مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت که نخستین محموله میگوی صادراتی امسال استان به وزن ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم با دریافت اخذ گواهی کووید ۱۹ از گمرک بندر نینگبو چین ترخیص شد.

نخستین محموله میگوی صادراتی گلستان به چین رسید

به گزارش گلستان ۲۴؛ غلامرضا محرابی روز شنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: به دنبال ضرورت دارا بودن گواهی رعایت پروتکل های پیشگیری از کووید ۱۹ در چین، تعدادی از واحدهای فراوری و صادرکنندگان نسبت به استقرار سیستم پیشگیری از آلودگی کووید ۱۹ اقدام کردند و یکی از واحدهای فعال حوزه میگو گلستان موفق به اجرای کامل پروتکل و صادرات مستقیم محموله خود با اخذ گواهی مربوطه از اداره کل دامپزشکی گلستان شد .

وی بیان کرد: سال قبل ۱۹۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم از میگوی تولید شده گلستان با نظارت دامپزشکی به کشورهای چین، امارات و عمان صادر شده بود.

تا قبل از شیوع ویروس کووید ۱۹، کشورهای چین، ویتنام، امارات، هنگ کنگ، عمان و اسپانیا، عمده مقصد صادرات میگوی استان گلستان بودند.

صادرات میگوی پرورشی و ارزآوری این محصول در استان از یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلار در سال ۹۲، به افزون بر ۱۲ میلیون دلار در سال ۹۷ افزایش یافت اما در سال ۹۸ به دلیل بروز بیماری ویروسی لکه سفید و تلفات سنگین و در سال ۹۹ به دلیل اجرای عملیات پیشگیرانه و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مزارع، محصول تولیدی مجتمع میگوی گمیشان کاهش یافت و صادرات صورت نگرفت.

پرورش میگو از دهه ۷۰ در ده‌ها هزار هکتار اراضی شور، کم بازده و غیرقابل کشت مناطق ساحلی و مرزی شمال گلستان آغاز شد و از ۳۰۴ تن تولید و اشتغال ۲۵۱ نفر در سال ۹۲ به ۲ هزار و ۵۸۵ تن تولید میگو با اشتغال‌زایی هزار و ۴۰۵ نفر در سال ۹۷ رسید.

گلستان واقع در شمال در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده است و به گفته کارشناسان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان، به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار