مدیر گروه پیشگیری از بیماری‎های واگیر مرکز بهداشت گلستان گفت: ۳۵ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در استان و شهرهای مختلف وجود دارد اطلاعات ۳۵ مرکز مرتب آپدیت می‎شود، همچنین برای اطلاع از مراکز واکسیناسیون می‎توان در قسمت جست‌وجو وبگاه دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان مراجعه کنند.

 وجود 35 مرکز تجمیعی واکسیناسیون در شهرهای استان گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، بعد از گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا در کشور، این روزها اخبار خوب و امیدوارکننده‎ای در خصوص واکسیناسیون بر علیه کرونا شنیده می‎شود، اگر چه فرآیند واکسیناسیون در کشور ما نسبت به سایر کشورهای دنیا با تأخیر آغاز شد اما در این روزها که واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ و ۷۵ سال در کشور در حال انجام است مردم از این اتفاق ابراز خرسندی می‎کنند چرا که این امر می‎تواند نوید خوبی برای روزهای آتی در خصوص واکسیناسیون بقیه گروه‌های سنی باشد.

در گلستان نیز مانند سایر استان‎های کشور واکسینه شدن افراد بالای ۸۰ و ۷۵ سال در حال انجام شدن است و از روز گذشته اول خرداد ماه واکسیناسیون گروه سنی ۷۰ سال به بالا انجام می‎شود، در همین رابطه و برای آگاهی از آخرین وضعیت واکسیناسیون در گلستان گفتگویی با «علی باقری» مدیر گروه پیشگیری از بیماری‎های واگیر مرکز بهداشت استان گلستان انجام شده که در زیر می‎خوانید.

*واکسینه افراد بالای ۸۰ و ۷۵ سال با اعلام گروه سنی بعدی محفوظ باقی خواهد ماند

در خصوص آخرین وضعیت ‌واکسیناسیون بر علیه کرونا در استان توضیح بفرمایید؟

باقری: در فاز یک واکسیناسیون که شامل پرسنل بهداشت و درمان، اورژانس، جانبازان بالای ۵۰ درصد و بیماران خاص بود واکسیناسیون بالای ۹۰ درصد برای این افراد در استان انجام شد. براساس دستورالعمل‎های کشور واکسیناسیون برای افراد بالای ۸۰ سال و سپس ۷۵ سال را شروع کردیم و از اول خرداد نیز واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال در استان آغاز شد تاکنون ۳۸ هزار نفر در استان واکسینه شدند جمعیت بالای ۸۰ سال حدودا بیش از ۶۰ درصد واکسینه شده‎اند، با این وجود اشخاص بالای ۸۰ و ۷۵ سال با اعلام گروه سنی بعدی واکسینه آنها نیز محفوظ باقی خواهد ماند و می‎توانند سهمیه واکسینه خود را دریافت کنند.

استقبال افراد واجد شرایط برای واکسینه شدن را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

باقری: با توجه به معذوراتی که افراد بالای ۸۰ سال در ماه رمضان داشتند آن‌چنان که باید از واکسیناسیون استقبال نشد با این وجود بیش از ۶۰ درصد واجدین شرایط برای دریافت واکسن مراجعه کردند و خوشبختانه بعد از ماه مبارک رمضان استقبال از واکسینه شدن بیشتر شده است.

* تمام واکسن‎های موجود برای تزریق در کشور مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی هستند

آیا واکسن‎هایی که در حال حاضر برای تزریق وجود دارد از لحاظ کیفیت تفاوتی خاصی با هم دارند؟

باقری: تمام واکسن‎های موجود کیفیت خوب و ایمنی بالا دارند و از نظر سازمان بهداشت جهانی  مورد تأیید هستند، هیچ‌گونه نگرانی در خصوص کیفیت واکسن‎هایی موجود در کشور وجود ندارد، واکسیناسیون کووید ۱۹ و واکسن‎هایی که داریم خطر فوت یا بستری را بین ۹۰ تا ۹۵ درصد کاهش می‎دهد.

گروه سنی بالای ۷۰ سال چگونه می‎توانند برای واکسیناسیون اقدام کنند؟

باقری: تمام افراد متولد ۱۳۳۰ به قبل می‎توانند برای دریافت واکسن در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند با توجه به اینکه در استان ما تعداد اماکن واکسیناسیون متعدد و متناسب با جمعیت است در حال حاضر نیازی به ثبت‌نام در سامانه از قبل نیست به خصوص برای سالمندانی که طرز استفاده از این سامانه را یاد ندارند اما افرادی که شرایط ثبت‌نام برای آنها وجود دارد حتما در سامانه ثبت‌نام خود را انجام دهند.

*وجود 35 مرکز تجمیعی واکسیناسیون در شهرهای استان

 افراد واجد شرایط در روستاها و شهرها برای واکسیناسیون باید به کجا مراجعه کنند؟

باقری: از آنجایی که مراکز واکسیناسیون تغییر می‎کند دو راه وجود دارد، نخست افراد واجد شرایط دریافت واکسن به مرکز بهداشت شهرستان خود تماس و راهنمایی می‎شوند ۳۵ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در استان و شهرهای مختلف وجود دارد اطلاعات ۳۵ مرکز مرتب آپدیت می‎شود، همچنین برای اطلاع از مراکز واکسیناسیون می‎توان در قسمت جست‌وجو وبگاه دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان مراجعه کنند.

آیا تاکنون با کمبودی برای واکسن افراد واجد شرایط در استان مواجه بودیم؟

باقری: براساس برنامه‎ریزی‎های انجام شده در هیچ مقطعی تاکنون در استان و برای گروه‌های هدف واکسن کمبودی نداشتیم و با ورود واکسن ایرانی به چرخه کار روند واکسیناسیون به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار