حقوق عیدی و پاداش از مهمترین عوامل پذیرش یا رد یک شغل هستند. دانستن نکات کلیدی عیدی و پاداش می تواند در تصمیم گیری شما تاثیر بسزایی داشته باشد.


نکات کلیدی عیدی و پاداش در قانون کار

به گزارش گلستان ۲۴؛ یکی از موضوعات مهم و قابل بحث در مورد مشاغل، مزایای شغلی است که می‌تواند افراد را به مشاغل مختلف جذب کند و یا نبود آن می‌تواند افراد را از پذیرفتن شغل منصرف کند.

در واقع مزایای شغلی می‌تواند هم انگیزه‌ای برای بالا بردن میزان بهره‌وری کارمندان و کارگران باشد و هم باعث کاهش دغدغه‌های مالی آن‌ها شود.

البته این نوع مزایا می‌تواند باعث شود تا کارمندان برای مدت طولانی‌تری در شغل خود بمانند.

مزایای شغلی می‌توانند به صورت مستمر و غیر مستمر و از طریق نقدی یا غیر نقدی پرداخت شوند که یکی از مزایای غیرمستمر، عیدی و پاداش کار محسوب می‌شوند.

عیدی و پاداش کار برطبق قوانین اداره کار پرداخت می‌شوند اما گاهی با مسائلی روبرو هستند بنابراین کارگران و کارمندان بهتر است تا با این نوع مزیت و شرایط آن کاملا آشنا باشند.

عیدی و پاداش در قانون کار یعنی چه؟

قانون عیدی و پاداش در ایران حدود ۳۰ سال پیش در سال ۱۳۷۰ با نام «قانون مربوط به عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار» تصویب شد.

همین قانون کارفرماها را موظف کرد تا طبق قوانین مبلغی معین را در انتهای سال به عنوان عیدی و پاداش سالیانه به کارمندان و کارگان خود پرداخت کنند.

برهمین اساس اگر کارفرمایی از این قانون تبعیت نکند کارمندان و کارگران او می‌توانند اعتراض و شکایت کنند.


بیشتر بخوانید: پیش بینی بازار بورس، سکه و ارز و مسکن در سال 1400


عیدی و پاداش پایان سال کارگران چقدر است؟ و نحوه محاسبه عیدی چگونه است؟

بر طبق «قانون مربوط به عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار» تمام کارفرماها موظف هستند تا برابر با ۶۰ روز مزد عیدی بدهند. پرداختی به میزان ۶۰ روز کاری همان مزد پایه برای ۲ ماه کاری است که به عنوان عیدی و پاداش آخر سال پرداخت می‌شود.

از طرفی مهم است که حد و حدود پرداخت عیدی و پاداش نیز رعایت شود و کارفرماها نمی‌توانند بیش از حد تعیین شده را به کارمندان و کارگران عیدی پرداخت کنند.

در قانون آمده است که کارفرماها نمی‌توانند بیش از ۳ برابر مزد یک کارگر را عیدی پرداخت کنند.

قانون عیدی و پاداش با مثال

برای مثال تصور کنید که حقوق پایه یا همان حداقل حقوق فردی ۲ میلیون تومان باشد بنابراین حداقل عیدی که می‌توان به این فرد پرداخت کرد معادل ۲ ماه دستمزد او یعنی ۴ میلیون است.

در این وضعیت اگر شرایط طوری رقم بخورد که حقوق فرد در دو ماه بیش از ۳ برابر حقوق پایه او شود یعنی به ۶ میلیون تومان برسد در آن صورت حداقل عیدی و پاداشی که باید به او پرداخت کرد ۶ میلیون تومان است.

 

پرداخت عیدی و پاداش در قانون کار چه زمانی است؟

براساس قوانین کار، زمان پرداخت عیدی به کارکنان و کارمندان آخر سال است اما گاهی پیش می‌آید که در طول سال نیز پرداختی‌هایی به عنوان عیدی انجام می‌شود. این پرداختی‌ها می‌توانند علی‌الحساب محسوب شوند و از عیدی آخر سال کسر شوند.

از طرفی عیدی و پاداش آخر سال می‌تواند در دوماه انتهای سال پرداخت شود چراکه بسیاری از کارفرماها برای اینکه هزینه‌ها و تورم آخر سال به کارمندان فشار نیاورد عیدی را زودتر پرداخت می‌کنند. اما به این نکته توجه کنید که عیدی حداکثر در اسفند و نه دیرتر پرداخت شود.

فرمول محاسبه عیدی

محاسبة عیدی فرمول آسانی دارد که به شرح ذیل است:

پس از محاسبة عیدی لازم است که مالیات آن کسر شود؛ در واقع به عیدی و سنوات و پاداش کار بیمه‌ای تعلق نمی‌گیرد اما مالیات آن بر طبق مالیات حقوق ماهیانه کسر می‌شود.

محاسبه آنلاین عیدی

بنابراین تمام کارفرماها در صورتی که کارگاهی مشمول قانون کار داشته باشند باید به کارگران خود معادل ۶۰ روز آخرین حقوق دریافتی عیدی بدهند.

برای محاسبه عیدی خود می‌توانید از سایت‌های مختلف به صورت آنلاین استفاده کنید و فقط کافی است حقوق اصلی و مزایای مستمر خود را وارد کنید تا عیدی شما محاسبه شود.

قانون پرداخت پاداش و عیدی کارگران

اولین نکته و قانون دربارة پرداخت عیدی و پاداش این است که در کارگاه‌ّها عیدی برپایة دو موضوع پرداخت می‌شود یا ما مزد مبنا داریم و یا براساس مزد ثابت محاسبه می‌شود.

این موضوع نیز مهم است که بدانید اخراج، استعفا، و یا بازنشستگی هیچ تاثیری بر پرداخت عیدی ندارد و در همة ‌این موارد نیز باید عیدی‌ها پرداخت شوند.

گاهی این سوال پیش می‌آید که اگر کارگر یا کارمندی مرخصی استیلاجی بگیرد آیا این موضوع تاثیری بر میزان عیدی دریافتی او می‌گذارد یا خیر.

 باید بگوییم که مرخصی استیلاجی اگر از سمت تامین اجتماعی تایید شود جز سابقة کاری کارگر حساب می‌شود بنابراین عیدی این روزها نیز محاسبه می‌شوند.

قانون پرداخت پاداش و عیدی کارگران

 

از طرفی بر طبق «قانون مربوط به عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار» کارفرماها می‌توانند در طول سال برای موارد خاص پاداش‌های موردی پرداخت کنند؛ اما هرگز نمی‌توانند این پرداخت‌ها را از عیدی و پاداش سالیانه کسر کنند.

توجه داشته باشید که عیدی کارمندان دولتی را دولت براساس بودجه تعیین می‌کند و در مجلس تصویب و اعلام می‌شود.  

یکی از سوالات مهم دیگری که در پرداخت عیدی و پاداش پیش می‌آید این است که اگر نام کارمند یا کارگری برای دریافت بیمه رد نشود آیا مشمول دریافت عیدی می‌شود یا نه؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم که این موضوع ربطی به عیدی ندارد و حتی در این وضعیت نیز کارفرما باید عیدی را پرداخت کند.

گاهی پیش می‌آید برخلاف قانون که نهایت زمان برای پرداخت عیدی را اسفند ماه در نظر گرفته است،‌ کارفرمایی در پرداخت عیدی تاخیر دارد. برای این شرایط قانون جریمه‌ای را برای کارفرما در نظر نگرفته است اما چون باید برطبق قانون عیدی را پرداخت کند بنابراین کارگر یا کارمند حق شکایت دارد.

در نهایت توجه کنید که اگر شرایط بر طبق قانون بر وفق مراد شما نبود بهترین کار این است که از افرادی که اطلاعات حقوقی کافی دارند کمک بگیرید و از طریق وکیل یا ادارة کار اقدام کنید.

عیدی شامل کدام گروه از کارگران می شود؟

اگر فردی کمتر از یکسال باشد که در کارگاهی مشغول به فعالیت است عیدی و پاداش او به میزان ۶۰ روز مزد و تعداد روزهای کارکرد او محاسبه می‌شود.

کارگرانی که پاره وقت مشغول به کار هستند نیز عیدی و پاداش سالیانه دریافت می‌کنند اما عیدی به نسبت ساعات کارکرد آن‌ها محاسبه می‌شود.

حتی کارگران ساعتی نیز مشمول قانون عیدی و پاداش سالیانه هستند و عیدی آن‌ّها براساس دریافتی آن‌ها در سه ماه آخر محاسبه می‌شود.

ما کارگرانی نیز داریم که به صورت فصلی و متغیر کار می‌کنند مانند کارگران ساختمانی که همین افراد نیز مشمول دریافت عیدی هستند و عیدی آن‌ها براساس مزد ۲ ماه آخر کارشان پرداخت می‌شود.

کسانی که حقوق و شغلشان کارمزدی است نیز باید عیدی دریافت کنند و عیدی آن‌ها را به نسبت کارمزد دریافتی محاسبه می‌کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار