میزان بهره‌مندی شهرهای کشور از سیستم فاضلاب حدود ۵۲ درصد بوده اما طبق گفته‌های مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان این شاخص در این استان ۱۷.۵ درصد است.

 ۱۷.۵ درصد جمعیت شهری در استان گلستان از سیستم جمع‌آوری فاضلاب بهره‌مند هستند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از  گرگان، زیرساخت‌های جمع‌آوری فاضلاب در بسیاری از شهرهای استان گلستان وجود ندارد و همین موضوع سبب بروز مشکلات متعددی برای شهروندان شده است. عقب افتادگی گلستان در بسیاری از شاخص‌های توسعه‌ای به موضوع فاضلاب هم رسیده و با اینکه شاخص بهره‌مندی از سیستم فاضلاب شهری در کشور حدود 52 درصد است اما در گلستان این آمار به 17.5 درصد می‌رسد.

طرح‌های مطالعاتی که برای اجرای سیستم‌های فاضلاب تهیه شده به علت اعتبارات قطره چکانی و در برخی موارد عدم تخصیص اعتبارات، نیمه تمام و معطل باقی مانده‌اند. علاوه براینکه با گرم شدن هوا مشکلات شهروندان به علت نبود سیستم جمع آوری فاضلاب دوچندان می‌شود، باید به مزارعی هم اشاره کرد که به دلیل فقدان این سیستم، با فاضلاب‌های خانگی آبیاری می‌شوند و سلامت مردم را هدف قرار می‌دهند.

در عین حال گلستان به رغم اینکه یکی از استان‌های شمالی کشور محسوب می‌شود اما منابع آبی محدودی دارد و سرانه آب در این استان بسیار کمتر از متوسط این سرانه در استان‌های همجوار و در کل کشور است. چاه‌های عمیق و نیمه عمیق بسیاری در این استان برای کشاورزی و به صورت محدودتر برای صنایع ایجاد شده است که اگر شبکه فاضلاب در این سال‌ها در شهرها اجرا می‌شد و تصفیه خانه‌ها هم شکل می‌گرفت می‌شد بخشی از نیاز آبی در این بخش‌ها را دست کم با این منبع تأمین کرد.

2 میلیاردتومان برای یک کیلومتر شبکه

مدیرعامل آب و فاضلاب استان گلستان در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: حدود 52 درصد شهرهای کشور از سیستم فاضلاب بهره مند هستند در حالی که این عدد در گلستان 17.5 درصد است و پیگیر تامین اعتبار برای افزایش سیستم فاضلاب در استان هستیم.

بهزاد هرمزی، با بیان اینکه پروژه‌های فاضلاب هزینه بر است، افزود: این هزینه در آینده به صرفه خواهد بود زیرا به حفظ محیط زیست و تامین منابع آب زیرزمینی کمک خواهد کرد.

وی درباره وضعیت اجرای سیستم فاضلاب در مرکز استان هم ادامه داد: عملیات اجرایی طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب گرگان از سال 82 آغاز و نخستین قسمت آن در سال 93 وارد مدار شد، از 450 کیلومتر شبکه فاضلاب گرگان حدود 300 کیلومتر آن اجرایی شده است.

هرمزی خاطرنشان کرد: یال غربی گرگان برای اجرای سیستم فاضلاب شناسایی شده و هر یک کیلومتر شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب حدود دو میلیارد تومان هزینه دارد.

وی یادآور شد: از 77 هزار مشترک آب در گرگان، 18 هزار مشترک به سیستم فاضلاب متصل هستند و پیش بینی ما این است که تا پایان امسال 50 درصد مشترکان گرگانی به سیستم فاضلاب متصل شوند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان گلستان بیان داشت: مردم تمایل دارند به سیستم فاضلاب متصل شوند و باید هماهنگی‌های بیشتری با شهرداری‌های استان داشته باشیم تا تکلیف فاضلاب برای صدور پروانه ساختمان مشخص شود زیرا این سیستم موجب بازگشت آب به طبیعت، جلوگیری از برداشت آب از منابع زیرزمینی و حفاظت از محیط زیست خواهد شد.

به گفته هرمزی در خصوص طرح‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب در سایر شهرهای استان  طرح ارتقای فاضلاب در شهرهای بندرگز، کردکوی و بندرترکمن در حال اجرا است و در شهرهای آزادشهر، گنبدکاووس و علی آباد هم پروژه فعال داریم.

هرمزی افزود: در آق قلا به دنبال انتخاب پیمانکار هستیم و در شهرهای کلاله، گالیکش و مراوه تپه طی سال‌های آینده اقدام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان ادامه داد: فاز یک مطالعات سیستم فاضلاب در شهر گمیشان آغاز شده و مطالعات سیستم فاضلاب در شهر رامیان هم در حال انجام است.

هرمزی تاکید کرد: تصفیه فاضلاب می‌تواند ظرفیت فوق العاده‌ای برای آبیاری کشاورزی باشد زیرا مواد ریز مغذی مناسبی در آن وجود دارد. می‌توان از آب تصفیه شده برای فعالیت‌های مختلفی از جمله خوراک دام و طیور، آبزی پروری و غیره استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر باید به سمت تصفیه فاضلاب برویم و بهره برداری لازم را از این بخش داشته باشیم، سال گذشته 15 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده وارد محیط زیست گلستان شد و این اتفاق ظرفیت خوبی ایجاد خواهد کرد.

وی یادآور شد: این پساب کلرزنی شده و با تائید بهداشت و محیط زیست وارد طبیعت می‌شود و آزمایش‌ها نشان می‌دهد کیفیت آن از آب رودخانه بهتر است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار