‌شود و بهترین جایگزین چای در این وعده مصرف سبزی و میوه با خاصیت ذخیره سازی آب و کاهش احساس تشنگی است.

منصوری افزود: بهتر است روزه‌داران وعده افطار را با نوشیدن چای گرم، آب جوش و یا شیر گرم با خرما و کشمیش شروع و بعد از آن غذایی سبک مانند انواع نان سوبسدار به همراه پنیر، سبزی، گوجه و خیار و یا فرنی و شیربرنج مصرف کنند.

وی اضافه کرد: می‌توان به فاصله ۲ ساعت بعد از افطار، یک وعده غذای سبک دیگر مانند عدسی، خوراک لوبیا و خوراک سبزیجات را همراه با انواع نان سبوسدار و ماست و سبزی در برنامه غذایی قرار داد و انواع میوه را به عنوان دسر مصرف کرد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت گنبدکاووس همچنین هشدار داد که مصرف زیاد قندهای ساده مانند زولبیا و بامیه با بالابردن یکباره قندخون باعث ترشح انسولین و افت مجدد قند خون می‌شود علاوه بر آن روغن موجود در این شیرینی‌ها نیز تاثیر مستقیم در چاقی و اضافه وزن دارد.

وی با بیان اینکه خرما و کشمش به میزان کافی برای بالابردن قندخون در وعده افطار مناسب است، گفت: ماه رمضان فرصت مناسبی برای افراد دارای اضافه وزن ناشی از حضور بیشتر در خانه و کم تحرکی در دوران کرونا است تا با کاهش ۲۰ درصدی میزان دریافت مواد غذایی باعث سوزاندن و حذف چربی‌های اضافه بدن و افزایش سطح سلامت خود شوند.

امروز چهارشنبه ۲۵ فروردین اولین روز ماه مبارک رمضان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار