امام جمعه گنبدکاووس گفت: با توجه به کاهش درآمد مردم و مشکلات اقتصادی خانواده‌ها پیشنهاد می‌شود بیشتر مبلغ زکات فطریه صرف معیشت نیازمندان شود.

زکات فطریه صرف معیشت نیازمندان شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گنبدکاووس، حجت‌الاسلام محمود ترابی صبح امروز در جلسه شورای زکات شهرستان اظهار کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه در این شرایط می‌توانند با فضاسازی مناسب افکار عمومی در راستای جمع‌آوری فطریه و زکات محصولات کشاورزی کمک شایانی کنند.

وی تصریح کرد: طبق فرمایشات مجتهدین و فقها مبلغ فطریه برای گندم نفری ۲۰ هزار تومان و برای برنج از ۷۵ هزار تومان به بالا است.

* مبلغ ۱۰۶ میلیارد ریال زکات در سال گذشته در گنبدکاووس جمع‌آوری شد/ تعداد ۱۵۰ صندوق در گنبدکاووس و «اینچه‌برون» آماده جمع‌آوری فطریه هستند

رئیس کمیته امداد گنبدکاووس گفت: تعهد شهرستان در سال گذشته برای جمع‌آوری زکات ۲۱۷ میلیارد ریال بود که از این میزان ۴۹ درصد به مبلغ ۱۰۶ میلیارد ریال جمع‌آوری شد.

محمد باقرپور اظهار کرد: در روز عید فطر سال گذشته مبلغ ۲۱۸ میلیون ریال به صورت نقدی جمع‌آوری شده و در همان محل جمع‌آوری شده هزینه شده است.

رئیس کمیته امداد گنبدکاووس خاطرنشان کرد: موارد زکات مصرف شده در حوزه تهیه جهیزیه، کمک تحصیلی، مسکن، معیشت، تهیه لوازم خانگی و غیره بوده که بیشترین آن چیزی در حدود ۸۶ درصد در قالب سبد معیشت مصرف شده است.

وی بیان کرد: در حوزه پروژه عام‌المنفعه نیز ۱۴ میلیارد ریال در بخش‌های نوسازی دارالقران روستای «ارتق مختوم»، احداث آموزشگاه طلوع روستای «نارلی داغ» بخش «داشلی‌برون»، نوسازی مسجد امام حسین (ع) روستای «اوچقوی» بخش «داشلی‌برون»، حسینیه روستای «مهدی‌آباد» هزینه شده است.

باقرپور گفت: تعداد ۱۵۰ صندوق در دو شهر گنبدکاووس و «اینچه‌برون» و روستاهای شهرستان آماده جمع‌آوری فطریه در روز عید فطر هستند.

* امسال بر اثر کاهش بارندگی‌های امسال و خشکسالی در گنبدکاووس تولید گندم ۱۰۰ هزار تن کاهش می‌یابد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس در این جلسه گفت: طی سه سال گذشته سطح زیر کشت شهرستان تغییر چندانی نداشته و بیشتر خسارت‌ها براساس خشکسالی‌ها است.

غلامعلی نورا اظهار کرد: امسال سطح زیر کشت محصولات پاییزه ۱۲۲ هزار هکتار بوده که بیش از ۱۸ هزار هکتار از این اراضی سبز نشده و ۱۰۰ درصد خسارت‌دیده است.

وی تصریح کرد: از ۱۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی ۱۰۴ هزار هکتار گندم بوده که از این میزان بیش از ۷۰ هزار هکتار از این اراضی خسارتی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد دیدند و تنها ۴۰ هزار هکتار که اراضی آبی بودند تولید گندم انجام شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۹ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت جو رفته که از این میزان بیش از ۵ هزار هکتار آن خسارت ۱۰۰ درصد دیده و تنها حدود ۸ هزار هکتار قابلیت برداشت را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: پیش‌بینی تولید گندم ما حدود ۲۲۰ هزار تن گندم بوده که بر اثر کاهش بارندگی‌های امسال و خشکسالی میزان تولید نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار تن کاهش دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار