مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان گلستان گفت:با همکاری مشترک پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس و دانشگاه شهید بهشتی برای حفاظت از آن ،این اثر تاریخی مرمت می شود.


میراث جهانی گنبد قابوس مرمت می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان گلستان گفت: با همکاری مشترک پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس و دانشگاه شهید بهشتی برای حفاظت از آن  ، این اثر تاریخی مرمت می شود.

او ادامه داد: اواخر سال گذشته با تخصیص ۳ میلیارد ریال اعتبار، قراردادی با دانشگاه شهید بهشتی به عنوان پیمانکار برای تهیه طرح جامع مرمت پوسته خارجی قسمت مخروطی بنا و ساخت نمونه آجر و ملات مورد استفاده در این بنا ، منعقد شد.

تجری افزود: با تمرکز بر مرمت قسمت مخروطی به دلیل فرسایش‌های زیستی در پوسته خارجی بنا و رویش بوته‌ها در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان گفت: به موازات تهیه طرح جامع مرمت، دفتر فنی پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس سال ۹۸ داربست‌های را برای بوته زدایی و اجرای برنامه‌های مطالعاتی بر روی بنا نصب کرد.

او گفت: تاکنون برای تهیه طرح جامع مرمت این بنای تاریخی عملیات مربوط به مستندنگاری و فن شناسی پوسته خارجی قسمت مخروطی برج قابوس شامل شناخت نظام ساختاری پوسته خارجی بنا و تهیه نقشه‌هایی از آجر چینی به صورت تک به تک اجرا شد.

تجری افزود: در مرحله بعد با اتکا به اطلاعات به‌دست آمده مرحله آسیب شناسی با انجام مجموعه مفصلی از مطالعات آزمایشگاهی پیش بینی شده اجرا می‌شود.

او اضافه کرد: تاکنون ۹ مرحله عملیات حذف علف‌های هرز از قسمت مخروطی برج قابوس با روش قطع کردن  انجام شده است.

تجری گفت: با توجه به تکمیل مستندنگاری و فن شناسی پوسته خارجی بنا بخش آسیب شناسی تکمیل و نهایی خواهد شد که به موازات مطالعه ملات و آجر در حال انجام است.

این مقام مسئول افزود: در این مطالعه با نمونه گیری و تحلیل‌های آزمایشگاه برای مشخص کردن مصالح در ملات و آجر نمونه‌های مطالعاتی و سپس الگوی آجر‌های ریشه دار تولید پیرسازی  و براساس نتایج این بخش طرح مرمت نهایی خواهد شد.

میراث جهانی گنبدقابوس به شماره ۸۶ درسال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است و در دهم تیر سال ۱۳۹۱ هم در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار