محمد علی انصاری مفسر قرآن و نهج البلاغه، در شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه به اقسام روزه داری از زبان امام سجاد(ع) می پردازد.

چگونه حرمت ماه مبارک رمضان را نگه داریم؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، محمد علی انصاری، مفسر قرآن کریم و استاد حوزه و دانشگاه به تفسیر آیاتی از قرآن کریم و بیانات امیر حکمت و بلاغت امیرمومنان علی (ع) و شرح دعاهای صحیفه سجادیه پرداخته است که به صورت روزانه و موضوعی، در ماه مبارک رمضان تقدیم مخاطبان خواهد شد. در روز دوم ماه مبارک رمضان محمدعلی انصاری مفسر قرآن در بیان ورود به ماه مبارک رمضان به شرح و تفسیر دعای ۴۴ صحیفه سجادیه پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

در عباراتی دیگر از دعای ۴۴ صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) می‌فرمایند:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلَالَ حُرْمَتِهِ، وَ التَّحَفُّظَ مِمَّا حَظَرْتَ فِیهِ، وَ أَعِنَّا عَلَی صِیَامِهِ بِکَفِّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِیکَ، وَ اسْتِعْمَالِهَا فِیهِ بِمَا یُرْضِیکَ حَتَّی لَا نُصْغِیَ بِأَسْمَاعِنَا إِلَهی لَغْوٍ، وَ لَا نُسْرِعَ بِأَبْصَارِنَا إِلَی لَهْوٍ

خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و شناخت برتری این ماه و بزرگ‌داشت احترامش را و خودداری از آنچه که در این ماه ممنوع کردی، به ما الهام فرما؛ و ما را به روزه داشتن این ماه و حفظ انداممان از گناهانت و به کار گرفتن آن‌ها در آنچه که تو را خشنود می‌کند، یاری ده؛ تا با گوشمان به گفتار لغو گوش نکنیم و با چشممان به تماشای لهو نشتابیم؛

«و الهمنا معرفه فضله و اجلال حرمه» اولین امری که امام بعد از بیان کلیت ماه مبارک به آن می‌پردازد و از خدا طلب می‌کند این است که خدایا خودت به ما الهام کن و به ما آموزش ده که به فضیلت رمضان معرفت پیدا کنیم نه اینکه هفت روز بگذرد مثل ماه شعبان و یا ماه شوال. و اجلال حرمه و اینکه بتوانیم حرمت رمضان را تجلیل و تکریم کنیم. راه تجلیل و تکریم ماه مبارک این است که نسبت به آنچه که در این ماه ما را به آن برحذر کرده، خویشتن دار باشیم.

در روزه داری که امام سجاد (ع) می‌فرمایند صرفاً نخوردن و نیاشامیدن مطرح نیست ولو اینکه در همین هم به صد طریق به بهانه متوسل می‌شویم که بخوریم و به حرمت این ماه پا بگذاریم. در حالی که بهترین فرصت‌ها در شب‌های ماه مبارک رمضان است و چنان قوتی می‌دهد که بهترین نتیجه را خواهیم گرفت. چنان ذهن آدمی از حواشی پاک می‌شود که در غیر رمضان فکر انسان مشغول بود در این ماه بهتر می‌توان فکر کرده و درک مطلب نمود.

در بیان دیگری می‌فرمایند: «اعنا علی صیامه به کف الجوارح» امام سجاد (ع) روزه را به دهان بستن نمی‌داند به کف الجوارح می‌داند به اینکه دست، پا، چشم، گوشم را از معصیت خداوند کنترل کنیم. بعد در جایی دیگر امام می‌فرمایند: خدایا این روزه من است یعنی تمام اندام من روزه داری کند.

«و استعمال‌ها فیه بما یرضیک» یعنی اینها را در راه رضای تو به کار ببندم اندام و اعضای جوارح در ماه مبارک رمضان به آنچه که رضای توست به کار گرفته شود و این معنای روزه داری از زبان امام سجاد (ع) است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار