تجری گفت: میزان۸۰ درصد بار اقامت مسافران در استان گلستان نسبت به دو سال گذشته و زمانی که هنوز کرونا به سراغ ما نیامده بود م کاهش یافته است.

اپیدمی کرونا اقامت مسافران در گلستان را ۸۰ درصد کاهش داد/ مصوبه امهال تسهیلات گردشگری در برخی بانک ها اجرا نشد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، در آستانه فصل تابستان قرار داریم و قطعا پس از امتحانات دانش آموزان و همچنین شرایط کرونایی شهرها و استان های کشور سفرهای تابستانی آغاز می شود.

 

با توجه به اینکه واکسیناسیون کرونا نیز در گروه های مختلف آغاز شده شاید این مسئله مزید بر علت باشد که در تابستان استان هایی مثل گلستان شاهد موج جدیدی از مسافران باشد.

 

تقریبا بیش از 16 ماه است که واحدهای گردشگری و اقامتی استان گلستان به خاطر کرونا روزگار خوشی نداشتند و حتی برخی از این واحدها در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند و برای این واحدها ایام تابستان فرصت خوبی است که بتوانند با ارائه خدمات به مسافران بار مشکلات اقتصادی خود را کاهش دهند.

 

در فصل بهار با توجه به شرایط پیش آمده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصمیم گرفت با هماهنگی ستاد کرونا طرح سفرهای نوروزی با محور سلامت را مطرح کند، چرا که اقامت مسافران در اماکن رسمی با سخت گیری های ستاد کرونا به سمت اقامت مسافران در اماکن غیررسمی که در آن پروتکل های بهداشتی نادیده انگاشته می شد حرکت کرده بود.

 

فصل تابستان و سفرهای تابستانه بهانه ای شد که به سراغ «احمد تجری»، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان برویم و در این رابطه و همچنین دغدغه های فعالان عرصه گردشگری با وی گفتگو کنیم.

 

*با شروع اپیدمی کرونا در سطح استان گلستان حمایت ها از فعالان بخش گردشگری چگونه بود و آیا مصوبات حمایت از فعالان عرصه گردشگری عملیاتی شد یا خیر؟

با توجه به اینکه اپیدمی کرونا خسارت های زیادی به اقتصاد گردشگری وارد کرد در سال گذشته بسته های تسهیلاتی را دولت برای حمایت از گردشگران و مشاغل آسیب دیده از کرونا مبنا قرار داد.

 

همچنین یکی از موضوعات مطرح شده برای حمایت از گردشگری بحث امهال تسهیلات بانکی به مدت 6 ماه بود که متاسفانه این مصوبه در برخی از بانک های استان گلستان رقم نخورده است.

 

گرچه برخی از بانک ها در اجرای این مصوبه همراهی خوبی داشتند ولی برخی از بانک ها عنوان کردند که از تهران هنوز بخشنامه و یا ابلاغیه ای در این خصوص نداشتند و لذا به این مصوبه تمکین نکردند البته این موضوع در دیگر استان های کشور نیز اتفاق افتاده است.

 

با توجه به اینکه این موضوع مصوبه ستاد ملی کرونا است انتظار داریم که بانک ها به این دستورالعمل تمکین کنند تا مشکلات فعالان بخش گردشگری کمتر شود.

 

*برنامه ریزی شما برای تعطیلات تابستان چیست؟

در ایام فصل تابستان با توجه به اینکه کلیه فعالیت های خود را برمبنای تصمیمات ستاد ملی کرونا قرار می دهیم آن چیزی که در سطح ستاد کرونا به تصویب برسد مبنای عمل ما قرار می گیرد و براساس آن به مسافران ارائه خدمات خواهیم داد.

 

تاسیسات گردشگری و واحدهای اقامتی و بومگردی پس از گذشت بیش از یک سال از شروع کرونا امروز رفتار حرفه ای برای حفظ سلامتی مردم دارند و رعایت پروتکل های بهداشتی در دستور کار قرار می دهند.

 

همه کادر ارائه خدمات در هتل ها، واحدهای اقامتی و بومگردی ها با توجه به آموزش های که دیدند نسبت به پروتکل های و الزامات آن مسلط هستند.

 

*در فصل بهار تجربه جدیدی داشتید و سفرهای نوروزی با محوریت سلامت رقم خورد تا چه میزان این مهم رضایت بخش بود؟

در سفرهای نوروز شاهد آن بودیم که با توجه به هماهنگی صورت گرفته بین دستگاه های اجرایی و ستاد خدمات سفر، سفرهای نوروزی جهت دار شد و با دسترسی مسافران به اقامتگاه های رسمی از بار مسافران در اقامتگاه های غیر رسمی که عموما پروتکل های بهداشتی در آن رعایت نمی شود کاسته شد.

 

در فصل بهار ارائه خدمات به مسافران و گردشگران در هتل ها، مهمان پذیرها، بومگردی ها و غیره براساس رنگ بندی که شهرها از نظر کرونا داشتند رقم خورد و این مهم می تواند تجربه ای برای دوره های بعدی باشد که با حفظ سلامتی سفر رقم بخورد و مسافران بتوانند خدمات را از مراکز گردشگری دریافت کنند.

 

ما تاکید و تشویق بر سفر نداریم ولی این آمادگی کامل را داریم که در زمانی که شهرها در وضعیت سفید و زرد قرار دارند و به با رعایت پروتکل های بهداشتی خدمات لازم را به مسافران ارائه کنیم.

 

*در ایام کرونا بومگردی ها بیشتر از گذشته مورد توجه مسافران قرار گرفت در این خصوص شرایط بومگردی های گلستان را چطور دیدید؟

شوق و رغبت بیشتری مسافران در ایام کرونا به بومگردی ها داشتند، بومگردی ها چون در یک شرایط خوب موقعیتی قرار دارند و در محیط روستا و ییلاق ها و جای خوش آب و هوا واقع شدند به این دلیل استقبال مسافران بیشتر است.

 

نسبت به دو سال قبل که کرونا هنوز به سراغ ما نیامده بود میزان بار مسافران در استان گلستان کاهش یافته است، آمارهای ما نشان می دهد نزدیک به 80 درصد در مجموع کاهش اقامت مسافران و گردشگران را در استان گلستان نسبت به دو سال گذشته شاهد بودیم که خوشبختانه میزان کاهش اقامت مسافران در بومگردی ها با ضرایب کمتری رو به رو بود.

 

بومگردی ها در طول این سال ها بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند و قطعا در آینده نیز مسافران از چنین اقامتگاه های استقبال می کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار