سخنگوی اتاق بازرگانی گرگان :

سخنگوی اتاق بازرگانی گرگان گفت: مهم ترین خواسته فعالان اقتصادی گلستان از دولت آینده بهبود وضعیت کسب و کار و کاهش تصدی گری است ودولت آینده باید خودش را در این چهارچوب نشان دهد.

دولت آینده باید خودش را در چهارچوب توسعه اقتصادی نشان دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلستان24، رضا مبصری با اعلام این مطلب اظهار کرد: سال گذشته، ایران در شاخص فضای کسب و کار رتبه ۱۱۶ جهانی را داشت و در سال جاری با ۱۱ پله سقوط به ۱۲۷ رسیدیم.

این فعال اقتصادی گلستان ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که ما جهت را اشتباه رفته و هم دیگران از ما پیشی گرفته اند لذا دولت آینده باید خودش را در این چهارچوب نشان دهد.

وی افزود: یک فضای کسب و کار از ۱۰ آیتم مختلف تشکیل شده که شروع کسب و کار، نحوه پرداخت مالیات، حتی نحوه پایان کسب و کار و اعلام ورشکستگی هم در آن آمده است و متأسفانه در همه اینها کشور اوضاع خوب و مناسبی ندارد، پس مهم‌ترین خواسته ما بهبود فضای کسب و کار است.

سخنگوی اتاق بازرگانی گرگان تاکید کرد: به طور اختصاصی‌تر می‌توان گفت که مهمترین خاصی فعالان اقتصادی کاهش تصدی‌گری دولت است.

وی توضیح داد: در عرصه‌های مختلفی با دخالت‌های مداوم دولت مواجه بودیم چون این دخالت‌ها بدون دیدگاه‌های اقتصادی جامع انجام شد، اثرات منفی آن را می‌بینیم که تبعات منفی بر اقتصاد و بر جمعیت کار و کارآفرینی گذاشته است.

مبصری بیان کرد: یکی از این سیاست‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که نه تنها کمکی به تداوم تولید نکرد بلکه مصرف کننده هم از آن نارضایتی داشت.

وی اضافه کرد: وقتی هم در عرضه و هم تقاضا هر دو طرف رضایت ندارند نشان می‌دهد که این سیاست اشتباه بوده است.

مبصری گفت: اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی سیاست رانت زا بود که می‌توانست از سیاست‌های معمولی‌تری مانند پرداخت مستقیم یارانه به جمعیتی از مصرف‌کنندگان استفاده شود.

وی توضیح داد: اینکه ما پول را به سرمایه گذار بدهیم جز سیاست اشتباه و دادن سیگنال منفی به مصرف کننده اثر دیگری ندارد.

سخنگوی اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد: مهم‌ترین مزیت گلستان کشاورزی، چه کشاورزی به شکل کاشت و داشت و چه به صورت صنایع تبدیلی (روغن کشی، دام و طیور، آرد و غیره) است که متأسفانه تمام آنها به دلیل ارز ۴۲۰۰ در مبدا سرکوب قیمتی می‌شود.

وی تشریح کرد: به طور مثال اگر بخواهیم یک تن گندم از یک کشور خارجی وارد کنیم باید ۳۰۰ دلار پول بدهیم که این مقدار با ارز آزاد کیلویی هفت هزار تومان محاسبه می‌شود در حالی که همین محصول در داخل کشور پنج هزار تومان تعیین قیمت شده و ما با دادن سوبسید به خارجی‌ها کشاورزی را در داخل سرکوب می‌کنیم.

این فعال اقتصادی اظهارکرد: به دلیل اینکه استان ما متکی به بخش کشاورزی است به شدت از این امر متضرر شده و بعد ایراد می‌گیریم که چرا درآمد سرانه مردم گلستان پایین‌تر از میانگین کشوری است زیرا ارز ۴۲۰۰ سبب شده نتوانیم ارزش واقعی محصول را از مصرف‌کننده دریافت کنیم.

مبصری گفت: از آنجایی که اکثر تولیدات ما با صنعت غذا، سروکار دارد با سرکوب قیمتی روبه‌رو شده و باعث می‌شود که سرمایه گذاری در این بخش کمتر شود.

وی اضافه کرد: همچنین قیمت‌گذاری دستوری مانند این است که ما بخواهیم مسئله دینامیک را با مسئله استاتیک حل کنیم که این امر اشتباه است.

مبصری تاکید کرد: این سیاست‌گذاری و قیمت‌گذاری نباید در گلستان ادامه یابد زیرا اثرات زیانباری را به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی اتاق بازرگانی گرگان گفت: از دیگر خواسته‌های ما از دولت تشویق سرمایه گذاران در گلستان بود زیرا استان ما اجزای لازم برای سرمایه‌گذاری را دارد که باید به آن بیشتر توجه شود.

مبصری افزود: باید در استان صنایع پایین دستی و صنایع مادر ایجاد شده تا علاوه بر اشتغال پایدار و افزایش تولید، سبب شود ارزش افزوده این محصولات در داخل استان باقی بماند.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار