اگر چه جمعیت قابل توجهی از افراد کشور تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند اما هنوز بسیاری از افراد از ارائه خدمات این سازمان به خصوص در حوزه درمان و در مراکز ملکی سازمان بیمه تأمین اجتماعی رضایت کافی ندارند.

 نارضایتی شهروندان گلستانی از خدمات درمانی بیمارستان تأمین اجتماعی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان،  تعداد قابل توجهی از افراد کشور برای برخورداری از خدمات بهتر در زمینه درمان و دوران بازنشستگی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، از سویی هر روز خبرهایی مبنی بر ارتقای خدمات این سازمان برای بیمه‌شدگان شنیده می‎شود با این وجود هنوز تعداد بسیاری از افراد از ارائه خدمات به خصوص در حوزه درمان و در مراکز ملکی سازمان تأمین اجتماعی ناراضی هستند.

سخت بودن نوبت گیری از پزشکان متخصص، عدم برخورداری از خدمات سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن و آزمایشگاه تنها به دلیل آن‎که نسخه آن توسط پزشکی خارج از بیمارستان تأمین اجتماعی نوشته شده است از جمله مهمترین مشکلات بیمه‌شدگان گلستانی محسوب می‎شود.

* نارضایتی شهروندان گلستانی از کیفیت خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی

در همین رابطه یک سالمند گلستانی با بیان اینکه ماهیانه حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه بیمه پرداخت می‎کنم در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه در مقابل هزینه‎هایی که فرد بیمه شده پرداخت می‎کند خدمات مناسبی از سوی سازمان تأمین اجتماعی ارائه نمی‎شود.

حسن احمدی تصریح کرد: چند وقت پیش برای بیماری قلبی‎ام به پزشک متخصص بیمارستان حکیم جرجانی مراجعه کردم اما از پذیرش من به دلیل آنکه نوبت‌دهی به صورت تلفنی یا اینترنتی است، خودداری شد.

وی افزود: نوبت‌گیری از طریق تلفن که همواره اشغال است و از سویی کار با اینترنت از عهده سالمندی مثل من خارج است بنابراین عملأ نمی‎توانم از پزشک متخصص مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی استفاده کنم.

شهروند گلستانی خاطرنشان کرد: بعضی اوقات که برای معاینه قلبم به پزشک درمانگاه تأمین اجتماعی مراجعه می‎کنم معاینه چندان خوبی صورت نمی‎گیرد و نهایتأ دو قرص در نسخه تجویز می‎شود.

یک بانوی گلستانی نیز از نحوه خدمات در بیمارستان تأمین‌اجتماعی انتقاد کرد و گفت: چند وقت پیش پزشکی بیرون از بیمارستان تأمین اجتماعی برای من یک سونوگرافی نوشت، وقتی برای انجام سونوگرافی به بیمارستان‌ مراجعه کردم متوجه شدم سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن و آزمایش اگر توسط پزشک خارج از بیمارستان تجویز شود نمی‎توان در بیمارستان ملکی سازمان تأمین اجتماعی انجام داد.

وی بیان کرد: بیشتر اوقات به دلیل ازدحام در کلینیک و درمانگاه تأمین اجتماعی ترجیح می‎دهیم به یک پزشک خارج از این بیمارستان مراجعه کنیم در عوض برای برخورداری از بقیه خدمات مثل سونوگرافی، آزمایشگاه و سی‌تی‌اسکن  به دلیل هزینه بالا در مراکز خصوصی از سازمانی که بیمه شده آن هستیم و نسبت به بیمه‌شدگانی تعهداتی دارد استفاده کنیم اما متأسفانه این امر نیز برای ما بیمه‌شدگان مقدور نمی‎باشد.

* کمبود متخصص، دلیل اصلی عدم برخورداری بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی از خدمات سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی

مدیر درمان تأمین اجتماعی گلستان در خصوص مشکلات برخی بیمه‌شدگان در رابطه با عدم برخورداری از خدمات سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی در بیمارستان‎های تأمین اجتماعی استان اظهار کرد: تمام پزشکان متخصص بعد از فارغ‌التحصیلی باید به مدت دو سال در بیمارستان‎های دانشگاه علوم‌پزشکی کار کنند با توجه به اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی دومین مرکز تولیدکننده درمان و اولین خریدار درمان کشور است لذا این الزام وجود دارد وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استان‎ها نیازهای تخصصی را فراهم کند.

احمد نصرتی تصریح کرد: هفته گذشته جلسه‎ای با استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار و تأیید شد چهار تخصص مورد نیاز  و اورژانسی در بیمارستان حکیم جرجانی گرگان و خاتم‌الانبیاء گنبدکاووس را دانشگاه علوم پزشکی تأمین کند.

وی افزود: تمام رشته‎های تخصصی در استان وجود دارد اما بعضی رشته‎های تخصصی ممکن است در استان کم باشد و متخصصان تمایلی به کار کردن با سازمان بیمه ندارند بیشتر تمایل به فعالیت در بخش خصوصی وجود دارد.

مدیر کل درمان تأمین اجتماعی گلستان خاطرنشان کرد: بهترین دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن در دو بیمارستان حکیم جرجانی و خاتم‌الانبیاء وجود دارد اما وقتی متخصص در این رشته کم باشد یا به هر دلیلی تمایل به همکاری با ما وجود نداشته باشد طبیعتأ این خدمت ارزشمند و سرمایه از بین‌می‎رود و بیمه شده که البته حق با وی است تا از این خدمت استفاده کند از آن محروم می‎شود با این وجود و با صحبت‎های انجام شده با استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با در اختیار قرار دادن متخصصان در این رشته این مشکل به زودی رفع می‎شود.

نصرتی ادامه داد: اگر فردی نیاز به سی‌تی‌اسکن یا سونوگرافی داشت پزشکان ما در بیمارستان تأمین اجتماعی در دسترس هستند و اگر لازم به این موارد بود حتمأ این کار به سهولت انجام می‎شود با این وجود اگر مشکل ما در تأمین متخصص رفع شود برای ما فرقی نمی‎کند پزشکی از بیرون سونوگرافی یا سی‌تی‌اسکن تجویز کند.

*پذیرش بیماران اورژانسی و افراد بالای ۶۵ سال بدون سیستم و خارج از نوبت انجام می‎شود/ بار مراجعه به پزشک در ایران بیش از استاندارد تعریف شده است

مدیر درمان تأمین اجتماعی گلستان با اشاره به مشکلات برخی افراد در خصوص سیستم نوبت‌دهی تلفنی اظهار کرد: نوبت‌دهی تلفنی براساس خواسته و نیازهای شهروندان و با یک سرمایه‌گذاری تقریبأ زیادی مستقر شد با این وجود تمام بیماران اورژانسی و افراد بالای ۶۵ سال چه در درمانگاه و مراکز بیمارستانی  بدون سیستم و خارج از نوبت پذیرفته می‎شوند و اگر اورژانسی بودن فرد توسط فردی که نوبت‌دهی می‎کند تأیید شود، پذیرش خواهند شد.

نصرتی در ادامه به نیاز و لزوم فرهنگ‌سازی در رابطه با تعداد مراجعه افراد به پزشک اشاره کرد و گفت: قانون کلی در تمام نقاط دنیا این است که هر بیماری به هر پزشکی مراجعه کند پزشک وظیفه دارد بهترین عملکرد را داشته باشد و اگر جایی این امر نقض شد قابل قبول نیست و باید به دنبال دلایل آن گشت.

وی اضافه کرد: در هر کشور از جمله کشور ما برای ورود به سیستم پزشکی و خدمات سرپایی قانونی تعریف شده است هر شهروند در یک‎سال کمتر از ۲/۸ بار  به پزشک‌عمومی، کمتر از ۱/۶ بار به پزشک‌متخصص و یک‌بار پزشک داخلی به غیر از موارد اورژانسی می‎تواند مراجعه داشته باشد اما در مراکز ما حتی ۶۰ مورد مراجعه در سال توسط یک فرد نیز وجود دارد، سیستم نسخه الکترونیک شفاف این موضوع را نشان می‎دهد در واقع بار مراجعه به پزشک بیش از تعداد تعریف شده است و این امر رعایت نمی‎شود از سویی عملأ امکان‌پذیر نیست تا از یک پزشک بخواهیم برای یک فرد که برای چندین بار طی یک‎سال به پزشک مراجعه می‎کند تمام معاینات و نسخه‎ها مثل دفعه‎های گذشته باشد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی گلستان ابراز کرد: خوشبختانه در تمام کشور و مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی مشکل و کمبود دارو وجود ندارد قرار نیست بیمار با تعداد زیادی دارو درمان شود چرا که تجویز زیاد و نادرست دارو به کبد و کلیه آسیب فراوانی وارد می‎کند.

نصرتی بیان کرد: استفاده از خدمات نیازمند فرهنگ‌سازی است هنوز این باور در مردم وجود دارد که هر پزشکی که داروی بیشتری تجویز کرد کارآمدتر است ، هنوز تعداد زیادی از افراد بیش از بار تعریف شده به پزشک مراجعه می‌کنند که تمام اینها نیازمند فرهنگ‌سازی است تا بتوانیم بهتر از خدمات درمان استفاده کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار