کاهش مبتلایان و جان‌باختگان کرونا طی روزهای اخیر در گلستان امیدوارکننده است اما با مشاهده سویه کرونای آفریقایی در کشور، در پیش بودن تعطیلات نیمه خرداد و احتمال افزایش سفر در این ایام و بیشتر شدن تحرک ستادهای انتخاباتی، وقوع موج پنجم کرونا در استان طی ماه آینده دور از ذهن نیست.

تبلیغات انتخاباتی و تعطیلات نیمه خرداد؛ گلستان در انتظار سرکشی کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، طی روز های اخیر آمار بستری بیماران جدید کرونایی، مراجعان سرپایی و همچنین موارد فوتی ناشی از کرونا در گلستان روبه کاهش است و مجموع بیماران بستری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان نسبت به یک ماه  گذشته حدود دو سوم کمتر شد.

شلوغی بازارها، تعطیلات عید فطر و سفر مسافران و گردشگران از یک سو و برگزاری دورهمی های خانوادگی و مجالس شادی به شیوع موج چهارم کرونا دامن زد و در ادامه، ورود ویروس انگلیسی بر سوزان تر شدن همه‌گیری این بیماری در گلستان افزود.

اعمال تعطیلی گسترده اصناف و بازار در شهرهای قرمز و نارنجی، افزایش رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم متاثر از بیشترشدن آمار جانباختگان، پر رنگ تر شدن دلهره و ترس از کرونا و تلاش گسترده کادر درمان  سبب شد تا پس از چند هفته، عبور از موج چهارم کرونا رقم بخورد اما در پیش بودن تعطیلات نیمه خرداد و اشتیاق مردم به سفر در کنار تجربه اجرای نیم بند محدودیت های تردد موجب نگرانی درمانگران استان شده و آن ها را نسبت به احتمال آغاز موج جدید همه گیری ویروس کرونا نگران کرده است.

شکل اجرای ممنوعیت و سخت گیری های کرونایی در دوره قبلی نشان می دهد که نصب بنر و پارچه نوشته با موضوع ضرورت رعایت محدودیت های اجتماعی و ممنوعیت تردد  خودروهای غیر بومی در مناطق قرمز و اعمال برخی جرایم نقدی برای متخلفان کارساز نبوده و نتیجه آن عادی انگاری در اعمال و یا رعایت محدودیت های کرونایی است که از آن جمله می توان به دور زدن محدودیت های تردد با مخدوش کردن پلاک ها، عبور از مسیرها و راه های فرعی و حتی گرفتن مجوز سفر با بهانه هایی مانند درمان اشاره کرد.

در روزهای اخیر و با فروکش کردن آمار مبتلایان و بستری بیماران کرونایی، رنگ بندی تعدادی از شهرستان های گلستان تغییر کرد و در نتیجه آن فعالیت پاساژها و مراکز خرید بار دیگر آغاز شد که کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت کرونایی در کنار رفتارهای روزمره عادی انگارانه ریسک اوج گیری دوباره کرونا را دور از ذهن نکرده و ممکن است با کوچک‌ترین کم توجهی طی چند روز بار دیگر به مسیر افزایشی ابتلا به کرونا بازگردیم.

یکی از عواملی که احتمال بیشتر شدن خطر ابتلا به کرونا در گلستان را بیشتر کرده، افزایش تحرک و جنب و جوش مردم برای انتخابات شورای شهر و روستا و ریاست جمهوری است.

قوم و طایفه محور بودن جمعیت گلستان و تجربیات حاصل از انتخابات گذشته نشان گر آن است که هر چقدر به زمان انتخابات نزدیک می شویم نشست ها و دورهمی های خانوادگی نیز با موضوع انتخابات رونق می گیرد که کنارگذاشتن شیوه های بهداشتی در این نشست ها می تواند همچون بنزین شعله شیوع کرونا در استان را شعله ورتر سازد که در این شرایط تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی سطوح فردی و اجتماعی و همراهی با مدیریت عالی استان تنها راه پیشگیری از همه گیری دوباره بیماری و یا موج بعدی این ویروس است.

به‌گفته درمانگران، شرایط ایده آل برای کنترل یا مدیریت یک ویروس همه‌گیر یا اپیدمی ، رعایت نکات بهداشتی توسط افراد جامعه تا بیش از ۹۵ درصد است که در صورت تحقق چنین اتفاقی می توان به راحتی و با کمترین میزان خسارت بیماری را کنترل کرد و شکست داد.

هم اکنون ۲۶۸ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز بیمارستانی گلستان بستری هستند درحالی که این رقم در یک ماه قبل از رقم ۶۸۰ نفر گذشته بود .

از مجموع بیماران فعلی بستری در مراکز درمانی گلستان ۵۵ نفر در "آی سی یو" تحت مراقبت هستند و ۲۵ نفر نیز با دستگاه ونتیلاتور ادامه حیات می‌دهند.

بر اساس اعلام آخرین وضعیت کرونایی توسط وزارت بهداشت، شهرستان های گرگان، علی آبادکتول و کردکوی در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستان ها در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

استان گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف، از لحاظ جمعیت رتبه ۱۴ و از نظر وسعت رتبه ۲۱ کشور را دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار